Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med urfrätta fönster vid lägenhetsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Viper89

Aktiv medlem
Hej!

Har lite problem när det gäller att fota i en lägenhet. Kör med två blixtar och en Nikon D200. En SB-800 och en gammal gammal blixt som jag utlöser manuellt oftast.

Dock får jag aldrig till det som jag vill. Fönsterna blir Alltid överexponerade, även växter etc. i fönsterna. Hur ska jag gå tillväga nu? Måste gå att få bort detta med tanke på att jag har 2 blixtar, har dock inte så mycket erfarenhet och kunskap när det gäller blixtar och placeringar och inställningar.

Brukar köra en lång slutar tid, cirkus 20-30 sek + 2 blixtar men det hjälper inte mycket med blixtarna.

Tips och trix uppskattas!

Mvh Joakim

Hej!

Har lite problem när det gäller att fota i en lägenhet. Kör med två blixtar och en Nikon D200. En SB-800 och en gammal gammal blixt som jag utlöser manuellt oftast.

Dock får jag aldrig till det som jag vill. Fönsterna blir Alltid överexponerade, även växter etc. i fönsterna. Hur ska jag gå tillväga nu? Måste gå att få bort detta med tanke på att jag har 2 blixtar, har dock inte så mycket erfarenhet och kunskap när det gäller blixtar och placeringar och inställningar.

Brukar köra en lång slutar tid, cirkus 20-30 sek + 2 blixtar men det hjälper inte mycket med blixtarna.

Tips och trix uppskattas!

Mvh Joakim

Du har för lång slutartid. Mät ljuset på fönstret och kompensera sedan med blixtarna för att det inte skall bli för mörkt inomhus.

Du har för lång slutartid. Mät ljuset på fönstret och kompensera sedan med blixtarna för att det inte skall bli för mörkt inomhus.

Ja, verkligen.

Tog den här alldeles nyss handhållet (har glömt stativet på annan ort) och med en SB-800 med bouncer på kameran. Inte det vackraste då det är i väntan på att jag ska bli energisk och måla mm.

f13, 1/4 sekund, 1/1 effekt på blixten, ISO 100.

Fönstret ser inte dassigt ut pga exponeringen, det är skitigt. :eek:)

Bilagor

• DSC_3203.jpg
    DSC_3203.jpg
    45.5 KB · Visningar: 1,354
Hur ställer jag blixten på 1/1? Finns ju massa olika lägen, t.ex TTL, M, A men jag verkar inte kunna ändra något förutom bländartalet konstigt nog. Vet inte riktigt vad jag gör fel.

Den där bilden du tog är rätt simpel. Jag lovar dig att det blir mycket svårare när du kommer in i ett vardagsrum när solen lyser för fulla muggar och det är mycket mörka tapeter etc. Hur gör jag då?!

EDIT: Jag hittade precis hur jag gjorde för att ställa in på 1/1 läget på blixten.. lagom bländad blev jag också :D

Hur ställer jag blixten på 1/1? Finns ju massa olika lägen, t.ex TTL, M, A men jag verkar inte kunna ändra något förutom bländartalet konstigt nog. Vet inte riktigt vad jag gör fel.

Den där bilden du tog är rätt simpel. Jag lovar dig att det blir mycket svårare när du kommer in i ett vardagsrum när solen lyser för fulla muggar och det är mycket mörka tapeter etc. Hur gör jag då?!

EDIT: Jag hittade precis hur jag gjorde för att ställa in på 1/1 läget på blixten.. lagom bländad blev jag också :D

Ljusmät i fönstret och kör blixten på ETTL auto med +/- komp så blir det säkerligen bra mycket bättre! Det är ju populärt att fota indredning i HDR så varför inte testa det!? Bara för att det är HDR behöver inte bilden se konstgjord ut! Hanterar man det med måtta så syns det knappt!

I många fall GÅR det inte att få teckning i fönstren när interiören är korrekt exponerad. Man kan ju förvisso brassa på med en massa blixtljus men då på bekostnad av stämningen i bilden. All befintlig belysning försvinner mer eller mindre och bilden blir steril och tråkig. Bäst är (enligt mig) att ta en exponering för interiören och en för fönstren och sedan lägga ihop dem i PS. Att ha full teckning i fönstren blir också ganska trist, det brukar räcka med 30-50%. Den bifogade bilden är gjord på det sättet.

Bilagor

• 136674412.jpg
    136674412.jpg
    70.1 KB · Visningar: 1,224
Senast ändrad:
Men altså..20-30 sekunder?? Du menar väl 1/20 - 1/30 s??

Tänk så här: Kameran ska m.h.a. slutartid och bländare exponera så att fönstrena blir korrekt exponerade. Sen ska blixtarna "fylla i" det ljus som saknas i lägenheten. 20 sekunder kan omöjligt ge korrekt exponering i dagsljus, med sol som lyser i bakgrunden, med annat än bländare f/170-200, och så mycket tvivlar jag på att du kan blända ner.

Nu vet jag inte vilken bländare du ligger på när du plåtar, men tänk på att ju mindre bländare desto hårdare måste blixtarna slå. Det är inte säkert att en SB-800 klarar att lysa ut ett rum om du ligger på bländare 22 t.ex.

Om slutartiden blir kortare än kamerans kortaste blixtsynktid (1/160-1/250 är vanligast på modernare kameror) måste du använda high speed sync, och då kan du nog glömma din gamla blixt då den troligen inte är kompatibel med Nikons Auto FP.

I många fall GÅR det inte att få teckning i fönstren när interiören är korrekt exponerad. Man kan ju förvisso brassa på med en massa blixtljus men då på bekostnad av stämningen i bilden. All befintlig belysning försvinner mer eller mindre och bilden blir steril och tråkig. Bäst är (enligt mig) att ta en exponering för interiören och en för fönstren och sedan lägga ihop dem i PS. Att ha full teckning i fönstren blir också ganska trist, det brukar räcka med 30-50%. Den bifogade bilden är gjord på det sättet.

Håller med om att det ofta är snyggare som du beskriver. Kan ju inte påstå att jag lade ner någon energi på bilden jag tog direkt... Ville mer visa att det gick utan att fönstrena blev blåsta.

En annan sak man kanske inte tänker på är att det oftast blir lättare i motljus. Det kanske låter motsägelsefullt, men om man plåtar en interiör mot fönstren i motljus betyder det att allt utanför fönstren visar skuggsidan mot dig och då är det lättare att få teckning i fönstren. Så länge det inte är en lågt stående vintersol som lyser rakt in i linsen förstås...

En fundering bara. Om man ska ta två bilder i rummet med olika exponeringar (en på fönster och en på interiör) för att sen lägga ihop i PS så krävs en separat ljusmätare eller? kameran måste ju riktas om för att ljusmäta?

En fundering bara. Om man ska ta två bilder i rummet med olika exponeringar (en på fönster och en på interiör) för att sen lägga ihop i PS så krävs en separat ljusmätare eller? kameran måste ju riktas om för att ljusmäta?

Du behöver ingen separat ljusmätare. Det är bara att kompensera exponeringen och kolla displayen eller histogrammet, resten kan du fixa i datorn.

Använd stativ och skapa en neutral HDR bild med 3-5 exponeringar.
använd ett program som heter LR/Enfuser om du använder lightroom 2. Ger vädligt neutrala resulatat, inte som de vanliga "hdr" bilderna du ser där ute.

ANNONS
Götaplatsens Foto