Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

proffsig inscanning av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Linkeboda

Aktiv medlem
Jag testade för ett tag sen att scanna in mina diabilder med en ganska billig scanner. Resultatet blev väldigt mörka bilder. Samma sak med en dia lämnats in på en fotoaffär. Detta leder då till min fråga:
Finns det någonstans man kan lämna in sina dia för proffsig inscanning utan nämnvärda ljusförluster?

Hej..

jag har samma problem med en minolta scan dual II, jag tar mycket bilder i skymmning och gryning, då blir det inte bra med min billiga scanner..

Det blir bara grynigt och ser mycket illa ut.

Jag har provat lite fram och tillbaka men det fungerar inte vad jag kan se, är det någon som har svaret på min fråga så maila gärna mig..

Får man för mörka bilder kan man justera det med exponeringskontrollen ("Exposure-nånting" brukar det heta). Alternativt ändrar man ljusnivåerna (görs bäst i Photoshop, helst ska man då ha scannat i mer än 8 bitar per kanal)

Gudis skrev:
Hej..

jag har samma problem med en minolta scan dual II, jag tar mycket bilder i skymmning och gryning, då blir det inte bra med min billiga scanner..

Det blir bara grynigt och ser mycket illa ut.

Jag har provat lite fram och tillbaka men det fungerar inte vad jag kan se, är det någon som har svaret på min fråga så maila gärna mig..

Efter förskanningen måste bilden fixas till med nivåer så den ser ok ut,då blir det bättre resultat vid slutskanningen..ingen anledning att skylla på II:an alltså.
mvh/gunte..

Jag har testat vuescan ett tag nu och där blir det värre med de kontiga färgerna, kan man inte justera in det i programmet ??

jag kör med canon FS4000US+vuescan + och tycker att det fungerar jättefint så länge man har alla inställningar rätt. I vuescan kan man till och med ange vilken film det är man scannar, då behövs knappt justeringar i PS.

Om du kikar lite...

...bland fotosidans annonsörer så hittar du några exempel på inscanning, tex till höger i listen med annonser... :) De flesta stora labb scannar för övrigt och gör förstoringar från digitala bilder, och de utför även scanning och bränner på skivor om man ber om det. (ex scanna.nu i annonsen, västsvenska fotolabet i Jönköping - du hittar säkert fler!)

Kram / Ellen

Om ni får fel färger vid scanning av diabilder som är stämningsfulla i någon dominerande färg, tex vid solnedgångar etc så kan det vara scannerprogrammets autoinställningar som strular till det.

I Vuescan används ofta färghanteringen "White balance". Med denna försöker Vuescan fixa till det så att vitbalansen ligger som på dagen, funkar ofta utmärkt till de flesta dagsbilder både med dia, neg-färg och neg-svartvitt. Men med solnedgångar, färgiga konsertbilder etc blir det ofta fel. Välj då istället "Neutral" istället för "white balance" och alternativet "Image" istället för "Slide" (på första fliken). Denna inställning tar större hänsyn till ursprungsfärgerna.

Antagligen är det något liknande med andra scannerprogram och kolla om det finns någon möjlighet att stänga av auto-funktionerna vid dylika bilder.

Hmm. att bilderna blir mörka måste väl i någon mening vara ofrånkomligt. Eftersom diat är upplyst när man tittar på dem kan ju aldrig ett inscannat dia till 100 % svara mot originalet. Du kan till viss del kompensera för det genom att ändra exponeringsinställningarna vid inscanningen eller kanske efterbehandla i PS.

Men när jag bara scannar in ett dia med min Minolta Dual II utan att joxa med inställningarna tycker jag att bilden blir väldigt lik diat när det inte är upplyst. Och det är väl det mest rimliga??

Någon som tycker att jag har fel??

scanning

Jag håller nog inte riktigt med dig där faktiskt. I detta fall blir det ju en helt annan bild när den inte är ordentligt belyst. Att bilden blir lite mörkare är nog ganska ofrånkomligt. Däremot borde det gå att komma bra mycket närmare originalet än vad jag har gjort hittils, helt enkelt genom att öka genomlysningen på diat när man scannar.

ANNONS
Götaplatsens Foto