Intressant diskussion.
Jag har också funderat ett tag på det där, speciellt det med att bilderna ser olika ut beroende på vilket RAW program man använder. Hur mycket man än skruvar och drar så blir samma bild aldrig helt lik i någon av programmen jag använder (Capture One, CameraRaw och Canon Dpp). Dpp överdriver färger och smetar ut täckning i stora fält av samma färg, Adobe CameraRaw ser blekare ut och Capture helt i en liga för sig själv.
Somliga bilder blir bättre i Canons program, hjälpt av dom överdrivna färgerna.
Men outstanding flest bilder blir bäst i Capture och väldigt sällan blir någon bäst i Adobe.
Allt givetvis bara tycke och smak.
Men man skulle ju kunna utgå från att samma överdriva färger som man får i Dpp kommer om man låter kameran själva göra jobbet i en jpg fil?
Jag har kalibrerad skärm, och flera olika skärmar, och bilderna från olika program blir inte helt lika för det. Samma bild, från samma program, är inte ens helt samma på olika skärmar, trots att alla är kalibrerade. Sämst är billiga till medium dyra plattskärmar, som är snudd på oanvändbara.
Som någon nämnde är skillnaden på att titta på en sRGB och en Adobe RGB fil stor, i Photoshop är dom exakt lika, men i Windows bildvisning (eller Acdsee) är skillnaden väldigt stor. En Adobe RGB fil ser utvattnad och blek ut, och det är ju inte så konstig med tanke på att skärmen och programmen visar den i sRGB.
Tankar man upp en Adobe RGB på nätet och ser den via sin browser ser den för j**lig ut.
Vad försöker jag säga? Jag vet inte.
/Magnus