Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med skannern

Produkter
(logga in för att koppla)

aleklint

Aktiv medlem
Det verkar som min skanner har packat ihop..
Är en Minolta scan dual 2.
Det blir endast diagonala streck över bilden.
Vad kan det vara för fel? Är det nån som har ett tips eller trick som man kan göra?

Bilagor

• kassskanner.jpg
    kassskanner.jpg
    26.8 KB · Visningar: 192
Jag får liknande problem med en helt annan skanner och programvara, med jämna mellanrum. Min lösning är att slänga ut alla inställningsfiler för skannerprogrammet, i mitt fall SilverFast. Min skanner är Epson 4990.

Om din skanner låter konstigt och vekar vara trasig är problemet kanske uppenbart. Men om den verkar normal, kan problemet lika gärna vara i din mjukvara. Så se till att du kollat datorn ordentligt innan du skickar skannern på reparation.

Släng ut skannerprogramvaran. Installera om. Testa. Inget bättre? Pröva att installera om Windows om du kör PC. Alternativt, testa skannern på en annan dator.

Hoppas det löser sig!

Aha, ja, den låter som den brukar.

Kör med Vuescan och OSX. Ska testa detta ikväll, tack för tipset!

I såna fall. Skippa att slänga ut programvaran i första taget. Leta reda på ALLA inställningsfiler till VueScan.

Finns i Library/Preferences
User/[din mapp]/Library/Preferences

ta en titt i
System/Library/Preferences
men var försiktig så du inte slänger nåt viktigt

och kolla även alla "Application Support" mappar.

Gör en sökning på "vuescan" och "plist".

Etc... Om det inte funkar, släng ut VueScan och se till att alla dess inställningsfiler är borta. Installera om.

Kolla också att det inte är något vajsing med sladden mellan dator och skanner. Kolla också att du inte kopplat in något som kan störa kommunikationen mellan skanner och dator, typ en till skanner eller sånt. Kör bara det nödvändiga.

Testa att kolla om det blir nån skillnad när du
1. Startar skannern. Startar datorn.
2. Startar datorn och väntar tills du är inloggad och startup är klart. Startar skannern.

Lycka till igen!

Jajamänsan, det hjälpte att slänga inställningsfilerna! Jag gjorde som du sa, sökte på dom och sen slängde. Nu funkar det som det ska igen. :) Tack för hjälpen!

Så här blev bilden. :)

Bilagor

• takeyourtime220070705193713.jpg
    takeyourtime220070705193713.jpg
    61.1 KB · Visningar: 129
ANNONS
Götaplatsens Foto