Annons

Produktfoto, få stenar att gnistra?

Produkter
(logga in för att koppla)

wico

Aktiv medlem
Ska ta produktfoton för en websida med hundhalsband där flertalet av dem har stenar.

Stenarna gnistrar och lyser fint i min ljusbox men på mina test bilder blir de helt livlösa. Finns det några trix när man skall få stenar att "gnistra" eller får man fixa det i photoshop i efterhand?

Bifogar en test bild, notera att det bara är en test bild för att få till det med stenarna.

Gnistrandet blir tydligare med en liten skarp ljuskälla som får reflekteras i stenarna.

Kanske värt att testa med ett stjärnfilter på gluggen?

Kör 2x500w genom ljuslådan och en 250w som studsar på en silverskärm mot stenarna, det gnistrar ordentligt men det fastnar tyvärr inte på bilden. Men ett stjärn filter låter intressant får kolla upp det imorgon.

"Testa att köra en tät grid på stenarna"

Det där var kinesiska för mig, förklara gärna.

Har idag en silver reflexskärm, blir det inte samma effekt som folie?

Nä foliet ger ett mycket mer skarpt ljus.
En grid är en tillsatts som du sätter på blixt huvudet som för ljuset samman till en mer bestämmd punkt. Liknar en bikaka. finns i olika (täthet)
Men snälla gör inga PS gnistor för fulare sak får man leta efter.

Har fotat utan blix, tog ett nytt kort lite snabbt med den inbyggda blixten, fick lite mer blått i stenarna, väntar på att 430ex ska lanseras så jag kan införskaffa en riktig blixt.

Har inget folie liggandes men ska testa det så snart som möjligt. Tack för alla tips!

Bilagor

• test_stenar3.jpg
    test_stenar3.jpg
    56.4 KB · Visningar: 609
Hm, prova att ljussätta dem väldigt svagt (dvs du får det ganska mörkt i boxen) och långa slutartider. Rätt bländare så borde du väl få "bling bling" effekt?

/Jocce

ANNONS
Götaplatsens Foto