Annons

Proffsfoto = Bondfångeri

Produkter
(logga in för att koppla)
Dykhjelm skrev:
Jag fick ett nummer i brevlådan för ett par dagar sedan och en faktura dagen efter.

På fakturan står det följande:
"PROFFSFOTO 1 nummer"
och på raden under: Välkommen som prenumerant på Proffsfoto.

Jag har bara köpt ett nummer och har ännu inte bestämt mig för om jag vill prenumerera.

Till råga på allt, så är det undertecknat på följande sätt:

"Vid frågor eller önskemål om innehållet i tidningen, tveka inte att kontakta mig.
Bästa hälsningar
Per Torberger, chefredaktör.
Samt hans mailadress.

Men det var honom jag först kontaktade och han har ännu inte svarat trots att det gått några veckor.

Detta är så dåligt, att jag kan inte beskriva det utan att använda svordommar.

Tänk att det finns företag i Sverige idag, 2007, som använder sådana här affärsmetoder och uppmanar ev kunder att maila och sedan SK------ter i att svara.

Tycker att min rubrik "BONDFÅNGERI" är väldigt träffande.

Den påtvingade prenumeranten.

Om du minns från det privata mailet jag skickade dig så har jag talat om att jag endast skickar en tidning utan att du binder upp dig till något, samt fakturan till dig.

Texten på fakturan ser jag inte. Den skickades automatiskt då jag la upp att du skulle ha endast en tidning.

Du kan bortse från texten på fakturan då jag redan sett till att du inte får fler tidningar (det gjordes när jag skickade tidningen till dig).

Du är fortfarande inte påtvingad något i detta fall. Jag förstod dig från början men jag kände inte till texten på fakturan så jag ber om ursäkt för detta, jag borde förklarat det tydligare i mitt mail.

Hoppas du gillar tidningen.

Jag slutar bevaka denna tråd nu så jag svarar inte mer här. Kontakta IDGs kundtjänst om fler frågor finns.

PS
Det du kontaktat Per Torberger med är en prenumerationsfråga. Dessa vidarebefodras direkt till oss (prenumerationsavdelningen på IDG).
 
Tidningen verkar bra, kan tänka mig att prenumerera, men är tveksam p g a sättet som den säljs via annonsen på fotosidan.se.
 
Följetongen fortsätter.
Fick hjälp av en medlem på fotosidan att stryka den felaktiga räkningen på prenumerationen (4 nummer).

Jag blev lovad 1 nummer + en faktura på 109:- och att jag inte var registrerad som prenumerant.

Tidningen kom och räkningen en dag senare. Betalade räkningen och trodde att allt var avslutat. Men tji fick jag.

Idag kom ytterligare en räkning på 1 nummer á 109:-. När jag jämför räkningarna upptäcker jag att första räkningen avser det nummer som kommer 18 september och räkningen som kom idag avser den tidning som jag redan fått d v s majnummret.
Lurad att köpa 2 nummer trots löften.
Vad gör jag nu?

Tidningen verkar vara bra och jag övervägde en prenumeration, men efter detta "bondfångeri", Nej tack.
 
Dykhjelm skrev:
Är det ingen mer än jag som reagerar på PROFFSFOTO:s "bondfångeri"?
Jag beställer enligt deras annons (här på fotosidan), citat:
"Jag smygtestar och beställer 1 nr av Proffsfoto för endast 99 kr (+ 10 kr porto)."

Men för att kunna skicka beställningen så måste jag godkänna prenumerationsvillkoren, där det står:
"Våra prenumerationer gäller tillsvidare, vilket innebär att din prenumeration förlängs automatiskt."

Detta kan ju inte gälla, eftersom jag bara har beställt 1 nummer av tidningen. Köp av ett nummer kan ju aldrig bli en prenumeration.

Jag beställde trots detta 1 nummer av tidningen och får en faktura på 4 nummer á 345:-, som jag självklart inte kommer att betala.

Och varför måste dom ha min mailadress?
Är det för att kunna sälja den? Jag har ju avsagt mig alla erbjudande och nyhetsbrev från dom och då behöver dom inte ha min mailadress.

Jag tycker faktiskt inte att dom verkar seriösa


Kanske lite sent i debatten, men varför beställde du tidningen??? Den finns att köpa i välsorterade tidningsbutiker (Pressbyrån osv..) Billigare och enklare. Ingen som kränger på dig en prenumeration. Bara en simpel tanke. Om tidningen är värd pengarna så kan man gå vidare. Så brukar jag göra. Fast om det är rätt tål att synas.
 
