Annons

problem med nikon 18-135mm

Produkter
(logga in för att koppla)

lindskrot

Medlem
Jag köpte en nikon D80 kamera för inte så länge sen. jag har upplevt att distortionen eller vad man skall kalla det har blivit värre och värre ute i hörnen av bilderna. Det blir färgskiftningar och förvrängningar av bilden. Någon annan som har upplevt samma problem? vad kan det bero på? Har bländarinställningarna något med det att göra? All hjälp vore bra att få!

Sen har jag även problem med minnesmätaren på kameran. alltså den som visar hur många kort man kan ta. Den visar något helveteskt fel. Kan lätt ta mellan 30 och 90% fler bilder än kameran säger från början. kanske är dax att lämna in den för garantiåtgärder...

På ett objektiv med så pass stor zoomfaktor så får man räkna med distortion, vad menar du med färgskiftningar, är det CA du menar ?

Lägg upp en bild som visar vad du menar så är det enklare för oss andra att se vad som är galet.

Bildräknaren kan aldrig bli exakt i en digitalkamera, kameran kan inte veta vad du skall fotografera, en bild på tex en enfärgad yta tar betydligt mindre plats än en bild på tex ett landskapsmotiv med fina detaljer.

/kent

Lägg ut en bild som visar problemet så är det lättare att avgöra om det står rätt till med gluggen.

Angående bildräknaren stämmer det som Kent säger, bildräknaren räknar hela tiden med "worst case", alltså hur stor en fil maximalt kan bli. Tar du många bilder med få detaljer tar dessa mindre plats och räkneverket anpassar sig automatiskt efter detta. På min D80 står det att jag får plats med 163 raw-filer men i slutändan brukar det få plats runt 200. Jag har det hellre så här än att kameran räknade på minimal filstorlek så att man får plats med färre bilder än vad det står. Bottom line: Det är inget fel på räkneverket =)

ANNONS