Annons

Räcker min utrusting för safari?

Produkter
(logga in för att koppla)

owhl

Ny medlem
Hejsan!
Ska iväg till Uganda, Kenya och Tanzania om tre veckor. Det kommer att bli några safaris, gorilla tur osv.. Jag kommer vara borta i lite drygt två månader.

Nu till den ständigt återkommande frågan.. Räcker min utrustning?

Jag har för tillfället följande prylar i min väska:

Nikon d50 el d70s
Nikkor-S 50mm f1.2
Nikon AF-S 18-70 f3,5-4,5
Nikon AF 80-200 f2.8 (den äldsta modellen)
Massa minneskort, 4 batterier, laddare

Jag har funderat lite på att skaffa en 1.4x telekonverter men har kommit fram till att alla inte passar till mitt 80-200 objektiv, AF försvinner eller att det inte fysiskt passar. Är det någon som vet hur det ligger till med det?

En smidig monopod och en beanbag ska införskaffas innan resan.

Tack på förhand!

owhl skrev:
Hejsan!
Ska iväg till Uganda, Kenya och Tanzania om tre veckor. Det kommer att bli några safaris, gorilla tur osv.. Jag kommer vara borta i lite drygt två månader.

Nikon d50 el d70s
Nikkor-S 50mm f1.2

Jag har funderat lite på att skaffa en 1.4x telekonverter men har kommit fram till att alla inte passar till mitt 80-200 objektiv, AF försvinner eller att det inte fysiskt passar. Är det någon som vet hur det ligger till med det?

Tack på förhand!

Det är inte tillåtet bara att dåna ut till djuren exakt där de råkar finnas utan man är hänvisad till att hålla sig på de vägar som finns, åtminstone i de parker jag har varit. Skälet är att det ofta är torrt och parkerna annars riskerar att helt bli sönderkörda. Jag har varit i de länder du räknat upp på safari. I Uganda har jag bara varit i Queen Elisabeth park och området efter Kazingakanalen (längst i väster mot Ruwenzoris).

Av detta skäl är det lite kort med bara ett 200 mm tele, speciellt om du inte heller tänker dig att ta med en teleförlängare. Glöm inte heller att be chaffisen att stänga av motorn när du plåtar. Alla jeepar går inte så jämnt på tomgång.

God tur!

Re: Re: Räcker min utrusting för safari?

Sten-Åke Sändh skrev:
Det är inte tillåtet bara att dåna ut till djuren exakt där de råkar finnas utan man är hänvisad till att hålla sig på de vägar som finns, åtminstone i de parker jag har varit. Skälet är att det ofta är torrt och parkerna annars riskerar att helt bli sönderkörda. Jag har varit i de länder du räknat upp på safari. I Uganda har jag bara varit i Queen Elisabeth park och området efter Kazingakanalen (längst i väster mot Ruwenzoris).

Av detta skäl är det lite kort med bara ett 200 mm tele, speciellt om du inte heller tänker dig att ta med en teleförlängare. Glöm inte heller att be chaffisen att stänga av motorn när du plåtar. Alla jeepar går inte så jämnt på tomgång.

God tur!

Tackar för infon! Så vilken tele rekommenderar du? Är det uppåt 400mm? Eller funkar t.ex. ett fast 300mm objektiv?

owhl skrev:
Hejsan!

Nikon d50 el d70s
Nikkor-S 50mm f1.2

Tack på förhand!

Skulle inte åka med bara ett hus. Skippa Nikkor-S 50mm och ta båda husen istället.

/ E

Olle Johannesson skrev:
...
...
Jag har funderat lite på att skaffa en 1.4x telekonverter men har kommit fram till att alla inte passar till mitt 80-200 objektiv...
Jag utgår från att Du inte behöver bära som en get, utan kan transportera det i bil, etc.

• Ta med båda husen - just in case
• Kolla Kenko Pro 300 DG 1,4x, borde fungera med AF

Blev superavundsjuk nu;P
Låter som en riktigt spännande resa du har framför dig.
Har själv rest runt en hel del i östafrika med fokus på Kenya. Normalt sett anser jag att du kommer långt med den utrustningen du har. 80-200an blir ju trots allt en "300a" med din kamera. Självklart kan du behöva längre om du vill ha tajta porträtt av djuren men i det stora hela kommer du långt med det du har. (nästa steg om du inte vill tappa i bildkvalitet jämfört med 80-200an skulle vara en fast 300 som jag ser det å då springer pengarna iväg..)

Minneskort och eventuellt billaddare kan vara bra investeringar. Beenbag och ett lätt stativ hade jag satsat på. Monopod i all ära men skymningen går ruskigt kvickt runt ekvatorn;D

En trevlig resa önskas om inte annat!

Jag ska kolla upp Kenko konvertern imorgon. Ska ändå ner till fotoaffären och lämna in lite film.

Jag hade tänkt ta med en vanlig slr för diafilm, den kommer även att verka som reservkamera. Glömde skriva det.

55mm får följa med då safaribiten bara kommer att vara en liten del av resan. Då jag använder detta objektiv väldigt flitigt hemma så tror jag inte det kommer att ligga oanvänt i väskan.

Jag har några stativ hemma men jag tycker de är så otympliga, jag får aldrig med mig stativ ut när jag är hemma.. så jag vet inte hur jag ska ställa mig till det.

Tack för alla svar!

owhl skrev:
Jag ska kolla upp Kenko konvertern imorgon. Ska ändå ner till fotoaffären och lämna in lite film.

Jag hade tänkt ta med en vanlig slr för diafilm, den kommer även att verka som reservkamera. Glömde skriva det.

