tozz
Avslutat medlemskap
Nej, mitt råd är att kalibrera din skärm med Adobe Gamma, som om du kör windows finns i Kontrollpanelen. Den installeras samtidigt som Photoshop.
Adobe Gamma ändrar ju bara gamman, och oavsett hur jag ändrar den så blir det sämre, antingen för ljust och urtvättat eller för mörkt utan information i de mörkaste gråa nyanserna. Värt att tillägga är att skärmen körs väldigt kliniskt ren, kanske runt 7500-9000 kelvin. Jag tror det blir lite för svårt att fixa en bra profil när man inte har något att profilera emot :/
Sen har man en personlig preferens om hur man föredrar att jobba, själv skulle jag aldrig kunna jobba med sRGB-profilen på skärmen, det är på tok för röd.
Jag undrar om Kameradoktorn ska sluta att vara åf för Basiccolor. Det vore synd, för de gör bra saker. Går i och för sig att köpa direkt från deras webbsida, www.basiccolor.de Monaco distribueras av Molanders i Sverige, vilket innebär att vilken yrkesfotohandel som helst kan ta in dem. GretagMacbeth har Network Innovation som ÅF, så det är samma sak där.
Får kolla på det närmre när det blir dags för inköp. Tack för tipsen.