Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

QPCard och nya kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag har sedan ett tag använt QPCard 203 för att skapa egna kameraprofiler för olika ljus- och objektivsituationer, men sedan jag köpte min Sony A6000 får jag vare sig ACR eller LR att hitta dessa profiler. QPC-Programmet skapar en profil som hamnar på rätt plats, men den blir inte valbar i ACR/LR medans det fungerar utmärkt med bilder från NEX-7 och profiler jag gjort för den kameran.

Förslag någon?

Jag har sedan ett tag använt QPCard 203 för att skapa egna kameraprofiler för olika ljus- och objektivsituationer, men sedan jag köpte min Sony A6000 får jag vare sig ACR eller LR att hitta dessa profiler. QPC-Programmet skapar en profil som hamnar på rätt plats, men den blir inte valbar i ACR/LR medans det fungerar utmärkt med bilder från NEX-7 och profiler jag gjort för den kameran.

Förslag någon?

Hej !
Hade ett liknande problem tidigare, det gick inte att öppna qpc203 profiler
i Dxo (i xp), Dxosupportens mac kunde dock, skumt.
Har inte provat i W8, ligger i "attgöra" lådan.

Troligtvis saknades någonting i qpcprofilen, en profil gjord i Argyllcms gick bra.
Qpcs var väldigt magrare på taggar.
Fann ingen lösning.

Just detta programmet har jag inte använt, dock liknande, jmf fungerande / ej
och se.
http://www.color.org/profileinspector.xalter

//MW

Jag fick svar från Joakim på QPCard, och det beror helt enkelt på att programmet måste uppdateras för nya kameror, vilket kommer snart :)

ett förslag under tiden som uppdateringar sker är att prova Adobes DNG konverter och konvertera till en DNG fil istället och där efter skapa en profil med hjälp av QP cards programvara

ANNONS
Götaplatsens Foto