Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för bildkollage

Produkter
(logga in för att koppla)

mrpimmy

Aktiv medlem
Hej.

Är enormt trött på Lightroom när jag gör bildkollage, alltså tex sätter ihop 2 eller tre bilder. Skulle vilja ha något program som är enklare, och gärna ett där du inte behöver bestämma storleken från början, utan där storleken på kollaget bestäms från de bilder du har i kollaget.

Någon som har någon koll på liknande?

Jag blir så sur, varje gång jag gjort ett kollage så behöver det ju importeras igen också, AAAA.

Gjorde ett i photoshop istället och det blev ju faktiskt en aningens lättare, importeringen gör ju lightroom själv då. Men det borde ändå finnas något enklare. I Photoshop är jag ju tvungen att bestämma storleken på kollaget först. Vill ha ett program där jag kan placera bilderna och testa fram och tillbaka utan att behöva tänka på att det ändrar storleken på bilderna och så...

Du ska ha någon form av publishing-program, InDesign eller Illustrator. Kostar plenty, tyvärr, men de är bra.

Hej.

Är enormt trött på Lightroom när jag gör bildkollage, alltså tex sätter ihop 2 eller tre bilder. Skulle vilja ha något program som är enklare, och gärna ett där du inte behöver bestämma storleken från början, utan där storleken på kollaget bestäms från de bilder du har i kollaget.

Någon som har någon koll på liknande?

Indesign fungerar bra och är snabbt att jobba med om man är hemma i det. PS är bättre om man vill lägga till effekter som lite uppvikta hörn osv. Storleken bestäms och ändras lätt i både PS och Indesign. Till slut är det ändå bildernas upplösning som avgör hur stort kollaget kan bli.

ANNONS
Götaplatsens Foto