Annons

Publicera vykort

Produkter
(logga in för att koppla)

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det finns två böcker ute nu med publicerade vykort; Jeppe Wikströms "Tråkiga vykort" och en annan från samma förlag; "Kitschiga vykort".

I ingen av dem förekommer uppgift om tillstånd från fotograf eller vykortsförlag att publicera bilderna, inte heller vilka fotograferna är.

Finns det något prejudikat runt att så masspublicerade bilder som vykort är OK att återpublicera, eller tar man en rövare här?
 

janc

Aktiv medlem
Jag noterade samma sak, förutom att man i den senare sällan ens talar om vad kortet sålts i för sammanhang. När det gäller en del av motiven kan man ju verkligen undra....

De vykort jag nu snabbt rotat fram och tittat på har uppgift om förlag men inte alltid om fotograf.

Bortsett från detta rekommendras böckerna!.
 

frsk

Aktiv medlem
Inte för att det har med din fråga att göra men jag köpte boken "Tråkiga vykort" av Jeppe Wikström (?) för ett tag sedan och fascinerades av hans enkla och geniala idé att leta fram gamla "fula" vykort och bara publicera dem rakt av. Sedan såg jag att en Martin Parr redan hade publicerat böcker med samma tema, dvs. "Boring Postcards: USA", "Boring Postcards: England" och "Langweilige Postkarten: Boring Postcards Germany". (se http://www.amazon.com/exec/obidos/search-handle-url/ix=books&rank=+pmrank&fqp=authorParr, Martin&nsp=scoreproj-unit-sales&sz=10&pg=1/ref=s_b_pp/104-9517569-4138366) & (http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0714840629/ref=lib_rd_next_3/104-9517569-4138366?v=glance&s=books&vi=reader&img=3#reader-link). När jag sett Parrs böcker kändes idén med den svenska boken inte särskilt nydanande...

När det gällde din fråga om publicering av korten vet jag inget om detta. Men då jag för något år sedan skrev en längre populärvetenskaplig artikel om "Julkortens historia" publicerade jag ett antal julkortkort utan att ha fått tillstånd från någon uppehovsrättsinnehavare. Detta berodde dock på att jag efter en lång tids letande inte kunde hitta någon som hade rättigheterna till korten som var gjorda omkring år 1905. När det gällde ett julkort av Jenny Nyströms fick jag efter mycket letande dock reda på vilket förlag som innehade rättigheterna. Av dem fick jag sedan lov att publicera dem gratis.

Hälsningar
Fredrik
 
Senast ändrad:
ANNONS