Annons

PS på Mac, hur få bort datorns skrivbord som "bakgrund" i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
På pc är ju inte datorns skrivbord den bakgrund som används i PS, men så är det ju i Mac.

Går detta att ändra någonstans? Jag vill alltså inte att ex. Safaris fönster skall synas bland alla paletter och grejer i PS.

Mvh Magnus

Tryck på F-tangenten valfritt antal gånger så växlar du mellan Photoshops bakgrundslägen. Annars kan du alltid välja att gömma alla andra programs fönster genom att trycka på Alt+äpple+H (detta gäller oavsett program. I detta läge syns bara Finder (dvs datorns skrivbord i bakgrunden).

Det finns tre lägen att visa bakgrund

• Standard - störande "ful bild" från Finder, eller annat program som bakgrund
• Fullskärm med menyraden kvar - grå bakgrund
• Fullskärm utan menyrad - svart bakgrund

Du växlar mellan dem med F-tangenten, genom att välja [Visa] - [Skärmläge], eller genom att välja något av dem i nedre delen av verktygsmenyn.

Bilagor

• bild 1.png
    bild 1.png
    4.2 KB · Visningar: 432
nix, det hjälper inte. På PC finns det 4 olika lägen i view, men på mac verkar 2 vara spärrade.

Att gömma andra fönster är inte det jag söker. Jag vil alltså inte att PS ska "försvinna" om jag klickar i bakgrundsfältet, vilket det nu gör.

Senast ändrad:
PerFogelberg skrev:
Hur svårt är det att trycka "F"?

På CS2 finns det tre lägen. CS3 har fyra lägen. Både i Mac OS och i Windows.

Inte den tonen tack. Har sagt det tidigare. Det funkar inte! Hur svårt är det att förstå det? Jag har bara två F-lägen och båda behåller finder i bakgrunden. Kanske nån bugg med CS3 och Leopard? Vad vet jag??

Ja du har 2 lägen så länge du inte har någon fil att jobb mot tex. Välj att öppna en fil, tryck sedan "F" för att byta mellan de olika alternativen. Varav ett är så att du inte kommer ha Findern i bakgrunden.

JohnWahlstrom skrev:
Ja du har 2 lägen så länge du inte har någon fil att jobb mot tex. Välj att öppna en fil, tryck sedan "F" för att byta mellan de olika alternativen. Varav ett är så att du inte kommer ha Findern i bakgrunden.

Yes! Äntligen! Tusen tack!

Nu bara en följdfråga: Den grå bakgrunden är ganska ljus i det maximerade läget, går det att ställa in den så att den får en mörkare grå nyans?

Magnus Gustafsson skrev:
Inte den tonen tack. Har sagt det tidigare. Det funkar inte! Hur svårt är det att förstå det? Jag har bara två F-lägen och båda behåller finder i bakgrunden. Kanske nån bugg med CS3 och Leopard? Vad vet jag??
Skyll inte på operativ och/eller program. Du talade aldrig om att Du inte öppnat något fil och när Du framhärdade i att det inte fungerade trots att vi visat Dig rätt väg, var det lätt hänt att fundera över Din kapacitet.

Vill Du ha hjälp och utger Dig för att kunna Dina saker, så är rena noob-misstag inte det vi förväntar oss i samma andetag.

tannler skrev:
Skyll inte på operativ och/eller program. Du talade aldrig om att Du inte öppnat något fil och när Du framhärdade i att det inte fungerade trots att vi visat Dig rätt väg, var det lätt hänt att fundera över Din kapacitet.

Vill Du ha hjälp och utger Dig för att kunna Dina saker, så är rena noob-misstag inte det vi förväntar oss i samma andetag.

Sakta i backarna nu... När exakt utgav jag mig för att kunna mina saker? Jag vet hur det fungerar på PC, men efter att nu bytt till Mac visar det sig fungera helt annorlunda, varvid jag här efterfrågade en lösning på problemet. Jag är alltså helt novis på Mac.

Ni visar hur jag ska göra och det fungerar inte. Istället får jag en snäsig kommentar som "hur svårt kan det vara att trycka på F". På PC behöver man inte ha nån fil uppe, ska jag då gissa mig till det hur som helst. Förstår fortfarande inte logiken i det, men det finns säkert nån bra förklaring till det.

