Annons

Räkna pixlar från varje färg i Elements 3/Gimp 2.2

Produkter
(logga in för att koppla)

Karlsson

Aktiv medlem
Använder PS Elements 3 samt Gimp 2.2.
Det kvittar egentligen i vilket som jag gör det, om än en fördel med Elements.

Har en karta där jag vill räkna olika områdens storlek. Tänkte då börja med att färga de olika områdena i diverse grälla färger.

Sedan kommer då problemet.
Hur får jag fram hur många pixlar som varje färg har?

Om jag har förstått dig rätt så har du en karta över tex. ett område med skog och några åkrar där du har målat över åkrarna med en gul färg och skogen med en grön färg och du vill nu veta hur stor yta som är åker respektive skog?

Jag har PS CS2 och har gjort så här:
Jag ställde in Magic Wand på tolerans 0 och bockade av Anti-alias, Contiguous samt Sample All Layers. Sen markerade jag en av färgerna, skapade ett nytt lager och fyllde markeringen med svart och bockade av markeringen. Därefter körde jag filtret Blur/Average och då blev det det svarta området grått. Jag mätte värdet på det gråa och räknade
100*(256-Värdet)/256 och fick då ut ytan i %

Sen är det bara att upprepa för de andra färgerna.

Jo, det var så jag tänkt, att räkna ut arean på mosse, skog, åker osv.

Det är nog det riktiga, att göra olika lager för olika typer av mark.
Men kan du förklara lite mer för en novis hur du fick fram mängden grå?

Jag har bestämt för mig att jag sett att man på något vis (är inte säker på att det var Photoshop) kan räkna ut pixelantalet av olika färger.

Jo nu såg jag att om du öppnar histogrammet i expanderad vy så står antalet pixlar för det lagret. Det blev lite lättare så... :O)

Svep med musen över histogrammet så ser du mera siffror. Gör en testbild med kända fakta och kolla hur siffrorna ändras. Kolla även vad som händer om lagret är delvis genomskinligt.

Japp, i histogrammet var det man såg antal pixlar.
Tackar för svaret!

Då gör jag så att jag tar en enkel färg och ett nytt lager för varje element och sen är det bara att gå in i histogrammet och kolla.

Jag har lantmäteriets fastighetskarta och varje pixel motsvarar 1m2 (1x1m) så det blir lätt som en plätt när man väl vet hur man ska göra.

ANNONS
Götaplatsens Foto