Leif-Göran:
Dom tidningsprenumerationer som jag har haft, har jag precis som du fått fakturan i förhand. Då har det stått att om jag betalar så förlängs prenumerationen med det antal som jag har betalat för. Då jag har velat sluta så har jag bara låtit bli att betala.
Kolla så att det inte står liknande på din faktura...
 
Grimmer skrev:
Leif-Göran:
Dom tidningsprenumerationer som jag har haft, har jag precis som du fått fakturan i förhand. Då har det stått att om jag betalar så förlängs prenumerationen med det antal som jag har betalat för. Då jag har velat sluta så har jag bara låtit bli att betala.
Kolla så att det inte står liknande på din faktura...

På båda fakturorna står det "Välkommen som prenumerant på Proffsfoto".
Detta trots att jag blev lovad endast 1 nummer som test enligt annonsen här på fotosidan.
Det är helt klart att IDG inte klarar att skicka ut ett nummer för test och fakturera detta utan man påtvingas en prenumeration.

Och det lustiga i sammanhanget är också att första fakturan som avser september-nummret skall vara betalad 30/6 d v s nästan 3 månader innan tidningen kommer, medan fakturan för maj-nummret som jag haft i c:a 2 veckor skall betalas 30/7.

Jag blev ju lovad ett nummer, maj nummret och en faktura på 109:- och ingen prenumeration och betalade därför fakturan i god tro, men den gällde ett kommande nummer, trots löften.
 
Förstår faktiskt inte vad du har att klaga på. I första inlägget står det att du läst att du förstått att det är en tillsvidareprenumeration. Om du inte gillar tidningen efter första numret är det väl bara att säga upp den? Att inte betala fakturan är inte ett sätt att säga upp den utan då kommer tidningen att fortsätta komma. Det här är ett väldigt vanligt sätt för prenumeration och Proffsfoto är inte ensamna.
 
tettimul skrev:
Förstår faktiskt inte vad du har att klaga på. I första inlägget står det att du läst att du förstått att det är en tillsvidareprenumeration. Om du inte gillar tidningen efter första numret är det väl bara att säga upp den? Att inte betala fakturan är inte ett sätt att säga upp den utan då kommer tidningen att fortsätta komma. Det här är ett väldigt vanligt sätt för prenumeration och Proffsfoto är inte ensamna.
I annonsen på fotosidan.se skrev dom följande:
"Jag smygtestar och beställer 1 nr av Proffsfoto för endast 99 kr (+ 10 kr porto)."

Hur kan detta bli en tillsvidareprenumeration?

Dessutom så blir jag lovad följande:
Du kan bortse från texten på fakturan då jag redan sett till att du inte får fler tidningar (det gjordes när jag skickade tidningen till dig).

Trots detta så får jag en faktura på ytterligare ett nummer där jag välkommnas som prenumerant.

Jag vet fortfarande inte om det är "bondfångeri" eller oskicklighet eller bara dåliga rutiner.
Hursomhelst så hanterar IDG detta så dåligt att jag inte kommer att bli prenumerant, hur bra tidningen än är.

Avslutar detta forum för min del här.
 
Dykhjelm skrev:
I annonsen på fotosidan.se skrev dom följande:
"Jag smygtestar och beställer 1 nr av Proffsfoto för endast 99 kr (+ 10 kr porto)."

Hur kan detta bli en tillsvidareprenumeration?

Dessutom så blir jag lovad följande:
Du kan bortse från texten på fakturan då jag redan sett till att du inte får fler tidningar (det gjordes när jag skickade tidningen till dig).

Trots detta så får jag en faktura på ytterligare ett nummer där jag välkommnas som prenumerant.

Jag vet fortfarande inte om det är "bondfångeri" eller oskicklighet eller bara dåliga rutiner.
Hursomhelst så hanterar IDG detta så dåligt att jag inte kommer att bli prenumerant, hur bra tidningen än är.

Avslutar detta forum för min del här.

Så blåögd man kan vara. Har idag fått en påminnelse att betala fakturan på Proffsfoto:s septembernummer. Ett nummer som jag inte har beställt och som jag har blivit lovad att slippa:
"Du kan bortse från texten på fakturan då jag redan sett till att du inte får fler tidningar (det gjordes när jag skickade tidningen till dig)." Slut på citat.
Är det inte otroligt?
 
Du har registrerat dig två gånger och på det sätt skapat fler än ett kundkort vilket jag inte blivit informerad om.

På det ena kundkortet så jag behandlat din order precis som du önskat och hur vi kom överens.

På det andra har det inte hänt något utan din order som du skapat har inte blivit stoppad.
Jag har stoppat den nu då jag vet att du inte önskar fler tidningar.
 
Kan bara säga att tidningen är riktigt bra med bra tester o mindre (tycka o flumma) som flera andra tidningar gör.
 
ANNONS