Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Nikon D5300

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandK

Avslutat medlemskap
Hej,
Har en Nikon D5300 som inte fungerar så bra. Som ni ser på bilderna så fungerar skärmen och det går att ta kort men bilderna blir helt svarta. Har provat med olika objektiv men resultatet är samma.
någon kunning som har någon aning om vad som kan vara fel? Tacksamm för svar!
mvh Roland
kam.jpgkam1.jpgkam2.jpg
 

Brodden

Aktiv medlem
Hej! Har du provat att fälla upp spegeln (rengöringsläget) för att kontrollera om den rör sig som den ska? Eller provat att filma?
 

PMD

Aktiv medlem
Det räcker nog att ta bort objektivet och ta en bild medan man tittar in i spegelhuset. Då ser man om spegeln flippar upp eller inte.
Använd en lång slutartid.
 

RolandK

Avslutat medlemskap
tack för svaren. Spegeln rör sig som den ska. Provade att filma men det blir bara svart, ljud kommer dock med.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Hej,
Har en Nikon D5300 som inte fungerar så bra. Som ni ser på bilderna så fungerar skärmen och det går att ta kort men bilderna blir helt svarta. Har provat med olika objektiv men resultatet är samma.
någon kunning som har någon aning om vad som kan vara fel? Tacksamm för svar!
mvh Roland
Visa bilaga 150227Visa bilaga 150228Visa bilaga 150229
Det klassiska brukar vara att linslocket sitter kvar på objektivet, men så enkelt kan det väl inre vara. Jag ser att ISO-vädet står på 3200 samtidigt med bl f/1,4 och slutare 1/60 i fullt dagsljus! Verkar konstigt, borde vara ISO 100. Kanske borde kolla igenom alla inställningar för exponering.
Jag skulle nog dessutom prova att ta en bild utan glugg med uppfälld spegel.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om du tar av objektivet och ställer in en längre tid ett par sekunder, och tar ett kort så borde du se en glänsande sensor och inte slutaren.

Sista möjlighet skulle väl vara att göra en reset av alla inställningar, enligt manualen
 

RolandK

Avslutat medlemskap
jag förstår inte hur man tar en bild utan objektiv? (jag är väldigt kamera okunning som ni kanske förstår)
 

pdahlen

Aktiv medlem
jag förstår inte hur man tar en bild utan objektiv? (jag är väldigt kamera okunning som ni kanske förstår)
Du kan inte ta en riktig bild, men om allt fungerar som det ska så ska spegeln åka upp och slutaren öppna sig så du ser sensorn. Vad jag kanske tror är att slutaren inte öppnar dig.

Kameran har fungerat tidigare och har helt plötsligt lagt av?
 

RolandK

Avslutat medlemskap
Nu ser jag att spegeln rör sig inte alls. Kameran blev tappad i marken och problemet uppstod då.

kan man eller är det värt att laga?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nu ser jag att spegeln rör sig inte alls. Kameran blev tappad i marken och problemet uppstod då.

kan man eller är det värt att laga?
Har du en allriskförsäkring så kan du använda den. Svårt att säga hur mycket det kostar, tyvärr ligger det väl på en 1000:- bara för att få reda på priset. En liknade begagnad ligger väl på en 1000-1500? Mattssons foto har en D7000 för 2000:- så det finns billiga alternativ. Kanske går det att se om något är böjt eller släppt vid spegeln?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ställ kameran i läge M (Manuell) så kan du exponera utan objektiv!
Ja det är kanske viktigt, jag kör bara i M så har inte tänkt på om det är någon skillnad.

Men om spegeln rör sig eller inte det hör du med objektivet på, det är bara för att se att slutaren öppnar som du behöver ta av objektivet
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har du hemförsäkring med allrisk så kan det vara lönt. Självrisken brukar ligga på mellan 1000-2000. De flesta hemförsäkringar med allrisk täcker att man tappar kameran och behöver reparera den. Hör med ditt försäkringsbolag innan du skickar iväg den.
 

PMD

Aktiv medlem
Nu ser jag att spegeln rör sig inte alls. Kameran blev tappad i marken och problemet uppstod då.

kan man eller är det värt att laga?
Ta av objektvet. Ställ slutarratten i läge B. Tryck ner avtryckaren och håll den nere. Försök nu (och håll avtryckaren nere hela tiden!) pilla lite på spegelns kanter lite försiktigt men bestämt för att se om du lyckas få den att fällas upp. Om du får den att fällas upp så kan du släppa avtryckare och då ska förstås spegeln fällas ner. Det finns en viss chans att det förfarandet gör att spegeln hamnar rätt igen.

Det här tricket fungerade på min Canon EOS 60D som inte ville fälla upp spegeln efter att den hade åkt i golvet. Sen fortsatte kameran att fungera i flera år till jag ersatte den med en annan kamera. Efter många år i skåpet använde jag 60D:n igen och den fungerade fortfarande.
 

RolandK

Avslutat medlemskap
Trodde jag kunde ladda upp ett filmklipp här men det gick visst inte. Eller? På manuell inställning och 3 sek slutartid utan objektiv så rör sig spegeln upp och sedan ner.
 
ANNONS