55mm får följa med då safaribiten bara kommer att vara en liten del av resan. Då jag använder detta objektiv väldigt flitigt hemma så tror jag inte det kommer att ligga oanvänt i väskan.

Jag har några stativ hemma men jag tycker de är så otympliga, jag får aldrig med mig stativ ut när jag är hemma.. så jag vet inte hur jag ska ställa mig till det.

Tack för alla svar!

Jag har bara kört analogt på safari och hade ett 300 mm med sist och ibland var det lite kort som exv. när vi såg en av de få noshörningarna som finns i Ngoronggoro en bra bit ut på slätten. Kör man digitalt med APS-C format och en faktor på x 1,5 så får man ju motsvarande 300 mm med ett 200 mm. Med en förlängare på faktor x 1,4 (exv. Kenko Pro 300 DG 1,4x) så motsvarar väl det 420 antar jag. Det skulle definitivt hjälpt mig om jag haft det istället för mina 300. På min digitala KM 7D så har AF funkat hur bra som helst med Kenko Pro 300 DG 1,4x förlängaren, men jag vet ju inte hur det är med Nikon.

En annan sak som händer till och från i parkerna är att det ibland blir väldigt trångt när man hittar något mer sällsynt, som exv. en leopard snyggt poserande med sitt byte i en acasia. Det kan också göra att din chaufför inte kommer så nära som du vill. Jag har sett upp till 15 bilar i en av de mer välbeökta parkerna vid ett sånt tillfälle.

Kolla bara så att dina objektiv du tänkt använda med förlängaren inte har några utstickande linselement som sticker ut alltför långt ut bakom bajonetten, då kan det hända att Kenkoförlängaren inte passar. Jag har dock aldrig haft några problem med mina telen i det avseendet (dock med andra objektiv). Kenkoförlängaren är annars kanon tycker jag. Man förlorar lite ljus men inget i skärpa vad jag kunnat se, så det är en bra kompromiss. Det är ju annars tillräckligt dyrt bara med resorna, så det är ju bra om man kan komma undan med denna kompromiss om man bara inte måste ha det absolut dyraste man kan komma över.

Samtidigt så är det ju så att de bilder man tar på en safari vill man inte misslyckas med. Om safarin är "en gång i livet", så förstår jag verkligen de som vill ha det absolut bästa som går att få för pengar.

Senast ändrad:
Det är klokt att ta med mer än ett kamerahus - varje gång jag varit i Afrika har jag fått skicka åtminstone ett hus eller objektiv på reparation efteråt.

Du klarar dig ganska bra med 200 mm om du vill ta helfigurbilder på elefanter, bufflar och lejon. För tightare bilder, av fåglar eller i trängseln runt leoparden draperad över en trädgren krävs ofta konverter eller längre teleobjektiv.

I Botswana under två veckor i september hade jag (förutom vidvinkel- och normalzoomar) med mig 2 digitala hus, 70-200/2.8, konverter 1.4x, 500/4 och enbenstativ.
500 var egentligen besvärande "onödigt" långt, men kul för att plåta småfågel och ta tighta djurporträtt.
Inget trebenstativ och ingen beanbag.
Safarifordonen ser nog olika ut i Östafrika (minibuss med lucka i taket > man tar stöd mot taket > beanbag funkar bäst) och södra Afrika (öppna bilar med låga armstöd > osmidiga stödpunkter för kameran > enbenstativ funkar bäst).

Jag brydde mig inte om att ta med sensorrengöringsgrejor. Visst var det dammigt men det lade sig snabbt och var inte ett större problem än här hemma. Under färd förvarade jag kamerorna i kameraväskan eller liggande i knät inuti en dammskyddande tunn packpåse (lik en sådan man förvarar sin sovsäck i).

Bild: pearlspotted owl med 500 (nu skickad på reparation..., suck)

Bilagor

• 2007_09_20_d2x-0007.jpg
    2007_09_20_d2x-0007.jpg
    65 KB · Visningar: 596
telekonverter låter som en bra ide. skulle dock satsat på en 2x om du kan leva med den lilla skärpeförlust som den ger. tar också två bländar steg men de flesta djurbilder från afrika som jag har tagit är tagna mitt på dagen och det borde inte vara ett problem med ljuset. själv kör jag numera 300/4 med kenko 1.5x och det funkar nästan alltid
ha en trevlig resa!

freddan!

Båda Kenko PRO300 (1,4x och 2x) passar utmärkt till Nikon AF. Jag har båda till 80-200 ED (tvåringaren) på min D70.

jfafoto skrev:
telekonverter låter som en bra ide. skulle dock satsat på en 2x om du kan leva med den lilla skärpeförlust som den ger. tar också två bländar steg men de flesta djurbilder från afrika som jag har tagit är tagna mitt på dagen och det borde inte vara ett problem med ljuset. själv kör jag numera 300/4 med kenko 1.5x och det funkar nästan alltid
ha en trevlig resa!

freddan!

Jag har ibland upplevt problem med ljuset. Det är ofta i gryningen och skymningen som djuren är som mest aktiva (och faktiskt på natten i en del fall) och då kan det ofta vara halvskumt. Gamedrives läggs inte sällan just i början och slutet av dan också p.g.a. värmen i en del fall.

Beroende på årstid så mulnar det på ordentligt ibland och blir ganska mörkt även på dagen. Under våren i Östafrika så regnar det en hel del. På ställen som Ngorongoro kan vädret växla väldigt snabbt från strålande solsken till mörk himmel och regn.

Kolla gärna på utmärkta hemsidan savannen.com rent allmänt och för säsongsinfo se
http://www.savannen.com/sasonger.htm

Tips om kamera:
http://www.savannen.com/kamera.htm

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto