Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med min a400

Produkter
(logga in för att koppla)

pluff

Avslutat medlemskap
Kanske bara jag som är dum i huvudet men jag kan inte ta ett normalt kort utan blixt.. Kör jag utan blixt blir det bara suddigt men med blixt blir det fokuserat.
Någon som vet hur man löser detta?

Är det inomhus?
Ofta räcker inte ljuset till för skarpa och brabilder utan blixt inomhus på den typen av kamera. Det du kan göra är att sätta kameran på stativ eller ta stöd mot något eller liknande. Eller öka belysningen i rummet.
Om du får samma fenomen utomhus när det är ljust så är det nog något som är fel.

Det blir kanon bilder ifall kameran är helt och står typ på ett bord eller något men ifall man håller den i handen blir det suddigt.
Men ifall man har den i handen med blixt blir det inte det.. Förstår du vad jag menar? :p

Jo men den tar ju bra bilder utan blixt i det ljuset ifall den står still. Kassa bilder ifall det är liten skakning (Läs handhållen) och bra bilder i samma position med blixten..
den verkar bara bli överkänslig när man inte har den stående fast.

Kanske bara jag som inte förstår mig på hur fotografering funkar riktigt :)

För att få en bra exponering måste man ha inte en viss mängd ljus. Om det är mörkt så måste man exponera under en längre tid för att det ska bli bra. Därför slutaren öppen en längre tid och då hinner du flytta kameran under tiden den är öppen. Därför blir det suddigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto