Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto = Bondfångeri

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Är det ingen mer än jag som reagerar på PROFFSFOTO:s "bondfångeri"?
Jag beställer enligt deras annons (här på fotosidan), citat:
"Jag smygtestar och beställer 1 nr av Proffsfoto för endast 99 kr (+ 10 kr porto)."

Men för att kunna skicka beställningen så måste jag godkänna prenumerationsvillkoren, där det står:
"Våra prenumerationer gäller tillsvidare, vilket innebär att din prenumeration förlängs automatiskt."

Detta kan ju inte gälla, eftersom jag bara har beställt 1 nummer av tidningen. Köp av ett nummer kan ju aldrig bli en prenumeration.

Jag beställde trots detta 1 nummer av tidningen och får en faktura på 4 nummer á 345:-, som jag självklart inte kommer att betala.

Och varför måste dom ha min mailadress?
Är det för att kunna sälja den? Jag har ju avsagt mig alla erbjudande och nyhetsbrev från dom och då behöver dom inte ha min mailadress.

Jag tycker faktiskt inte att dom verkar seriösa
 
Dom måste ha ändrat annonsen, för nu står det 4 nr för 345:-. Jag ser inget om att testa 1 nr för 99:- ?
 
Just det, när man klickar på annonsen kommer det upp att även man kan testa 1 nr för 99:- om man vill.
 
Graal skrev:
Just det, när man klickar på annonsen kommer det upp att även man kan testa 1 nr för 99:- om man vill.

Visst, och när du sedan skall beställa ETT nummer måste du godkänna prenumerationsvillkoren, med en tillsvidareprenumeration som resultat.
 
Det har nu snart gått 3 arbetsdagar sedan jag skickade mail till PROFFSFOTO och fortfarande inget svar.
Tycker inte att detta är PROFFSIGT.
 
Dykhjelm skrev:
Det har nu snart gått 3 arbetsdagar sedan jag skickade mail till PROFFSFOTO och fortfarande inget svar.
Tycker inte att detta är PROFFSIGT.

Idag får du nog inget svar då ingen är på kontoret idag. Prova annars IDG's kundservice, de brukar vara mycket hjälpsamma (om du är trevlig i tonen). Använd då nummret på IDG's hemsida så du kommer rätt.
 
Skit i vad det kostar, tidningen måste till min brevlådda i vilket fall :) Helt klart den bästa tidningen på länge, skönt att slippa allt amatörkraffs...

Mvh // Martin- som prenumererat på kamera och bild och tidningen foto.
 
zlice skrev:
Idag får du nog inget svar då ingen är på kontoret idag. Prova annars IDG's kundservice, de brukar vara mycket hjälpsamma (om du är trevlig i tonen). Använd då nummret på IDG's hemsida så du kommer rätt.

Nej, jag tänker inte ringa. Mail är mycket bättre, för då kan vederbörande svara när dom har tid och har svar att ge.
Men 3 dagars svarstid är enligt min mening helt oacceptabelt.
 
Dykhjelm skrev:
Nej, jag tänker inte ringa. Mail är mycket bättre, för då kan vederbörande svara när dom har tid och har svar att ge.
Men 3 dagars svarstid är enligt min mening helt oacceptabelt.

Vilken adress har du mailat till? Jag kan försöka hjälpa till då jag sitter i huset men jag kan inte lova något i förtid.
 
zlice skrev:
Jag vet precis vem det är, jag ska tala med honom imorn. Förutsatt att han är på plats.

Tack.
Jag vet inte hur jag skall göra. Har beställt ett nummer, men "tvingats" till en prenumeration och har dessutom fått en faktura på 4 nummer.
 
Dykhjelm skrev:
Tack.
Jag vet inte hur jag skall göra. Har beställt ett nummer, men "tvingats" till en prenumeration och har dessutom fått en faktura på 4 nummer.

Ojdå, så ska det ju inte vara, jag förstår om du är irriterad på situationen, det skulle jag vara.

