Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Metzblixt på Canonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Larsson

Aktiv medlem
Jag har problem med att mina bilder blir helt felexponerade ibland. Blixten krämar på maxljus och bilderna blir helt utfrätta. Ibland verkar dock blixten funka, den skickar en liten blixt innan bilden tas. Exponeringen blir då bättre. Kan det vara blixten, kameran eller objektivet? Jag har en Canon 10D, Metz 44 AF-4C och ett Tamron 28-75/2.8.

/Erik
 
Erik Larsson skrev:
Jag har problem med att mina bilder blir helt felexponerade ibland. Blixten krämar på maxljus och bilderna blir helt utfrätta. Ibland verkar dock blixten funka, den skickar en liten blixt innan bilden tas. Exponeringen blir då bättre. Kan det vara blixten, kameran eller objektivet? Jag har en Canon 10D, Metz 44 AF-4C och ett Tamron 28-75/2.8.

/Erik

Prova med en Canonblixt så försvinner problemet med stor säkerhet!

/Janne
 
Hejsan,

Fotar en hel del med metz-blixtar och canon DSLR.
MZ-54 samt en MZ-70 som jag använder i M eller A läge samt som slavblixt.

Först en fråga: vilken adapter använder du?
SCA 3102 M3 är den rekommenderade med M2 skall så vitt jag vet fungera även till 10D men ej till e-TTL2 blixtar.

För mig så fungerar det utmärkt, dock har jag haft vissa problem med vitbalansen när jag använder bouncer och ttl. Problemet ligger så vitt jag vet i att Metz har en intern blixtljussensor som sitter inne i huvudet och den blir lurad av blixreflexen från bouncen.

Kolla att adaptern sitter som den skall, det kan vara läge att ta loss och ansluta den igen ett par gånger så det blir ordentlig kontakt. Kontrollera även att blixtkontakten sitter bra i skenan på kamerahuset.


Att byta till en canonblixt, är säkert en lösning men är ju knappast ett kreativt svar på din fråga.

mvh
/Per
 
Det finns ingen adapter. Blixten är gjord för att passa enbart på Canon, därav namnet ..4C. Jag har en misstanke om dålig kontakt. Första bilden jag tar när jag slagit på kameran brukar bli bra, sedan blir ungefär varannan bild dålig.
 
Det låter onekligen som glappkontakt.

Jag har noterat att om man inte skuvar upp låsskruven fullt så sticker det ned en liten pigg för låsning i kamerans kontakt. när denna sticker ned så brukar det resultera i att man nästan får blixten på plats, fast den verkar inte kommunicera som den skall med kameran...

Mitt råd. Skruva upp låsringen ordentligt innan du sätter blixten på kameran och dra åt den ordentligt.

Hoppas att det kan lösa ditt problem.

/Per
 
Ja, jag såg det och tog bort mitt inlägg samtidigt som du quotade :)

Det låter skumt då ja. Den skall fungera rakt av då ja..
 
eeyore skrev:


Att byta till en canonblixt, är säkert en lösning men är ju knappast ett kreativt svar på din fråga.

mvh
/Per

Mitt inlägg var mera ett svar på frågan; Kan det vara blixten kameran eller objektivet?
Erik är nämligen inte den förste jag hör som har problem med Metz/Canon.

mvh.

/Janne
 
Sorry Janne,

Det var inte meningen att vara ofin, ber så mycket om ursäkt om du tolkade mitt inlägg som ett påhopp.

Jag missuppfattade dig lite. Hade kanske skuvat åt filtret lite för hårt (fick känslan av en Märke A vs Märke B diskussion).

mvh
/Per
 
Anledningen att jag radade upp prylarna var för att någon kanske haft liknande problem med kamera/blixt/objektiv från olika tillverkare. Jag skall testa med Canonobjektiv också i helgen. Någon Canonblixt att testa med har jag dock inte.

/Erik
 
eeyore skrev:

SCA 3102 M3 är den rekommenderade med M2 skall så vitt jag vet fungera även till 10D men ej till e-TTL2 blixtar.

Vadå E-TTL2-blixtar. Skillnaden mellan E-TTL och E-TTL2 sitter helt och hållet i kameranhuset.
Alla blixtar som klarar E-TTL ska klara E-TTL2 enligt Canon
 
Magnus, du har självklart rätt, jag menar att M2 ej fungerar tillsammans med hus som har eTTL2. Något skiljer i protokollet mellan blixt och hus vilket gjort att Metz blivit tvunget att korrigera sin adapter för att det skall fungera.

/Per
 
ANNONS