Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med vitbalans Nikon D5300.

Produkter
(logga in för att koppla)

Heimerdinger

Aktiv medlem
Jag har problem med att vitbalansen aldrig blir bra direkt ur kameran den lilla bilden visar hur bilderna ser ut direkt från kameran och den stora visar hur verkligheten ser ut.

Fotar en helt vit bakgrund med PRE funktionen och sparar filen som min men ändå så blir bilderna så där orangefärgade.

Vad kan vara problemet tror ni?

Bilagor

• Test13.4.jpg
    Test13.4.jpg
    280 KB · Visningar: 34
Står vitbalansen på kameran på auto?

Blir det såhär även om du fotograferar i dagsljus?
Testat både auto och alla exempel som man kan välja. alla ger väldigt olika färg men inget av dom blir så bra som jag önskar.
Inte ens när jag kör på PRE.

När jag fotar utomhus så brukar jag alltid ha på auto och upplever väldigt sällan några problem likt dom jag har nu.

Testat både auto och alla exempel som man kan välja. alla ger väldigt olika färg men inget av dom blir så bra som jag önskar.
Inte ens när jag kör på PRE.

När jag fotar utomhus så brukar jag alltid ha på auto och upplever väldigt sällan några problem likt dom jag har nu.
Men om det enbart är inomhus så är det troligen färgen på inomhusljuset, blir det inte bättre då om du sätter den på något vitbalans för belysning?

Men om det enbart är inomhus så är det troligen färgen på inomhusljuset, blir det inte bättre då om du sätter den på något vitbalans för belysning?
Får försöka leta efter en vitare ljuskälla att jobba med.
Edit. Det kan ju vara så att problemet även uppstår utomhus men att man inte tänker på det då. Det är först nu när jag aktivt försöker få fram den vita färgen som jag märkt problemet.

Tror inte att detta är problemet, men kontrollera att kamera och din export från ev redigering är i sRGB, om inte kan bilderna bli i orange/brun nyans om inte skärmen stödjer fler färger

Vad är det du har gjort egentligen? Har du först tagit en bild av en vit yta och sedan valt att hämta vitbalansen från den, eller har du mätt direkt från vitbalansmenyn? Ska det fungera lär du behöva göra det senare, annars blir det ett moment 22 eftersom den vitbalans som ger dig gula bilder bara hämtas från bilden.

Sedan kan du alltid pröva med de olika förinställda vitbalanslägena också. Kruxet är väl om ljuskällan du har drar åt grönt eller magenta på ett sätt som inte passar i dessa. Fräsigare modeller tillåter även att man rattar fritt i Kelvin, men det går nog inte på D5300.

Problemet med gult ljus är att kamerornas autovitbalans oftast inte har lika stort arbetsområde som det går att ställa manuellt. En del modeller har dock mer än ett läge, där man kan välja att kameran i högre grad ska kompensera för gult ljus.

ANNONS
Götaplatsens Foto