Dessutom så tror jag att Per inte är rätt person att ta detta med, utan med mig istället då jag sitter på just prenumerationsavdelningen.

Jag skickar dig ett privat mail så kan du kontakta mig direkt på min jobbmail med lite mer info.
 
Detta är väl den sedvanliga taktiken frân tidningar. Förhala, glömma och göra sig oâtkomlig.

Vi hade en löpande prenumeration pâ tidningen Canis för ett tag sedan.
När vi tyckte att tidningen började köra gammal skâpmat o blev ointressant uppsöktes hemsidan för att kolla hur prenumerationen skulle sägas upp.
Skriftligt via brev stod det, vi tog ett vykort, skrev alla uppgifter pâ baksidan och postade.

Tidningen fortsatte att komma ändâ, vi mailade massor av gânger, tidningen fortsatte att komma, sedan kom oxâ en räkning.
Vi kontaktade dâ konsumentrâdgivningen som sa att vi fick skylla oss själva som inte skickat brev med mottagningsbevis när vi sa upp prenumerationen.
Bara att betala och se glad ut alltsâ.
 
Det här med email har väldigt många missförstått. Antagligen äldre människor helt utan datorvana. Skriver man ut en mailadress så svarar man på mail. Så enkelt är det. Gärna samma dag. Det är inte ett dugg jobbigt att kolla mailen EN jävla gång om dan. Ungefär som att svara i telefon om man har en firma. Det blir mycket lättare då. Det är ingen som helst ursäkt att man inte är på kontoret. Mailen kan man kolla hemifrån.
 
Makten skrev:
Det här med email har väldigt många missförstått. Antagligen äldre människor helt utan datorvana. Skriver man ut en mailadress så svarar man på mail. Så enkelt är det. Gärna samma dag. Det är inte ett dugg jobbigt att kolla mailen EN jävla gång om dan. Ungefär som att svara i telefon om man har en firma. Det blir mycket lättare då. Det är ingen som helst ursäkt att man inte är på kontoret. Mailen kan man kolla hemifrån.

Håller med till 100%.
När jag började på Volvo 1970 så hade dom ett mailsystem som kallade MEMO, utvecklat av Volvo och Ericsson. Detta system använde vi (på Gröna Bildskärmar) att hålla kontakt med Volvos olika återförsäljare runt hela världen och det fungrade som dagens mail.
Hade en kontaktman i Belgien som inte läste MEMO frivilligt, utan han krävde att jag skulle ringa och tala om att han hade fått ett MEMO.
Men det var på 70-talet. Tyvärr så verkar vissa fortfarande vara kvar på den nivån.
 
zlice skrev:
Ojdå, så ska det ju inte vara, jag förstår om du är irriterad på situationen, det skulle jag vara.

Dessutom så tror jag att Per inte är rätt person att ta detta med, utan med mig istället då jag sitter på just prenumerationsavdelningen.

Jag skickar dig ett privat mail så kan du kontakta mig direkt på min jobbmail med lite mer info.

Jag fick ett nummer i brevlådan för ett par dagar sedan och en faktura dagen efter.

På fakturan står det följande:
"PROFFSFOTO 1 nummer"
och på raden under: Välkommen som prenumerant på Proffsfoto.

Jag har bara köpt ett nummer och har ännu inte bestämt mig för om jag vill prenumerera.

Till råga på allt, så är det undertecknat på följande sätt:

"Vid frågor eller önskemål om innehållet i tidningen, tveka inte att kontakta mig.
Bästa hälsningar
Per Torberger, chefredaktör.
Samt hans mailadress.

Men det var honom jag först kontaktade och han har ännu inte svarat trots att det gått några veckor.

Detta är så dåligt, att jag kan inte beskriva det utan att använda svordommar.

Tänk att det finns företag i Sverige idag, 2007, som använder sådana här affärsmetoder och uppmanar ev kunder att maila och sedan SK------ter i att svara.

Tycker att min rubrik "BONDFÅNGERI" är väldigt träffande.

Den påtvingade prenumeranten.
 
ANNONS