Annons

PS öppna RAW-bild reglage fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
När man öppnar en RAWbild så finns det flera reglage i Photoshop, det jag inte riktigt förstår är skillnaden mellan Exposure och Brightness? Vilken skillnad blir det på bilden?

Finns det nån anledning till att kamerans default står på hela 50 i Brightness?

Hittils så när jag vill öppna bilden ljusare har jag reglerat med Exposure, kanske jag skall använda Brightness istället? På nåt sätt får jag för mig att Brightness har med högdagrarna att göra eftersom den kommer efter Shadows.

A. Styr högdagrarna. Vill du ha kontroll över när de ljusa partierna fräter ut till helt vitt kan du hålla inne alt-knappen när du drar i reglaget.

B. Styr skuggorna. Som ovan kan du använda alt för att se när de mörkaste partierna blir helt svarta.

C. Styr mellantonerna. Vill du göra hela bilden ljusare är det här du skall dra. Men, även högdagrarna påverkas om du gör rejäla justeringar så pass opp.

Bilagor

• a.gif
    a.gif
    3.3 KB · Visningar: 799
Ehh, är du säker? Blandar du inte ihop A och C nu?

Konstig översättning i så fall?

Och varför är min kamera default hela 50?

Borde det inte vara Exponering jag drar om jag vill göra hela bilden ljusare?

Man skall aldrig ha en övertro på det man säger men jag är rätt säker.

Jag lägger fram två saker till mitt försvar; i Photoshop finns ett verktyg som heter intensitet/kontrast där intensitetreglaget är till för att justera just bildens ljushet.

Och allt är en fråga om vad man menar med exponering.
När man fotograferar i RAW skall man se filen som ett negativ, en råbild som först efter behandling ger den bild man vill ha.
Med negativ film exponerar man efter de mörka delarna i bilden, man vill ha så pass svärtning i negativet att skuggorna har detaljer. Bildens ljushet styr man sedan med exponeringen i förstoringsapparaten.

Digitalt exponerar man efter de ljusa delarna i bilden. Det betyder att man exponerar så mycket det går utan att de ljusaste delarna av bilden blir utfrätta (mättade).
Bildens totala ljushet styr man sedan med intensitetsreglaget...

Men jag har inte ”rätt” i den meningen att inget annat synsätt är godtagbart.

Det är ingen domstol det här. :)
Men ditt resonemang stöds delvis av min engelska version där samma verktyg heter brightness/contrast och därav torde man kunna dra slutsatsen att brightness betyder bildens ljushet - vilket jag skulle vilja benämna exponering, fast då blir det komplicerat igen.

Så ifall du har rätt - som det verkar - så om jag bara helt enkelt vill ljusa upp eller mörka bilden ett eller par bländarsteg skall jag alltså istället använda Intensitet=Brightness?

Shit, jag som gjort massor av förinställningar med Exposure istället!

Men, jag måste repetera att dessa reglage känns onödigt tillkrånglade, Exponering borde ju vara det naturliga valet om man vill ändra exponeringen???

Och om Brightness=intensitet har denna funktion, vad har Exposure för funktion då?!

mipert skrev:
A. Styr högdagrarna. Vill du ha kontroll över när de ljusa partierna fräter ut till helt vitt kan du hålla inne alt-knappen när du drar i reglaget.

B. Styr skuggorna. Som ovan kan du använda alt för att se när de mörkaste partierna blir helt svarta.

C. Styr mellantonerna. Vill du göra hela bilden ljusare är det här du skall dra. Men, även högdagrarna påverkas om du gör rejäla justeringar så pass opp.

Visst är det så att Exponering styr högdagrarnas återgivning, Skuggor styr skuggor och Intensitet styr mellantonerna. Finns en utmärkt beskrivning i Bruce Frasers bok »Camera Raw with Photoshop CS2«. För den som vill använda Camera Raw är det en fantastisk bok, för den som vill lära sig mer om råfiler finns det mycket att hämta i den också.

MVH/Stefan

Tack så mycket Mikael och Stefan för hjälpen, då är jag helt övertygad!

Då får jag dra i alla reglage då när jag vill ändra exponeringen.

