Annons

Problem: Svarta bilder från min D2x

Produkter
(logga in för att koppla)

Marterius

Aktiv medlem
Hjälp, nu har jag problem!!!

Jag har en D2x som andrakamera, och i höst har den blivit liggande och är nog inte använd sedan i slutet av sommaren, för jag har inte behövt två kamerahus samtidigt under hösten. Kameran har legat hemma i skåpet. Jag plockade fram den före jul och såg då att batteriet var tomt - kameran var då till min förvåning helt död. Jag laddade batteriet, la tillbaka kameran i skåpet, och tänkte inte mer på saken. Idag skulle jag ta lite bilder där jag ville ha bildvinkeln från DX-sensorn. Bilderna blev svarta. Helt svarta. Som om jag plåtat i ett mörkt rum med linsskyddet på.

Kameran skriver ner filer till minneskortet och jag får inga felmeddelanden. Men bilderna blir helt svarta, både när jag tittar på den i kamerans display och när jag tittar på dem i datorn. Jag har i min frustration provat alla varianter jag kan komma på när det gäller inställningar och återställningar och annat. Jag har provat med olika objektiv, ifall det hade något att göra med överföringen av bländarinformation, provat med olika minneskort och provat med olika batterier. Bilderna blir fortfarande svarta. Bildinformationen i ViewNX är helt korrekt när det gäller kamera, optik och värden.

Jag hoppas innerligt att det är jag som gjort någon idot-grej så jag kan slå mig för pannan och säg fan också, trycka på några knappar och glömma alltihop, men jag börjar misströsta... Jag har sökt här på forumet men inte hittat någon information som verkar relevant (kan beror på att jag varit dålig på att söka). Finns det någon som har några hoppingivande tips? Eller några tankar alls kring detta...?

Hälsningar,
Martin

Vad har du för objektiv? Har själv en d300 med tamron 17-50 som fixade svarta bilder åt mig mitt i några fina pudersvängar i en brant couloir! I samband med detta strulade även autofokus. Har reklamerat objektivet 2 ggr men dom har bra putsat lite på elektroderna och sen dess har det faktiskt funkat utmärkt! Säkert inte samma problem men vem vet?

Tack för frågorna! Spegeluppfällningen funkar, slutaren funkar, jag har provat olika minneskort. Jag har provat med Nikkor 105/2.8 Micro och Nikkor 17-35/2.8 och också provat både gluggar, batterier och minneskort på min D3 där allt funkar perfekt.

Vad får du för värden? Kanske är det så att kameran underexponerar sjukt mycket. Inte för att det löser problemet, men då kommer du kanske en bit närmare lösningen.

Tomas, jag får samma värden som med min D3. Det är också de värden som skrivs i filinformationen.

Jag har också provat att köra med separat spegeluppfällning ifall det var synroniseringen mellan spegel och slutare som strulade - ingen skillnad.

Tråkigt tråkigt.

Spegel och slutare fungerar alltså. Även så ljusmätningen.

Det logiska för mig är isf att sensorn inte längre registrerar något. Jag är inte alls insatt i hur det fungerar, men det verkar konstigt att hela sensorn skulle ha gått sönder.
Kanske är det bara kontakten (ja eller vad det nu är) till sensorn på något vis släppt. Isf borde det inte kosta så mycket att laga. Men åter igen, jag är ingen expert =(

Alternativt går slutaren på snabbaste tid varje gång, trots att den får instruktion om annat (hur troligt det är, har jag inte heller någon aning om). För att utesluta detta kan du ju testa att fota något riktigt starkt ljus, som avbildas trots kort tid.

Har du testat live view, om du har det?

D2x har inte live view.

Tycker också du skall testa att köra via Camera Control Pro och försöka exponera via kabel.

Skrämmande fel och jag kommer att följa tråden med intresse.

Mitt tips är att kontrollera kontakterna till objektiven. Både på kameran och på objketiven De har ju inte fått sån dagliga "motion" om kameran har legat. Det kan bildas ett oxidationslager på dessa.

Finns kontaktspray att köpa på Clas Olsson, som du sprayar i en liten bägare.. och sen ta med tops på kontakterna. Jag har haft liknande problem lite av och till med min D300 och ett 70-200 f2.8. Men det var inte förrän jag satte mig ner en dag och gjorde rent alla mina objektiv och kameran enligt ovanstående metod som jag har sluppit problemet helt. Det är nog snart ett år sen jag gjorde det. Har fungerat klockrent.

Absolut ett hett tips.

Detta är ett vanligt fel på äldre Konica Minolta. Jag har själv en som jag skickat på rep. Jag hade provat sensorrengöring (vet inte vad läget heter på din kamera) men det finns ett läge där kameran öppnar slutaren så man kan rengöra. Om slutaren fastnat så kanske den lossnar efter ett tag eftersom man får konstant tryck på slutaren. Värt att testa i alla fall. Du sa iofs att slutaren fungerar, men ett extra tips skadar väl inte...

Mvh
Björn

Hur ser det ut om du fotar i helmanuellt läge (typ en sekund slutartid eller nåt) och helt utan objektiv?

Tack för alla tips! Jag har provat att fota mot ett starkt ljus och även helmanuellt. På längre tider hör man på ljudet att slutarn jobbar normalt - alltså inte kör på snabbaste tiden. Också utan objektiv, på en sekund, med separat spegeluppfällning (och den är verkligen öppen en sekund)... Svart, svart, svart. Inte den minsta skiftning. Därmed tror jag inte att en rengöring av kontakterna mot objektivet kan spela någon roll, men tack ändå.

Det intressanta är ju att kameran skriver till minneskortet, och storleken på RAW-filerna är helt normal. Som jag tolkar det betyder det att processorn "upplever" att den får information från sensorn, och sparar denna utan att någon varning slår till.

Camera Control Pro har jag aldrig haft något behov av att skaffa, men jag har för mig att jag sett en gratis demo som kanske är en början...

Hälsningar,
Martin

Eftersom det mesta verkar vara testat slänger jag in en tanke. Kameran verkar ju jobba som den ska. Kan det vara programmet i datorn som inte är helt hundra. Hm... isåfall hade du ju sett bilden på kamerans skärm... bedömt inte detta således. En tanke i alla fall.

D2x må ha ett par år på nacken men är fortfarande ett mycket kompetent hus som står sig gott än idag.
En begagnad D2x betingar ca 10000kr, så jag anser det är försvarbart med en reparation inom rimliga gränser.

Jag har exakt samma problem. Jag är inte duktig på att tyda fotosnacket men jag tror faktiskt att min kamera helt har lagt av. Jag får verkligen inte till det jag heller.

Tack för alla tips och ideer - jag skall prova Sofortbild. Jag har inte hunnit titta mer på detta ännu för jag har haft fullt upp med annat men återkommer när jag har mer detaljer att rapportera.

Håller med om att kameran är värd att reparera om det inte handlar om sensorbyte - i så fall är jag rädd att kostnaden rejält överstiger kamerans värde. Jag räknar ju med att jag får skicka in den till Nikon och få min dom, sedan blir den en fråga om vad försäkringsbolaget säger. Är den skrotfärdig får det nog bli en D300 istället. Ack ja.

Emma: Vi får hoppas på det bästa för oss båda.

ANNONS
Götaplatsens Foto