Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för mass-förminsking?

Produkter
(logga in för att koppla)

Haifisch

Aktiv medlem
Hej!

Finns det något program som låter dig välja ett antal bilder, välja bildstorlek och konverterar rakt av?
Har photoshop och där kan man så klart förminska. Men det är framför allt min sambo som blir frustrerad att göra det bild för bild, när hon skickar bilder till alla kompisar och så.
Det är ju lite utrymmes krävande att skicka 'original' jpg bilderna från kameran.

Någon som har ett tips?

Tack på förhand.

Tobbe

Hej!

Finns det något program som låter dig välja ett antal bilder, välja bildstorlek och konverterar rakt av?
Har photoshop och där kan man så klart förminska. Men det är framför allt min sambo som blir frustrerad att göra det bild för bild, när hon skickar bilder till alla kompisar och så.
Det är ju lite utrymmes krävande att skicka 'original' jpg bilderna från kameran.

Någon som har ett tips?

Tack på förhand.

Tobbe

Lightroom 3.0. Där kan du exportera flera bilder samtidigt i vilken storlek du vill i vilken upplösning du vill. Superenkelt! //Bee

Image Processor ( under File>Scripts ) i Photoshop fixar biffen. Du kan välja alla filerna i Bridge tex först och sen välja redan i Bridge Tools>Photoshop>Image Processor

Jaså det går att göra batchwork i photoshop? Hade jag ingen aning om! Är inte så djupt insatt i photoshop ännu.

Skall kolla på hur man gör direkt från bridge...hoppas det är enkelt nog. :p

Tack för de snabba svaren!

Du kan automatisera det mesta i Photoshop genom att spela in actions. Det finns få saker andra bildbehandlingsprogram erbjuder som inte går att göra i Photoshop.

Hej!

Någon som har ett tips?

Tack på förhand.

Tobbe

Har du Photoshop, s är saken given, men du kan ladda ner gratisprogrammen Faststone Viewer, den har också utmärkt batch-funktion. Eller Picasa 3 från Google.
Eller GIMP. De är alla gratisprogram, men utmärkta.

Får nog ta och kolla på det där med actions, lära mig lite om det.

Tack för gratis tipsen!
Har photoshop men alltid bra med gratisprogram också.

ANNONS
Götaplatsens Foto