Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Derure

Aktiv medlem
Hej igen. =)
Har tagit kort på en chili som faller ner i ett glas med vatten.
Problemet är att det inte blir någon bra skärpa på varken chilin eller vattendropparna som flyger ur glaset.
Jag använder mig av D70, stativ + 2 fotolampor stående nära inpå.
Någon som har bra tips på vad jag kan göra?

Jag skulle nog använda blixt jag. Det är troligen rörelseoskärpa det är frågan om. Vilken slutartid har du?
Ett alternativ kan ju vara att öka ISO-talet åxå, fast det är ju inte säkert att det hjälper helt.

Samma här. En vän till mig har en SB800, dock kan jag inte använda den för fem öre.
Har provat mig fram, 1/250 körde jag på den senaste bilden.
Vilka inställningar borde i funka bäst i mitt fall?

Du har ju möjlighet till blixtsynk på så snabba tider som 1/500, så kör på det. Ett annat alternativ är ju att utföra det hela i ett (någorlunda) mörkt rum, köra blixten i manuellt läge och avfyra den manuellt.
Du öppnar då slutaren i kameran och låter den vara öppen, släpper chilin och fyrar av blixten.
Vill man vara avancerad så kan man ju använda en fotocell som utlöser blixten.

Jag har inte så mycket erfarenhet av denna typ av foto eg, utan har börjat titta lite på det rätt nyligen och skissat lite på möjligheter att fixa utlösning via fotocell eller ljudsensor.

Tack för svaret! =).. bara en liten fråga. Har inte lånat blixten ennu men hur ställer man in blixtsynk?

Hehe, vad jag känner mig grön helt plötsligt.. vad är en fotocell?

Tycker du ser ut att ha ett ganska bra grepp trots allt. Skulle va roligt att se dig ta något liknande kort själv =)

Blixtsynk behöver du inte bry dig om. Ställer du in 1/500 på kameran och använder blixten så är allt frid och fröjd. Då har du slutartid 1/500 och blixten synkar med det. Enl. uppgift finns det de som kört ännu fortare genom att tejpa över något av stiften i blixtskon så att kameran inte tror att det finns nån blixt monterad. Då kan man ställa in ännu snabbare tider på kameran.

En fotocell är typ en lampa/lysdiod och en fotodiod/fototransistor som sitter monterade mitt emot varandra. När ljuset bryts (något passerar mellan de två) så reagerar fotodioder/fototransistorn på detta och kan då, tillsammans med lite andra komponenter, användas för att tex utlösa en blixt, eller för den delen öppna en dörr, ringa i en klocka eller... Du har säkerligen stött på dem lite här och var. ;-)

På detta sätt kan man känna av när en pil/boll/gevärskula/löksoppa passerar och avfyra blixten i precis rätt ögonblick.

Jag har, som sagt, bara börjat titta lite på detta och skaffat några komponenter, men saknar fortfarande några. Hade väl det lite som ett vinterprojekt, men våren hann visst komma innan jag fick tagit tag i det. :)

Tiden är egentligen rätt ointressant om du kör med blixtljus. Ställ in kameran manuellt på synktiden (eller lägre) o lämplig bländare. Blixten brinner många gånger snabbare än synktiden, så motivet blir fryst ändå.

Känner du nån som har studioblixtar så kan du ju testa med en rejäl ljusuppsättning. Då pratar vi om brinntider på runt 1/1000s.

Mvh /Peter

Man kan synka SB800 trådlöst med D70 då får man skuggeffekter, tillsammans med den inbyggda blixten.
Har kört SB600 trådlöst, det funkar underbart.
/Fred

Tack robert! Ska prova det senare i eftermiddag.. har använt SB-800 endast en gång tidigare och han jag lånar den av har ingen manual. Vilken inställning ska man köra med för i detta fall få bra resultat?

Fotoklubben fick nyss sina blixtar snodda, annars hade jag gärna provat det :(

Fotar du på "vanligt sätt", sätt så är det vanlig i-TTL som du ska använda.
Om du testar att avfyra blixten manuellt så får du ställa in styrka och sånt manuellt som passar till det avstånd till motiv och den bländare du har valt. Det går att räkna på (kommer inte ihåg i huvet hur man gör nu, jag brukar inte göra det så ofta:) eller så kan du ju testa dig fram (smidigt med digitalt :)

peter_wahlström skrev:
Tiden är egentligen rätt ointressant om du kör med blixtljus.

Är det mycket ljus runtom, så att blixten inte blir så dominerande som ljuskälla kan det spela roll.

tack!.. fick blixten idag så vi ska se om det funkar det du säger.
Ökade ljuset och iso-antalet och provade mig fram... kolla in mitt galleri så får du se... vart ganska nöjd endå =)

oh! väldigt imponerande.. *host* hur gjorde du* host*.. =)
skulle det vara möjligt att göra samma sak med en d70?

Hmm, skuggade igenom texten och det ser antingen krångligare ut än vad det är eller så krävs det en massa kunskap om elektronik för att kunna bygga en "trigger"?

Vill väldigt gärna kunna ta liknande kort men det ser ut att vara en helt annan nivå på foto =)

Det var ett tag sedan jag läste igenom PDF:en, men det ges väl en del exempel på kopplingar och så?

Man behöver dock inte vara fullt så avancerad. Det beror lite på vad man vill göra. Med elektronik erbjuds ju möjligheter till fördröjningarfrån triggögonblicket till det att blixten utlöses tex. Men man kan ju, i fallet luftgevärskula ha en trigger i form av en ståltråd i en ögla av en annan ståltråd på baksidan av det man skjuter på. Det krävs bara en pytteliten rubbning så får de kontakt. Har man då respektive tråd ansluten till blixten så kommer den att utlösas.
Du kanske inte ska labba med kompisens (eller vem du lånat av) SB-800, men du kan ju köpa en begagnad blixt billigt att testa med. Du kommer ju ändå att exponera manuellt.

Annars kan det ju vara lite intressant att sätta sig in lite i elektronik åxå? Det är inte jättesvåra grejer att förstå (kan jag säga som jobbar med elektronik :).

ANNONS
Götaplatsens Foto