Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för namngivning av bildfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutta

Aktiv medlem
Undrar om någon vänlig själ kan tipsa om något (helst gratis)program som döper om bildfiler automatiskt. Vill döpa filerna efter det datum och den tidpunkt bilden togs mha exif-infon alternativt fil skapad tidpunkt.

//Jerka

Helt rätt.
Jag hade för mig att programmet döpte om filnamnen samtidigt som det lade bilderna i de nyskapade mapparna. Fel hade jag (men det kanske kommer i nästa version).

Det visade sig att även programmet ACDSee 5.0 klarar denna uppgift. Ett program som jag förövrigt redan hade...=)

Väcker denna tråd till liv igen.

Är ute efter ett gratisprogram där man kan döpa om många bildfiler samtidigt till datum+tid då bilden togs.

Har använt Picture Information Extractor tidigare vilket var suveränt. Tyvärr har prövotiden gått ut (och ja, jag är för snål för att köpa).

Har provar ACDSee, men vad jag kan se så kan man bara döpa om filerna till datum när dom blev inlagda på datorn och inte när dom togs!?

Några förslag?

Får inte till det så att den döper om till datum+tid när kortet är taget utan bara när kortet är inlagt.

Vad ska man välja??

Vet ju inte riktigt hur "nära" du är men så här ser det ut i den rutan man använder för att namnge många filer på en gång med datum och tid

Väcker min egen tråd till liv igen. Skulle vilja döpa om mina raw (cr2) filer till samma format som i bilden ovan, dvs med både datum och tid. Helst i EXAKT samma format som tidigare för kontinuitetens skull. Någon som har tips på program för uppgiften. Mitt ACDSee klarar inte denna uppgift. Ett plus är ju om programmet till skillnad från ACDSee kan hantera namngivning av flera bilder tagna samma sekund =)

ANNONS
Götaplatsens Foto