Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RÅN i Jönköping

Produkter
(logga in för att koppla)
Walle skrev:
jim, det går inte att länka till bilder i flash-animationer.

Ibland tycker jag att det här med att man inte får lägga upp bilder som man inte har tagit själv går till överdrift!

Ja då får vi genast ändra regler och lagar om du tycker de går till överdrift :)

FILM) (ulltand skrev:
Enligt Expressens nätupplaga fick inte Polisen, trots påstötningar, ta del av bilderna som Elin Elderud på Jönköpingsposten tog under rånet.

Ngn som vet varför?

dn.se skrev:

Stora delar av förloppet dokumenterades av en fotograf på Jönköpings-Posten. Polisledningen begärde snabbt ut bilderna, men fick nobben av chefredaktören Hans Olovsson.

– Bildserien, där för övrigt bara maskerade män förekommer, tillhör redaktionen. Våra läsare ska kunna lita på att vi inte samverkar med myndigheter. För vår trovärdighets skull avvisade jag polisens begäran. Jag är förvånad över att man hotade med husrannsakan, säger Hans Olovsson.

Spaningsledaren Lennart Gustafsson uppger att polisen vänt sig till Jönköpings tingsrätt för att med rättens hjälp få tidningen att överlämna bilderna på rånarna.

I det fallet tror jag att läsarna skulle bli väldigt glada om tidningen hjälpte "myndigheten". Nä, min bästa redaktör; nån måtta får det vara!

Får väll infoga en bild från rånet.

(Denna har jag tagit själv, så den behövs inte raderas av copyright skäl.)

Bilagor

• j.jpg
    j.jpg
    55.5 KB · Visningar: 408
SM0SBI skrev:
Får väll infoga en bild från rånet.

(Denna har jag tagit själv, så den behövs inte raderas av copyright skäl.)
Du måste ha stått aldeles bredvid en tv-fotograf för den här sekvensen (när de sköt in i bilen) visades på nyheterna senare.

Var det mycket pressfolk där?
Hur långt ifrån stod du?
Det var ju trots allt en förmodad bomb som låg i bilen.

Jimsan skrev:
Du måste ha stått aldeles bredvid en tv-fotograf för den här sekvensen (när de sköt in i bilen) visades på nyheterna senare.

Var det mycket pressfolk där?
Hur långt ifrån stod du?
Det var ju trots allt en förmodad bomb som låg i bilen.

Jag stod i ett P-Hus som låg ca 200m från bilen. Jo det fanna en del fotografet på plats. Min bild är tagen med en 20D + 300/4L IS + Sigma X1.4 teleförlängare. Bilden är tagen på frihand med iso 800. De andra bildera som du har sett är tagna från taket på P-huset och dessa är träden ivägen för robboten på.

pery skrev:
I det fallet tror jag att läsarna skulle bli väldigt glada om tidningen hjälpte "myndigheten". Nä, min bästa redaktör; nån måtta får det vara!

Det är inte ofta en lokalblaska får göra ett scoop...

Lite fundersam får man nog vara över rånarnas självförtroende. De måste haft god lokalkännedom. Bomb-bilen parkerades nästan på metern perfekt för att tvinga en mass-evakuering. En bra bit ifrån där rånet skedde men precis i en mittpunkt mellan Högskolan, Jordbruksverket och Domstolsverket och Polishuset.

Se bild http://blogg.moderskeppet.se/bilder/karta.jpg

Då måste de oxå ha vetat att hela Jönköpingspostens redaktion skulle ha första parkett (mittemot rånet) och att det skulle vara hög chans att de blev fotograferade.

Lars Johnsson skrev:
Ja då får vi genast ändra regler och lagar om du tycker de går till överdrift :)

Men herregud! Har du nånsin sett mig skriva att fotosidan ska ändra reglerna??? Jag uttryckte min åsikt! Nu får du för fan ta och lägga ner!

Walle skrev:
Visserligen, men när det gäller bilder som publicerats i dagspressen och motsvarande webbplatser så tycker jag faktiskt att är en överdrift. Dessutom heter det "upphovsrättsskyddade". Punkt slut.