Hmm… har aldrig riktigt varit nöjd med mina inställningar, eller snarare förstått dom, upptäckte att jag föredrog Exponering för att göra ljusa bilder mörkare men föredrog Intensitet för att göra bilder ljusare, tror jag, och när jag började testa lite egna experiment så försökte jag luska lite till i Adobes hjälp och idag råkade jag faktiskt hitta sidan som beskrev dessa reglage, "Working with camera raw image files" och sen "Making tonal adjustments" och där fick jag ett helt annat svar än av er tidigare!
Där står att Brightness fungerar som Exposure (exponeringskontroll helt enkelt) förutom det att Brightness inte klipper i högdagrarna och skuggorna utan komprimerar kurvan där, så man ska alltså i högre grad minska risken för total utblåsning av högdagrar/skuggor!
Å andra sidan som jag skrev tycker jag att jag får bättre resultat med Exposure när det gäller att mörka bilder så på nåt sätt är jag inte helt nöjd med deras förklaring heller. Speciellt som de kunde ha hittat på ett bättre ord på den funktionen.

Jochum Berg skrev:
"Working with camera raw image files" och sen "Making tonal adjustments" och där fick jag ett helt annat svar än av er tidigare!

Kanske dåligt förklarat. Om du jämför med Nivåer är det kanske enklare att förstå funktionen. Exponering är som att dra i den vita triangeln, Skuggor är som att dra i den svarta och Intensitet är som att dra i den grå triangeln i mitten.

Stefan

Ja så är det nog, förutom att Exponering inte är som den vita triangeln i nivåer (för den går bara att dra åt vänster) utan mer som Brightness/Contrast-inställningen, vilket ger vid hand att de klantat sig i namngivningen nånstans, Brightness/Contrast skulle ha hetat Exposure/Contrast så hade allt varit aningen mer begripligt.

Sammanfattningsvis då ifall jag fattat det rätt:
A.Exposure - gör hela bilden ljusare/mörkare och klipper den överskjutande delen av skalan.
B.Shadow - styr skuggor.
C.Brightness - gammavärde, helt enkelt.

?! :)

Saxat ur Real World Camera Raw with Adobe Photoshop CS:

The Exposure slider is really a white-clipping control, even though it affects the whole tonal range. The big difference between the Exposure slider and the Brightness slider is that the former lets you change the white clipping point, whereas the latter does not. With positive values, the Exposure slider behaves very much like the white input slider in Photoshop's Levels command, clipping levels to white. But since it's operating on linear-gamma data, it tends to be gentler on the midtones and shadows than the white input slider in Levels on a gamma-corrected image. With negativevalues on the Exposure slider, the story is very different. Unlike most raw converters, Camera Raw offers "highlight recovery."

de skriver att brightness är gammajustering och kontrast lägger på en s-kurva.

Jochum Berg skrev:
Ja så är det nog, förutom att Exponering inte är som den vita triangeln i nivåer (för den går bara att dra åt vänster) utan mer som Brightness/Contrast-inställningen, vilket ger vid hand att de klantat sig i namngivningen nånstans, Brightness/Contrast skulle ha hetat Exposure/Contrast så hade allt varit aningen mer begripligt.

Det skulle inte varit bra heller. Brightness i Brightness/Contrast lyfter alla valörer med samma mängd. Låt oss säga att du ställer Brightness på 10, då kommer alltså alla valörer höjas med 10 enheter. Så fruktansvärt dåligt fungerar tack och lov inte Exposure.

Stefan

Okej, tack, jag börjar förstå nu.
Men i praktiskt arbete tror jag att jag nöjer mig med att försöka komma ihåg att Exposure sliderna är bra ifall jag vill göra överexponerade bilder mörkare - detta i motsats till reglagets teoretiska funktion - och Brightness slidern är bra för att göra underexponerade foton ljusare. För det har jag kommit fram till genom test på en bild, förmodligen måste det testas på olika bilder för detta praktiska resultat stämmer ju inte klockrent med vad man nu med er hjälp lärt sig teoretiskt om reglagen, framförallt Exposure. Men vad det gäller underexponerade bilder (som är 90% av bilderna) så har Brightness-slidern fungerat bra tycker jag så där klagar jag inte. Det är mest att jag vill förstå oxå vad jag gör egentligen.

Ta fram ett A4-papper. Lägg det framför dig i liggande format. Rita två lodräta streck på det så du får tre lika stora delar. Delen i mitten målar du i någon neutral grå nyans. Delen till höger målar du becksvart. Delen till vänster låter du vara vit.

Om du har ett QP-card så har du redan detta.

Fotografera sedan av detta motiv. Då bör du ha en experimentbild som du kan utgå från och se tre tydliga pucklar i histogrammet. Och sen justera de olika reglagen och se vad som händer.

Sitter på jobbet just nu och kan inte testa själv, men det borde fungera rent teorteiskt tycker jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto