Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Rörelsebilder"

Produkter
(logga in för att koppla)

Yoker

Avslutat medlemskap
Det verkar som om autofokusen inte hängt med på bild 1. Hunden är oskarp men det verkar inte bero på rörelsen utan på att skärpan är ställd på bakgrunden i stället för på det avstånd hunden befinner sig på. Kan du ställa in avståndet manuellt? Korta tider är givetvis också ett måste.

Ja, det ser ju ut att vara mycket ljus på de bilderna så slutartiden var säkert snabbare än 1/250..måste vara AF som inte hänger med.

Som tidigare talare sagt verkar det vara autofokusen som inte hänger med. Bilden är ju inte oskarp, bara hunden. Bakgrunden är skarp, så det är där skärpan ligger.

Ett annat bra tips när det gäller rörelsebilder är att panorera med det som rör sig.
Om man t.ex. ska fota en bil som åker förbi så bör man panorera efter bilen. Kör man då med lite längre slutartider så kan man med lite träning få riktigt snygga bilder där objektet som rör sig är skarpt medans bakgrunden har rörelseoskärpa. Givetvis är detta svårare att göra på en hund där benen rör sig, men effekten av oskarpa ben kan också förstärka intrycket av rörelse. Alternativt kan man frysa objektet med blixt.

Lycka till!

Tack!

Tack för svaren. Jag är nybörjar så jag förstår inte riktigt vad ni menar men jag har tesat lite med kameran och börjat förstå iaf.

Vad menas med panonera?

Hur får jag skärpan att hamna på hunden istället för bakgrunden? Några specialla inställningar?

När man panorerar så följer man objektet med kameran. D.v.s om du plåtar en hund/bil/vadsomhelst som springer/åker förbi så siktar du hela tiden mot objektet, även under exponeringen.

Nu vet jag inte riktigt vad du har för kamera, men jag antar att det är en kompaktdigital av någon sort. Jag vet inte riktigt hur autofokusen i den fungerar, men jag tror att den är helt automatisk, d.v.s att den själv väljer var den ska lägga fokus. Oftast lägger den fokus på det som är närmast i bild. Men jag kan ha fel, du får kolla i manualen till din kamera.

Om du kan ställa in fokuseringen manuellt, så kan du ställa den på det avstånd som du upskattar att "objektet" kommer att vara på vid exponeringsögonblicket.

Om du t.ex står 4 meter från en väg där en bil kommer att passera så kan du ställa fokusen på fyra meter. Du följer bilen genom att hålla den där du vill ha den i sökaren, och när den passerar så exponerar du.

Om du inte har någon avståndsskala (eller avståndsinformation i displayen) så kan du manuellt fokusera på ett objekt som ligger lika långt bort från kameran som det objekt du vill fota kommer att vara under exponeringsögonblicket.

Det är inte helt lätt att få till det, men övning ger färdighet. :)

Har du fler frågor så är det bara att fråga på :)

ANNONS
Götaplatsens Foto