Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Räkvidd på trådlösa S800?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lincon888

Avslutat medlemskap
Hur bra är egentligen räkvidden på trådlöst med SB-800? Jag har testat att lägga den i en bil och fotat bilen utifrån, det funka inte.
Sen står det 10m räkvidd, men tycker att den oftast lägger av vid dryga 4m, och ibland funkar den inte enns på 1m.

Någon som har samma problem med sin SB-800 eller har jag fått ett dåligt X?

Hej! Det enda som betyder nått är om förblixten på master blixten går fram till kännaren på slav blixten.

6-7 m ska väl aldrig vara nått problem förutom i extremt motljus.

mvh Daniel

Lincon888 skrev:
Hur bra är egentligen räkvidden på trådlöst med SB-800? Jag har testat att lägga den i en bil och fotat bilen utifrån, det funka inte.
Sen står det 10m räkvidd, men tycker att den oftast lägger av vid dryga 4m, och ibland funkar den inte enns på 1m.

Någon som har samma problem med sin SB-800 eller har jag fått ett dåligt X?

Kan ju ha något med att det sitter IR-filter i glaset på bilar/bussar... Så kör du med den inbyggda blixten kan jag tänka mig att det inte går så bra. Vet inte om SU-800 är starkare, men gissar på det.

Ja, se till att den mottagande sensorn verkligen nås genom att vrida dina slavblixtar rätt mot mastern!

Senast ändrad:
Jag har testat räckvidden nu (utomhus) med både SB-800 som master och SU-800 som utlösande enhet. Lite förvånande blev räckvidden bättre med en SB-800 än med SU-800-enheten. Med SB-800 som master kunde jag gå ca 14-15 meter bort (långa steg) medan SU-800 klarade ca 12 meter. Självklart kan störande faktorer under dagtid i respektive situation försämra denna räckvidd. Å andra sidan hur ofta behöver vi i verkliga fotosituationer trådlös blixt på mer än 10 meters håll? Det är roligt med möjligheterna med CLS men det är svårt att i praktiken dra nytta av dessa då det krävs en hel del förberedelser och träning. Jag som mest fotograferar porträtt, bröllop och liknande vill kunna använda CLS mer i framtiden som en chans till mer kreativ ljussättning på fältet. Hur använder ni/vill ni använda CLS?

Teodorian skrev:
Jag har testat räckvidden nu (utomhus) med både SB-800 som master och SU-800 som utlösande enhet. Lite förvånande blev räckvidden bättre med en SB-800 än med SU-800-enheten. Med SB-800 som master kunde jag gå ca 14-15 meter bort (långa steg) medan SU-800 klarade ca 12 meter. Självklart kan störande faktorer under dagtid i respektive situation försämra denna räckvidd. Å andra sidan hur ofta behöver vi i verkliga fotosituationer trådlös blixt på mer än 10 meters håll? Det är roligt med möjligheterna med CLS men det är svårt att i praktiken dra nytta av dessa då det krävs en hel del förberedelser och träning. Jag som mest fotograferar porträtt, bröllop och liknande vill kunna använda CLS mer i framtiden som en chans till mer kreativ ljussättning på fältet. Hur använder ni/vill ni använda CLS?

Jaså, det var underligt. Men det kan ju som sagt bero på t ex soljuset då det innehåller IR-strålning. Men men, SB-800 är en fin blixt!

Om man har tillgång till långa slutartider, t ex vid nattfotografering, så kan man få till en hel de skojiga bilder om man kör t ex 30 s slutartid och man smäller av blixtarna helt manuellt. Såg en kollega på d70sverige.se leka lite med det mitt i natten mot ett träd, blev rätt skoj!

När jag leker med CLS så använder jag det mest för modell- eller produktfoto. T ex mingelfoto är det ju helt oanvändbart, beroende på ställe förståss. Dels pga att det är väldigt trångt, man har inte tid att komponera ljussättning samt att det sällan är en ensam fotograf som glider runt. Vet visserligen inte om blixten triggras av strobar eller liknande eller om det bara är IR (då en canon-kollega triggrade SB-800 med sin 350D).

För att belysa inuti något, som t ex en bil, så skulle jag nog säga att kabel är bättre, visserligen ökar det efterarbetet lite eftersom man får sitta och leka med klonstämpeln men att försöka få till en bra bild när IR-strålen inte går fram är nog väldigt frustrerande.

en sido fråga

hej jag har en lite sido fråga ang blixt med sb-800.
när jag fjärutlöser sb´n via kamera blixten kan jag inte ha mer än 200 i slutartid, jag har fattat att dt inte har och göra med sb´n utan att det är kamera blixten som inte pallar. men om jag köper någon forma av pocketwizzard kommer jag kunna höjja slutartiden till ca 2000 på kameran?

kameran är en D80

Mvh//alric

Det är kameran som inte synkar snabbare än 1/200del.

Om du kan ha snabbare tid än 200del med sb800an på kameran så betyder det att du på något sätt aktiverar highspeedsynk på sb800an och kameran därför låter dig välja snabbare slutartid.
Den inbyggda blixten kan inte highspeedsynka.

Sätter du på en radiosändre (eller en dumm blixt eller en synksladd på en synkadapter) så kan du välja vilken exponeringstid du vill på kameran men det kommer inte att fungera bra.
om du har 1/2000 del så kommer en 2mm springa att
fara förbi sensorn. Om du då slår en blixt som brinner på kanske 1/1000sec så blir det bara kanske 3 mm sensor som får något ljus från blixten
resten av sensorn får inget blixtljus.

Senast ändrad:
Det är kameran som inte synkar snabbare än 1/200del.

Om du kan ha snabbare tid än 200del med sb800an på kameran så betyder det att du på något sätt aktiverar highspeedsynk på sb800an och kameran därför låter dig välja snabbare slutartid.
Den inbyggda blixten kan inte highspeedsynka.

ANNONS
Götaplatsens Foto