Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Räkna LV osv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
I en tråd kom det upp en liten diskution om metering EV (eller om det skulle vara LV) och hur man räknade ut LV i förhållande till EV och bländare och så vidare. Det lät ganska rörigt och jag förstod inte allt.

Därför undrade jag om folk kunde förklara lite vilken mattematik de använder innom foto och hur man räknar för att komma fram till olika värden och instälningar osv.

Det kan röra sig om allt från att räkna ut LV till skärpedjup vid makro fotografering.

Båda talen används för att kunna kommunicera exponeringsinställningar utan att blanda in småsaker som bländare och slutartid.

EV är exponeringsvärdet, LV luminansvärdet.

EV är ett relativt tal, det säger inget om hur ljus något är om man inte sätter det i relation till ett ISO-värde.

LV är samma sak som EV fast med ISO 100 som spikad variabel. Det blir därmed absolut och kan användas för att tala om hur ljust något är. Jag kan ringa till min faster i Australien och säga att det är LV 10 ute nu, då vet hon hur ljust jag har det.

EV 0 är 1 sekund vid bländare 1.

LV 0 är 1 sekund vid bländare 1 och ISO 100.

Sen är det bara att räkna vidare i steg.

2 sek vid f/1.4 är också EV 0.
8 sek vid f/2.8 är också EV 0.
8 sek vid f/4 är däremot EV 1.

Osv. Inte så mycket matematik alltså. Blev det mindre rörigt?

LV (Ljus- eller luminansvärde) blir väl att räkna fotoner så det får ljusmätaren göra.

LV (Luminansvärde) och EV (Exponeringsvärde) är (om ISO är 100) samma sak.
LV är det ljus det är man exponerar efter
------------------------------------------------
EV = LV fast med justerad ISO om ISO är annat än 100
EV= Resultatet av bländare och tid , alltså har kamerans mätare sagt /f2,8 och 1// 50 så är ju /f2,0 och 1/100 samma sak.

Med reservation att jag inte gått en enda kurs och bara funderat lite själv. Så skäll inte så väldigt nu om jag har fel i några fakta

/ Edit Ja ha där hann Jim före

Lite mer om LV

LV- som en termometerskala och inget att räkna. .

+ 17 är inte högsta värdet, det finns nog högre värden också upp till en vätebombsexplosion
+ 17 = vitt lakan i solljus, eller de vita blänken alltså
+ 15 = Solljuset brakar ned för fullt
+ 6 = när solen nyss gått ner
0 = När du får värdet 1 sek och /f 1 på kameran OM man har ISO 100
-14 = mörkt som synden, ger nog brus även på KGS A1
-15 = becksvart så f..n själv blir nervös

Edit/ Skrev nog tidsfel i bländar- och tidexemplet oven i förra inlägget men du fattar tanken ändå, försent att redigera ändå nu. .

Senast ändrad:
ANNONS