Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rättigheterna till en bild...

Produkter
(logga in för att koppla)

Tokfnatt

Aktiv medlem
Jag pluggar just nu på högskola och det kom på tal att jag eventuellt skulle fota för skolans kårtidning.

Idag var jag inne på redaktionen och visade upp min portfolio och pratade lite allmänt om det hela.

Det hela är ju ideellt, inget snack om saken och det är jag väl medveten om. Men det hindrar ju ändå inte att man vill vara noggrann med vad som gäller angående sina bilder.

Jag frågade därför vad som gällde angående publicering. De svarade att de som fotade för tidningen också skulle vara medveten om att tidningen kunde publicera bilderna flera gånger och även använda dem som arkivbilder. Att tidningen på så sätt fick rättigheterna till bilderna.

Kände mig plötsligt lite olustig. Även om det är ideellt och för en kårtidning så är det ju mina bilder det handlar om...

Hur skulle ni göra? Jag måste fråga dem igen så att jag får det på papper vad som gäller. Även om tidningen vill använda sig av bilderna, vill jag ju fortfarande ha copyrighten på bilderna, och själv kunna använda dem. Trots, eller snarare kanske främst, på grund av att jag ju gör det hela helt ideellt.

Att efter ideellt fotograferande låta dem få använda bilderna flera gånger och i arkivet är väl rimligt?

Om inte du har godkänt ett avtal som säger annat är det dock otvetydigt du som har upphovsrätt till bilderna.

Att tidningen fick rätt att publicera bilderna flera gånger och ha dom som arkivbilder låter väl inte som något problem.

Den enda frågan jag direkt ser där är ju vilka som har rätt att använda arkivbilderna och till vad.

För att dom ska få göra det behöver du väl inte avsäga dig copyrighten på bilderna, dom har bara fått rättigheterna enligt ovan.

Jag har aldrig pysslat något med det och använder väl mest sunt förnuft, finns säkert bra mycket mer insatt folk.

Din upphovsrätt ("copyright") har du kvar, det dom får är en tidsobegränsad publiceringsrätt - vilket är en annan sak.

Du skall inte ge dem en *exklusiv* publiceringsrätt, då kan du inte lägga in dem här på Fotosidan sedan tex...

Skriv ett litet avtal där det står just detta, att de får icke-exklusiv tidsobegränsad rätt att publicera de bilder du ger dem i den där tidningen (+ ev andra ställen du godkänner)

Det jag tror att de menar (har mailat dem igen)är att de inte kommer att behöva kontakta mig om bilderna ska publiceras på nytt. Att jag således inte på något sätt kan kontrollera eller godkänna vad bilderna ska användas till.

I och för sig gäller publiceringen bara tidningen samt tidningens webplats... men just om bilderna ska ut på webben är det ju lite speciellt, iom att vem som helst då får tillgång till dem...

Tokfnatt skrev:
om bilderna ska ut på webben är det ju lite speciellt, iom att vem som helst då får tillgång till dem...

Det är sant, men INGEN har rätt att ta dina bilder därifrån o publicera dem som sina egna. Då har du rätt till ersättning...

Så här svarade de:

"fotografen har alltid upphovsrätten till sina egna bilder.
När man som fotograf gör fotouppdrag för en tidning, i det här fallet X, så har X rätt att arkivera bilden och använda för publicering i X. Du har givetvis rätt att använda samma bild till annat, men vi vill kunna arkivera bilder i eget X arkiv. "

Känner du att det finns risk att bilderna kan användas redaktionellt i sammanhang du inte gillar?

Vill du göra jobbet?
Kommer du få det om du börjar trilskas?

Skriv ett litet papper på att du ger dem rätt att använda, arkivera och publicera inom tidningens normala verksamhetsområde. (Vet inte om du behöver specificera det närmare). Skriv vilka som är avtalspartners - du och skolan som har tidningen. Skriv att denna publiceringsrätt inte får överlåtas till annan part utan ditt tillstånd - dvs de kan inte ge bilden till en annan tidning, skola, webbsajt, bokförlag eller så.

ANNONS
Götaplatsens Foto