Annons

Rätt filmval

Produkter
(logga in för att koppla)

Dagobert

Avslutat medlemskap
Ytterligare funderingar ang. diafilm!

Nu har jag äntligen en diaprojektor och ska börja med dia, men då dyker nästa fråga upp ang. dia-film. 6x6, är det filmformatet enbart för mellanformatskameror eller fungerar det till tex EOS 300 också?

Sen, är det något övrigt som jag måste tänka på? Jag har projektor och duk. Ska införskaffa i film, ramar, extramagasin och förvaringsfickor. Är ett ljusbord till fördel eller enbart en lyxvara? Lupp, behöver man det? Diabetraktare? Något som jag inte tänkt på?
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Henric86 skrev:



Negativ film är ett svart kapitel. Speciellt färg. När jag jobbar blir det Fujicolor Press 400 som man kan köpa billigt i stor kartong. Det är med andra ord samma film som Superia 400. Den gör sitt jobb, men inte mer. Det som är bra med negativ film är att man kan underexponera och överexponera kraftigt utan att filmen tar så stor skada.

Prova dia, det är värt besväret.

Svart kapitel kan jag inte hålla med om
Superia/Press 400 och 800 är väldigt bra och problemet ligger väl snarare att folk inte ställer högre krav på labbetOch kopirar man själv och provar på olika pappertyper så kan man styra färgmättnaden väldigt bra.
 
ANNONS