Annons

Program till canoscan D2400U

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjell Nilsson

Aktiv medlem
Har en gammal scanner, canon D2400u. Saknar drivrutin. Har laddat hem från div. siter (även Canons egna) men kan inte installera programmet, tycks inte få med någon exe-fil. Någon som har en lösning?

Canons hemsida ger ju massor av möjliga filer.

Spontant verkar det vara det som behövs, men jag har ju inte provat att ladda ner någon av exe-filerna som listas där.

Mvh
Anders

laddat ner från canon

Jag har laddat hem filerna från canons supportsida, det är inte det som är problemet. När filerna väl har laddats ner så skall de packas upp, vilket jag också gjort. Men sen kommer problemet: Vilken fil skall jag köra för att få upp ett fungerande program. Som t. ex lägger sig som en twainplugin i elements?
Det fins ju ingen fil som är "körbar"?
Vill tillägga att jag kanske inte har full koll på datorers olika finesser.

vuescan

Har kollat på den föreslagna sidan men vuescan funkar inte till "min" scanner utan att canons programvara också är installerad.

Finns det ingen fil som slutar på .msi när du har packat upp? Prova den i så fall.

Skicka annars upp en länk till exakt var man laddar ner det du laddat ner så kan jag eller någon annan ta en titt på vad som skall klickas på.

Det låter som om du har laddat ned drivrutinerna, och inte något komplett skannerprogram. Detta är dock inget problem om du tänker använda Elements via twain.

Det du måste göra är att få din dator att "hitta" din "nya" hårdvara, förmodligen har datorn redan försökt en gång och misslyckats. Enklast brukar vara att plugga ur skannern och starta om datorn, plugga sedan in skannern så skall Windows automatiskt söka efter drivrutiner till den nya enheten.

Ett annat alternativ är att gå in i Enhetshanteraren (Högerklicka på "Den här datorn" och välj egenskaper), i Enhetshanteraren letar du rätt på skannern och väljer att uppdatera drivrutinen. I den följande dialogen får du peka ut den katalog där du packade upp de filer du laddade ned från Canon.

/Daniel

lite fel

Det blev lite mycket att välja på. Jag har alltså valt Vista som os och engelska som språk. Gör man det så finns det bara en nerladdning att välja.

Jag laddade ner filen. Det är precis som Daniel skriver. Om windows bara får reda på var filen D240u.INF ligger så löser det sig nog.

inget löser sig..

har nu följt era råd så långt jag kan men det är lika dött ännu. Finns t. ex. ingen fil som heter D240u.INF.
Jag tackar för hjälpen ändå. Får väl köpa mig en ny scanner!

Då har du väl inte laddat ner samma fil som du hänvisade till, "s7101ENx.exe"?

Bilagor

• d240.gif
    d240.gif
    14 KB · Visningar: 85
Problemet löst

En liten slutrapport:
Provade föreslagna åtgärder i min stationära (Vista), installationen påbörjades men något gick galet så det blev inget. Provade då på min bärbara (XP) och se det funkade. Prövade då att ladda hem drivrutinen på nytt till Vista-datorn och fick det därefter att fungera även på den!
Så slutet gott, allting gott

Tackar för hjälpen.

ANNONS