Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rättigheterna till en bild...

Produkter
(logga in för att koppla)

Tokfnatt

Aktiv medlem
Jag pluggar just nu på högskola och det kom på tal att jag eventuellt skulle fota för skolans kårtidning.

Idag var jag inne på redaktionen och visade upp min portfolio och pratade lite allmänt om det hela.

Det hela är ju ideellt, inget snack om saken och det är jag väl medveten om. Men det hindrar ju ändå inte att man vill vara noggrann med vad som gäller angående sina bilder.

Jag frågade därför vad som gällde angående publicering. De svarade att de som fotade för tidningen också skulle vara medveten om att tidningen kunde publicera bilderna flera gånger och även använda dem som arkivbilder. Att tidningen på så sätt fick rättigheterna till bilderna.

Kände mig plötsligt lite olustig. Även om det är ideellt och för en kårtidning så är det ju mina bilder det handlar om...

Hur skulle ni göra? Jag måste fråga dem igen så att jag får det på papper vad som gäller. Även om tidningen vill använda sig av bilderna, vill jag ju fortfarande ha copyrighten på bilderna, och själv kunna använda dem. Trots, eller snarare kanske främst, på grund av att jag ju gör det hela helt ideellt.

Att efter ideellt fotograferande låta dem få använda bilderna flera gånger och i arkivet är väl rimligt?

Om inte du har godkänt ett avtal som säger annat är det dock otvetydigt du som har upphovsrätt till bilderna.

Att tidningen fick rätt att publicera bilderna flera gånger och ha dom som arkivbilder låter väl inte som något problem.

Den enda frågan jag direkt ser där är ju vilka som har rätt att använda arkivbilderna och till vad.