Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Minolta Dynax 500si

Produkter
(logga in för att koppla)

C.H

Ny medlem
Hej,
jag har problem med autofokusen på min Minolta Dynax 500si och den kräver full sol för att det ska bli bra ljus i bilderna, utan blixt. Den är inte ens nöjd med en 800 film inomhus på dagen!
Är det värt att reparera den, om det går eller är det dags att köpa en ny? Den är 11 år gammal...
Och vilken kamera skulle jag isåfall köpa som motsvarar den här Minoltan och på vilken mina objektiv passar?
Tack!

Det är väl knappast lönt att lägga pengar på en sån kamera. Köp en bagagnad på blocket som översvämmas av billiga analogsystemare. Leta efter Dynax505Si super eller en Dynax5:a.

Ursäkta, jag missuppfattade kamerabeteckningarna, men tack vare dig fick jag upp ögonen för Dynax 5D! Vet du om mina objektiv passar en Dynax 5D?

De passar. Men se till att köpa kameran med åtminstone en normalzoom i stil med 18-70. Eftersom bildsensorn är mindre än filmen så får du inte längre någon vidvinkel om du idag har objektiv som börjar på t ex 28 mm.

Vilken film du har i kameran kvittar beträffande autofokusen, men just 500-serien hade en hel del märkliga fel.
En del spolade omotiverat tillbaka filmen mitt i rullen osv osv.

Slå till på en rimligt begagnad D5D så får du en mycket kompetent kamera och dina gamla objektiv passar.
Men, har du dom silverfärgade gluggarna så blir du besviken på resultatet och du kan lika gärna slå till på ett nytt kit.
Antingen en D5D, en Sony A100 eller en Pentax K100D. Objektiven passar inte till pentaxen men du får en väldigt bra kamera för rimlig peng.

Tack för väldigt upplysande svar! Mina objektiv är svarta zoom 70-210mm 1:4.5 (22)-5.6, 35-70mm 1:3.5(22)-4.5 samt 50mm 1: 1.7(22).
Vad tycker ni är ett rimligt pris på begagnade Dynax 5D, Sony A100 och Pentax K100D?

ANNONS
Götaplatsens Foto