Annons

"purple fringing" nikon 85 1,4

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror faktiskt att jag gjorde det, purple fringing är om jag inte har helt fel för mig en cromatisk abberation.

Mvh
Nikolaj

Måste erkänna att jag läste frågan lite slarvigt, nej man kan inte göra något åt den cromatiska aberrationen som finns i en optik rent fysiskt, m,an kan däremot göra bra korrigeringar mjukvarumässigt efteråt tex med Lightroom, Panotools från Kekus är en bra plugin till Photoshop för att at bort både ca och distortion i optiken.
Vad det gäller hur vanligt det är på Nikkor 85/1,4 kan jag inte svara på det, plåtar Canon själv, men min 85/1,2 har inget av den varan.

Mvh

Nikolaj

Mvh

Nikolaj

Ursäkta jag som är otydlig. Jag vet att det går att eliminera effekten under efterprocessen men min fråga var om några särskilda situationer framhäver effekten vid själva fotograferandet och vad man kan göra för att minimera det.

Har du någon utav dom nya Nikon kamerorna så tas det bort automatiskt i Jpg, även Raw om du använder NX2, jag hade samma problem med 85/f1.4 och D200, när jag bytte upp mig till D300 så försvann problemet.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto