Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

PS billigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Aton_

Aktiv medlem
Hej.
Fråga 1: Var köper man Photoshop CS billigast?
Fråga 2: Är all verklig lågbudget-försäljning (typ 80$ som man får spamförslag om) av PS olaglig? Det verkar märkligt att det inte skulle finnas några lagliga sätt att sälja den här typen av program för mindre än 6000/9000 kr (Dustin.se, eng/sve ver). 6000 kr för den engelskspråkiga versionen av ett världsprogram är ju en väldig massa pengar! Bra program förvisso, men ändå! Adobe måste ha enorma marginaler på såna här produkter.

Marginalberäkning

Hej.
Nej det är troligtvis inte lagliga kopior de säljer. Billigaste sättet att få tag i PS är nog att försöka köpa en gammal version av programmet billigt och sedan köpa en uppgradering. Vet inte vad det skulle kunna kosta.

Hur räknar man marginal på programvara. Inte genom att jämföra tillverkningskostnaden för cd skivorna och förpackning med försäljningspriset. Du måste dessutom slå ut deras kosntader för utveckling av programmet. Personlakostnader bla bla... Det blir nog ändå en bra slant över men inte så mycket som man kunde tro,

Re: Marginalberäkning

CallMeKenneth skrev:
Hur räknar man marginal på programvara. Inte genom att jämföra tillverkningskostnaden för cd skivorna och förpackning med försäljningspriset. Du måste dessutom slå ut deras kosntader för utveckling av programmet. Personlakostnader bla bla... Det blir nog ändå en bra slant över men inte så mycket som man kunde tro,
Jag tror att de har gigantiska försäljningsvolymer på flera av sina produkter. Då får man snart täckning för utvecklingskostnader mm. Borde man inte kunna jämföra med avancerade dataspel eller köpdvd-filmer som inte visats på bio. Det kostar nog en hel del att ta fram även de produkterna men inte ser du prislappar uppåt 5000 kronor för det...

Den billigaste (och omoraliskaste?) varianten är att ladda ner det från nätet, via DC (direct connect) eller dylikt.
Jag har 'en kusin' som gjort det. ;)

Jag tror inte heller det är så märkvärdigt att utveckla en normal uppgraderingsversion som t ex PS CS från PS 7.0. Du kan säkert sätta 1000 personer 24/7 på det om du vill men nödvändigt är det knappast. Ändå kostar uppgraderingen 2000-3000 kr om jag minns rätt.

Jag gick visst lite off-topic i min egen tråd :) Tack Maria för ett fokuserat svar. Men nedladdning är inget alternativ för oss 56K modem-människor. Tror nästan räkningen skulle överstiga priset över disk :)!

Hej,

Just nu pågår det en auktion på tradera.com på PS Cs, svensk version. En backupskiva där original-CD-n råkat förstöras.

Anders

http://www.tradera.com/auction/Dataprogram/aid_7545216[/URL]

Tack för tipset Anders! Modigt av tradera-säljaren måste jag säga. Han sticker verkligen ut hakan med sin produktförsäljning. Hoppas han inte råkar allt för illa ut. I David vs Goliat håller jag alltid på David. Såg väl för mycket Robin Hood som liten, eller nåt :)

Aton_ skrev:
Jag har ingen bil överhuvudtaget. Skulle inte heller sno en bil även om samtliga bilar hade riktiga okker-priser. Varför pratar vi bilar i den här tråden?

Du är en riktig lustigkurre du Kristofer.

Bilen var - om du nu inte förstod det - en liknelse. En annan skulle kunna vara att fråga dig om du snattar din mat?

Men liknelser kanske är lite för avancerat för dig, varför det nu kommer en mera direkt fråga.

Borde inte du som 36 åring ha ett jobb och därmed kunna göra rätt för dig, dvs köpa dina program etc eller överväga att använda sådant som faktiskt är gratis om du nu är ekonomiskt marginaliserad?

ANNONS
Götaplatsens Foto