Vad betyder noob-misstag förresten? Skulle vara intressant att få reda på.

Såna här situationer är så jävla trista och de blir tyvärr allt vanligare här på fs-forumet. Va fan ska det behöva vara så för?

Magnus

Om Du formulerar Dig på följande sätt "så är det ju i Mac" så uttrycker Du mycket lite tvivel, dvs. Du utger Dig för att veta vad Du pratar om. En formulering som "är det väl på Mac" avspeglar däremot tveksamhet och indikerar att Du kanske inte är riktigt lika driven.

Du behöver inte gissa Dig till ett dugg, men Du kunde ju ha haft den goda smaken att tala om hur Du gjorde inte bara nöja Dig med "det" fungerar inte. Du ville inte ens reflektera över att det kunde fattas information och att vi i skenet av Din formulering tolkade Dig, men felaktigt denna gång.

Misstag och missförstånd har oftast mer än en förklaring och mer än en person är oftast inblandad - jag kan bara ta ansvar för mig och be om ursäkt för att jag vägrade bli förmål för Din pajkastning.

Försök se Din del av det inträffade också.

tannler skrev:
Om Du formulerar Dig på följande sätt "så är det ju i Mac" så uttrycker Du mycket lite tvivel, dvs. Du utger Dig för att veta vad Du pratar om. En formulering som "är det väl på Mac" avspeglar däremot tveksamhet och indikerar att Du kanske inte är riktigt lika driven.

Du behöver inte gissa Dig till ett dugg, men Du kunde ju ha haft den goda smaken att tala om hur Du gjorde inte bara nöja Dig med "det" fungerar inte. Du ville inte ens reflektera över att det kunde fattas information och att vi i skenet av Din formulering tolkade Dig, men felaktigt denna gång.

Misstag och missförstånd har oftast mer än en förklaring och mer än en person är oftast inblandad - jag kan bara ta ansvar för mig och be om ursäkt för att jag vägrade bli förmål för Din pajkastning.

Försök se Din del av det inträffade också.

Med all respekt, men på vilket sätt initierade jag pajkastningen?

I den fras där du menar att jag utgav mig för att veta vad jag pratade om, så menar jag ändå att jag där visste vad jag pratade om. PC och Mac fungerar annorluna när det gäller detta. I PC är det inget av lägena där datorns skrivbord fungerar som bakgrund, men det är liksom standardläget i Mac. Det var den skillnaden jag pratade om. Sen rapporteras det om en hel del buggar gällande CS3 och Leopard på olika forum på nätet, varpå det blir en rätt logisk slutledning att denna kanske kunde vara ytterliggare en i raden.

Har ej för avsikt att dryfta detta ytterliggare, utan tackar för den information jag fått i frågan.

Vänligen Magnus

Jag kör CS3 i Leopard och har upptäckt en liten bugg: ibland går det inte att tabba mellan två skrivfält. Inte särskilt allvarligt men dock en bugg. Vilka andra buggar finns?

Tycker för övrigt att en seriöst ställd fråga som din förtjänar ett seriöst svar i ett vänligt tonläge.

iBoat skrev:
Jag kör CS3 i Leopard och har upptäckt en liten bugg: ibland går det inte att tabba mellan två skrivfält. Inte särskilt allvarligt men dock en bugg. Vilka andra buggar finns?

Tycker för övrigt att en seriöst ställd fråga som din förtjänar ett seriöst svar i ett vänligt tonläge.

Googlade runt lite igår, och hittade bl a att en del grafiska element skulle vara förvridna, likaså att typsnittshanteringen ej skulle fungera som avsett. Detta är dock inget jag märkt av. Tror de flesta buggar ändå verkar beröra Indesign CS3 Acrobat Proffessional CS3. Och tur är väl det, kanske, för oss fotonördar ;-)..

Magnus

Acrobat är nog fullt med buggar. Adobe skriver att de jobbar på det och att en uppdatering skulle vara tillgänglig "Late Januari". InDesign som jag jobbar i dagligen är nog ganska buggfri. Jag har iaf inte upptäckt några allvarliga.

Lycka till med din Mac!
/Mats

ANNONS
Götaplatsens Foto