Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Profilering Mark2

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerry Gladh

Avslutat medlemskap
Nån som har tips om bästa PS-scriptet eller SW för inläsning av Gretag 24-fälts Color Checker?

Tänkte göra lite nya Cs2-ACR profiler för 1Ds och 1D.

Mvh

Jerry Gladh

Testat ACR scriptet i fråga med mycket tveksamt resultat.
Har dessutom en kollega med D2x med vilken jag delar Gretag 24 fälts CC.
Jag testade utomhus under bra förhållande och fick extrema variatoner i rött i förhållande till default.

Kollegan testade samma script i studio och det stack iväg, oacceptabelt, i det gröna.

Stefan ....hur är dina variatoner i förhållande till ACR default?...Rimligtvis bör de vara ganska marginella?

mvh

Jerry

Jerry Gladh skrev:

Jag testade utomhus under bra förhållande och fick extrema variatoner i rött i förhållande till default.

Om jag tittar på min kalibrering för Canon Eos-1 Ds är mina värden +3; 0; +41; -40; -25; -23 och +46 (fliken Kalibrera uppifrån och ner). Detta från min kalibrering gjord i dagsljus.

Testade sedan genom att mäta in alla värdena på kartan och sedan jämföra detta med de förväntade värdena. Då hamnade jag på ett färgfel på DeltaE < 3, vilket är ett väldigt lågt värde för dem som inte är vana vid DeltaE-tal.

(DeltaE = avvikelsen mellan två färgmätningar, i detta fall mellan det värde som kameran gav och det värde som det skulle ha blivit om allt fungerade optimalt).

Skriptet ger mycket dåliga värden så fort du har bilder som är lite överexponerade. Kontrollera att du mäter ett värde på cirka 242 på den vita patchen efter det att klickbalanserat på den första ljusgrå. Har du ett högre värde, ta om bilden till dess att du hamnar på 235-242 (ungefär).

Lycka till/Stefan

Stefan, har provat med dina värden och hudtoner tycker jag blir bättre. Grönt går från blågrönt till gulgrönt och rött blir intensivare. Bilden totalt sett blir varmare.

Har du någon uppfattning om värdena ligger ungefär som dina generellt för 1Ds eller är det stora variationer mellan olika exemplar av 1Ds?

Har du någon kunskap om profilering för Capture One (som inte inkluderar dyra program)? Kan man på något sätt "översätta" ACR-värdena till en C1-profil?

niklasl skrev:
Har du någon uppfattning om värdena ligger ungefär som dina generellt för 1Ds eller är det stora variationer mellan olika exemplar av 1Ds?

Har du någon kunskap om profilering för Capture One (som inte inkluderar dyra program)? Kan man på något sätt "översätta" ACR-värdena till en C1-profil?

Visst finns det variationer mellan kamerorna, men jag har inte provat detta på flera hus. Så det vore intressant att höra vad olika personer får ut för värden.

Tyvärr är det nog så att om man ska göra profiler till Capture One är det kameraprofileringsprogram som gäller. Ett alternativ är ju att använda Capture Ones inbyggda editeringsprogram. Då kan man bygga om de profiler som finns med till Capture One, vilket gör att man kan styra upp färgerna till ett önskat resultat.

MVH/Stefan

Tack för svar! Jämförde ACR och CO inatt och med dina värden ser ACR mera ut som CO = inte så kylig återgivning. Eftersom det finns köpeprofiler till CO (etcetera.cc) så är rimligen variationerna inte uttalade mellan olika exemplar men det har jag ingen kunskap om. Hoppas att Jerry återkommer med resultat av sin profilering!

Vilket editeringsprogram för profiler i CO syftar du på?

ANNONS
Götaplatsens Foto