Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Qp Card, var hittar man dem och vilka ska man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Jag är ute efter sådana kort som man har med i en bild för att sedan kunna vitbalansera efter det i efterbehandlingen.

På Qp Cards sajt, säljs dessa kort i 3-pack för lite drygt en hundring. I Sverige är Yfo de enda som har dem men där är det ett paket med 15 kort som är självhäftande. Vilket paket skall man ha? Vad menas med självhäftande, är de som klistermärken? Verkar ju inte så praktiskt...

Tacksam för svar!

Magnus

Jag köpte mina QP-card hos YFO, 15 st självhäftande för cirka 150kr. Att de är självhäftande stör mig inte (de har samma funktion som ett traditionellt klistermärke, med ett skyddspapper på baksidan som dras av) däremot stör det mig lite att de är så himla tunna (kommer väl av att de är klistermärken). Problemet löste jag dock genom att klista märket på ett bit utklippt hårdpapp. Blev toppen! :)

Kan dock vara ärlig att säga att jag ALDRIG har använt mina QP-card. Kanske beror det på lathet men eftersom jag oftast fotar i miljöer med skiftande ljuskällor har jag fått för mig att det inte fungerar så bra. Användingsområdet för gråkort är väl ändå i huvudsak studiomiljö, eller?

//Andreas

Andy-Pandy skrev:
Användingsområdet för gråkort är väl ändå i huvudsak studiomiljö, eller?

Ett gråkort kan du använda var som, men ett QP-Card använder du fördelaktigast i en kontrollerad miljö. Men visst, man kan ju hålla upp ett QP-kort innan man tar en bild. Mikael Risedal har visat detta i en annan tråd (Sök på QP). Där gav vitbalanseringen mot QP-kortet klart bättre resultat än vad kameran, eller efterjustering gjorde.

Jeppe skrev:
Ett gråkort kan du använda var som, men ett QP-Card använder du fördelaktigast i en kontrollerad miljö. Men visst, man kan ju hålla upp ett QP-kort innan man tar en bild. Mikael Risedal har visat detta i en annan tråd (Sök på QP). Där gav vitbalanseringen mot QP-kortet klart bättre resultat än vad kameran, eller efterjustering gjorde.

Jo, visst går det att använda och naturligtvis ger det bra resultat även i en okontrollerad miljö. Problemet som jag ser det är bara att man blir tvungen att ta en himla massa kort med sitt QP-card. Säg att man är ute och fotograferar och ena stunden är man inne i en mörk skog och tar några bilder och andra stunde är man ute på en äng med direkt solsken. Innebär detta inte att man måste att ta ett "justeringskort" med QP-card inne i skogen och ett ute på ängen, eftersom ljusförhållanderna är så olika? (Måste och måste, men om man vill göra det korrekt.) Om man då är ute en heldag för att fota, med lite foton i skogen, lite på ängen, lite lite i klart solsken, lite då solen har gått i moln, lite inne osv så blir det ett jäkla jobb som egentligen inte ger så många fördelar att det skulle vara värt det (fotograferar uteslutande i RAW).

I en studiomiljö räcker det dock med att ta ETT kort med sitt QP-card och seda plåta på så mycket man vill utan att behöva ta en ny bild med QP (under förutsättning att ljuset inte förändras). I en sådan situation förstår jag absolut användingen då detta inte innebär så mycket mer jobb i förhållande för vad man får ut.

Tänkte på det här med gråkort och QP-card. Är inte QP-card en sorts gråkort? Verkar nämligen som om du (Jesper) skiljer mellan gråkort och QP-card. Möjligtivs kan jag tänka mig att gråkort är ett sådant som man kan justera kamerainställningarna mot (exempelvis Lastolite) medan QP-card enbart kan användas för att i efterhand justera vitbalansen i bilden. (När jag t.ex. fotar RAW så kan jag i mitt Raw-program balansera vitbalansen mot den grå ytan på QP-cardet.)

Hälsnigar,
Andreas

Man måste väl skilja på vad man använder det till. Gråkort och Qp Card är det ju ingen skillnad på sålänge de används till grå/vitbalansering.

Däremot är väl gråkorten mer användbara till att mäta exponeringen med, just med tanke på storleken. Men så länge även gråkortet används för att gråbalansera med är ju det lika känsligt för ljusskiftningar.

Eller tänker jag fel?

mange78 skrev:
Man måste väl skilja på vad man använder det till. Gråkort och Qp Card är det ju ingen skillnad på sålänge de används till grå/vitbalansering.

Däremot är väl gråkorten mer användbara till att mäta exponeringen med, just med tanke på storleken. Men så länge även gråkortet används för att gråbalansera med är ju det lika känsligt för ljusskiftningar.

Eller tänker jag fel?

Om du tänkt rätt eller fel vet jag inte, däremot har du tänkt i precis samma banor som mig. :)

Jisses!

Vad dyrt för en liten pappersremsa! Jag vill ju bara ha en dessutom. Finns det ingen som har köpt ett sånt här dunderpaket som kan tänka sig att sälja en remsa för en tia eller två så att man slipper köpa 15 stycken och betala multum i frakt?

Har ni några synpunkter , frågor angående QP-card, var och när kortet skall användas osv så ställ dom här. Kan inte jag svara så kan Lars Kjellberg en av de aktiva bakom qp-card svara.
Skickar i så fall frågan vidare till Lars
Mvh Mikael

Jag var och fotde i en industrilokal förra veckan och upplevde inte att qp-kortet klarade av vitbalanseringen helt och hållet.
Kan det bero på att belysningen är helskum, eller har jag gjort något fel?