Varför skulle det vara annorlunda? Dom är fortfarande copyrightskyddade (upphovsrättsskyddade på svenska - fast det trodde jag du fattade?), och därmed enligt lag inte tillåtna att publiceras utan tillstånd.

Jag tror inte du har förstått allvaret med att publicera andra's bilder. Det är inte du som blir skådeståndsskyldig, utan fotosidan.se - för att dom (om sidan inte varit seriös nog att ta bort bilderna - vilket dom är), som i slutändan blir ersättnigsskyldiga. Tänk på det nästa gång - tagga ner med svordommarna också. Ta't lugnt, ta en toy eller nått :)

Enligt Expressens nätupplaga fick inte Polisen, trots påstötningar, ta del av bilderna som Elin Elderud på Jönköpingsposten tog under rånet.

Ngn som vet varför?

Ulf, jag vet inte exakt varför - men jag tror att Jönköpingsposten ensamt ville ha kvar sina bilder tills dom gick i tryck. Nu så här i efterhand har dom släppt bilderna.

Polisen har ingen som helst rätt att kräva eller beslagta bilder, tagna på allmän plats. De försökte dom vid ett tidigare tillfälle och fick smiskt på fingrarna - så dom har väl lärt sig en läxa.

Sedan håller jag med Jönköpingspostens chefredaktör. Medias uppgift är inte att hjälpa polisen att ta fast brottslingar. Det är polisens uppgift.

Till sist, bra jobbat Pontus!

Senast ändrad:
Grundanledningen som jag ser det till att polisen inte omedelbart fick bilderna är att de skulle lämnat vidare bilderna till samtliga landets tidningar rätt upp och ner oavsett bildägarrättigheter.

Något en tidning helst vill vara först med att visa dem åtminstone...

Peter.H skrev:
Ulf, jag vet inte exakt varför - men jag tror att Jönköpingsposten ensamt ville ha kvar sina bilder tills dom gick i tryck. Nu så här i efterhand har dom släppt bilderna.

Polisen har ingen som helst rätt att kräva eller beslagta bilder, tagna på allmän plats. De försökte dom vid ett tidigare tillfälle och fick smiskt på fingrarna - så dom har väl lärt sig en läxa.

Sedan håller jag med Jönköpingspostens chefredaktör. Medias uppgift är inte att hjälpa polisen att ta fast brottslingar. Det är polisens uppgift.

Håller egentligen med om allt ovanstående. Det är inte alltid självklart med samarbete mellan press och polis, även om man personligen som journalist knappast heller vill se ökad brottslighet.
Men om nu Olovsson inte ville hjälpa polisen med att ta fast brottslingar så skulle han ju fortfarande tvärvägra att lämna ut bilderna. Nu blev det så löjligt med att framhålla den journalistiska integriteten och oberoendet. Hade i mitt tycke varit bättre om han helt frankt förklarat att "nä, vi vill visa bilderna först och tjäna en slant på det".

Man kan ju undra om Hans Olovsson också tvärvägrat samarbete när polisen via tidningen velat uppmana föräldrar att prata med sina barn om att inte tala med en främmande man i en bil som åker omkring och ofredar barn sexuellt.

En gång i tiden var polisens bilar svartvita - verkligheten är sällan det.

Peter.H skrev:
Det är alla medborgares plikt att hjälpa polisen att ta fast brottslingar. Om inte en laglig plikt så åtminstone en moralisk plikt.

Jag har dock svårt att klandra Jönköpingspostens chefredaktör för att han ville hålla på bilderna tills han hade hunnit publicera dem. Det är inte så ofta en tidning får ett scoop.

Till slut fick ju polisen också bilderna, så jag tycker nog att chefredaktören gjort sin medborgerliga plikt.

Den här tråden är ett lysande exempel på att upphovsrätten är riktigt förlegad. Detta är ett forum, hallå. Vi diskuterar bilder men får inte visa andras bilder för varandra. Det är ju mer än fråga om citat än att "publicera".

ANNONS
Götaplatsens Foto