Kör d2x med råformat och öppnar bilderna med Capture NX.
Ställer vitbalansen på referensbilden med kortet och klistrar in inställningarna på de andra bilderna.
Kvar blir ett grönstick.

Belysningen i lokalen är kraftiga strålkastare upphängda i taket.
Ser ut att vara någon slags klödlampor.

QP-card är ingen höjdare enligt min mening, vitabalnseringen stämmer föga.

Det jag har gjort istället är att jag gjorde ett styck ark i PS med olika färgrutor där jag vet exakt vilka värden färgerna har. Därefter konverterade jag detta dokument till en pappersprofile för ett papper med mycket god färgåtergivning och skrev sedan ut dokumentet. Jag sparar en kopia på dokumentet efter jag konverterat eftersom värdena ändras.

Det jag får då är ett dokument där jag kan mäta upp alla färgerna i dokumentet som är konverterat till papperprofilen för det papper jag skrev ut på.
Jag börjar med att fota av arket i det ljus jag sedan ska plåta i och därefter kan jag enkelt göra alla justeringar på bild nummer 1 i en serie och sedan applicera på övriga bilder fotoade i samma ljus med samma exponering.

Jag får då ett tillräckligt kontrollerat arbetsflöde för att kunna lova (konstnärer som jag reprofotar åt) att färgerna kommer att stämma riktigt bra, särskilt om det sedan är jag som ska göra utskrfiterna till dem.

En billig variant av Gretags Colorchecker 24. Det finaste av allt är att färgmättnaden blir tämligen lätt att ställa också.

Det viktigaste av allt när man gör detta själv är att man verkligen har koll på vilka värden färgerna på pappret faktiskt har. För att kunna ha det måste man göra en egen icc-profil för sin skrivare, det fungerar inte med någon halvdan som levereras med skrivaren.

Jag har aldrig varit mer nöjd med någon referens att utgå ifrån.

Lennie

hej

iofs, men bara ett kort som referens gör ingen glad om man inte har ett helt flöde.

Det som han beskrev är ju en metod att få likhet, dvs samma fel hela tiden och det är enkalre hantera.

prova qp 201 kortet, borde ge samma prcedur men utan fel då de antagligen är bättre i överenstämmelse med verkligheten du de är tryckta.

Maron skrev:
Jag var och fotde i en industrilokal förra veckan och upplevde inte att qp-kortet klarade av vitbalanseringen helt och hållet.
Kan det bero på att belysningen är helskum, eller har jag gjort något fel?

Kör d2x med råformat och öppnar bilderna med Capture NX.
Ställer vitbalansen på referensbilden med kortet och klistrar in inställningarna på de andra bilderna.
Kvar blir ett grönstick.

Belysningen i lokalen är kraftiga strålkastare upphängda i taket.
Ser ut att vara någon slags klödlampor.

Hej
Du kan först vitbalansera mot qp-kortet vid rawuppräkningen och sedan använda det vid balansering av bilden
Läs på qp cards hemsida hur du kan använda de olika korten.Lars beskriver lättfattligt hur kortet bör användas. www.qpcard.com

Mvh Mikael

roinek skrev:
hej

iofs, men bara ett kort som referens gör ingen glad om man inte har ett helt flöde.

Det som han beskrev är ju en metod att få likhet, dvs samma fel hela tiden och det är enkalre hantera.

prova qp 201 kortet, borde ge samma prcedur men utan fel då de antagligen är bättre i överenstämmelse med verkligheten du de är tryckta.

Jag har varit med och provat qp-card sedan det kom ut, jag förstår inte riktigt vad du menar. Kortet är neutralt, dvs svart, grått och vitt och har utmärkta dokumenterade metameriegenskaper, så är det enligt min uppfattning handhavarfel och inte kortets fel om något går snett.
Mikael

Senast ändrad:
var frågan så att du inte fattar vad jag meande.

jo det jag mear att 201 har ju fler färger, på samma sätt som hans utskrift.

men qp har bättre kvalite absolut sett då de inte utsätts för skrivarfel dessutom

Roine, som inte heller får det gråvitsvarta att framtå som nått lyft, kör nu kodaks stora gråa o det funkar bättre

Varför skulle Kodakkortet vara bättre?
Är det mer grått än Qp-card?
Det finns dokumentation på qp-kortet vad det gäller neutralitet, kortet är uppmätt - nej du du har i så fall gjort fel när du använt qp-kortet.
Mvh Mikael

Innan denna diskussion rinner iväg och felaktigheter framlägges som om de vore sanningar, qp-kortets egenskaper är dokumenterade, uppmätta.
Om kortet vid en fotografering skulle ge ett annat resultat än exv ett gråkort från Kodak, Macbeth - så har du som använt det gjort fel.
Ytterst tråkigt att höra kommentarer att det inte skulle fungera , vilket dokumentation uppmätningar etc visar och då det i så fall inte handlar om kortets egenskaper utan dina kunskaper som använt det.
Mvh Mikael

hej

jag betvivlar inte jag gjort fel

men med kodakkortet får jag mer homogent resultat, dvs fler bilder av kortet ger samma utfall med kodakkortet

kan vara att den lilla remsan e mer känslig för lutning, dvs kravet på planhet båda vägarna är större samt att den e ju klart mjukare, blir lätt krokig osv. DVS får kanske mer varierande ljus o blänker kanske på annat sätt.

nu har jag inte 1000 tals serier som referens, men vi de produktfoton jag provat har det varierat uppenbart mycket mer än förväntat o då har jag tatt fram gråkortet o det har varit mer stabilt, men saknar då svart o vitt, dvs bytt ner mig på så sätt

ANNONS
Götaplatsens Foto