Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

r6 eller Mark IV?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Tänkte köpa en ny kamera idag :) Jag kan inte bestämma mig för om jag ska köpa en Canon Eos 5D Mark IV eller En Canon R6. Är det någon som testat båda? Vilken hade ni köpt? Varför?
 

PerK

Aktiv medlem
Ny teknologi eller äldre? Vilket du väljer kan ge superba bilder. Har du ett gäng objektiv med fattning för mk IV så blir det billigare. Canon kommer säkert ganska snabbt vidareutveckla R-kamerorna, så över tre år kommer (tror jag) två-tre uppgraderingar. Vill du ha en lite lättare och mindre kamera - köp R6. Själv gick jag från spegel till spegellöst efter att jag själv nästan och kameran definitivt drunknat. Fick bra ersättning på min hemförsäkring - faktiskt. Så det blev ett naturligt tillfälle.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har testat båda och skulle väja R6.

Eos R6 har allt som 5D Mark IV ger med ett undantag, färre pixlar. I verklig förmåga att återge delaljer blir det en skillnad på 15 procent. Alltså knappt märkbar när du gör maxförstoringar.

Fördelarna med R6 är många:
- Mycket bättre autofokus
- Kan använda både EF- och RF-objektiv
- Mycket bättre för video
- Elektronisk sökare är guld vid videofilmning, när du vill se hur olika inställningar ter sig i bilen, när du inte kan se vad som visas på skärmen i solljus osv.
- Vinklingsbar skärm är bra i många situationer
- snabbare serietagning är bra för sport och fågelfoto

Listan kan göras mycket längre.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Lägger en länk till tuben där du kan höra hur bytet från 5dmkiv till R6 upplevs av en tjej som jobbar med bröllopsfotografering. Inte så tekniskt inriktad utan mer vilka vinsterna är ur ett användarperspektiv. Hon har även gjort en uppföljande video efter att ha använt R6 ett lite längre tag. Det finns mängder att se kring R6 men utifrån hur du ställer frågan så kom jag att tänka på denna.


Jag har eos R som är föregångare till R6/R5 och även den sätter jag personligen före 5dmkiv även om för och nackdelar fördelar sig mer lika mellan de husen. Gällande R6 så har den nästan bara fördelar gentemot 5dmkiv så finns ekonomin är det klart bästa alternativet.
 

apersson850

Aktiv medlem
Canons tanke är väl snarare att R5 ska motsvara spegelreflexernas 5D Mark IV? Fast om ambitionsnivån när det gäller finesser/funktioner är högre i R-serien, kan förstås "en trappa ner" där ändå komma ut på samma våning. Blir lite Escher över det hela.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Canons tanke är väl snarare att R5 ska motsvara spegelreflexernas 5D Mark IV? Fast om ambitionsnivån när det gäller finesser/funktioner är högre i R-serien, kan förstås "en trappa ner" där ändå komma ut på samma våning. Blir lite Escher över det hela.
Ja det är rätt mycket marginal mellan 5dmkiv och R5/R6. 5dmkiv tål väl några extra hinkar vatten över sig och har bättre batteritid än R6 men annars är det nog fördel R6 i övrigt.
 

Arioch

Medlem
Jag är i nästan samma sits. Jag väljer dock mellan Eos R och R6. vill helst ha en R5 men det är helt uteslutet ur ekonomisk synvinkel. Funderar om jag blir nöjd med R eller om den känns för långsam ( tänker byta bort en 7d mk2). jag ser autofokusens förmåga att hitta och följa ögon som en jättestor fördel, både vid människor och djurfotografering. Detta gör att 5d mkiv ramlar bort helt ur min beräkning.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag är i nästan samma sits. Jag väljer dock mellan Eos R och R6. vill helst ha en R5 men det är helt uteslutet ur ekonomisk synvinkel. Funderar om jag blir nöjd med R eller om den känns för långsam ( tänker byta bort en 7d mk2). jag ser autofokusens förmåga att hitta och följa ögon som en jättestor fördel, både vid människor och djurfotografering. Detta gör att 5d mkiv ramlar bort helt ur min beräkning.
EOS R sätter skärpan mycket bra och ögonfokus fungerar utmärkt. Men det finns ändå ett aber och det är följande fokus när man ska hänga med rörliga motiv i serietagning. Det går inte att göra, sökarbilden hänger inte med utan laggar ur. Därför är R5 och R6 avgjort mycket bättre för rörliga motiv.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har testat båda och skulle väja R6.

Eos R6 har allt som 5D Mark IV ger med ett undantag, färre pixlar. I verklig förmåga att återge delaljer blir det en skillnad på 15 procent. Alltså knappt märkbar när du gör maxförstoringar.

Fördelarna med R6 är många:
- Mycket bättre autofokus
- Kan använda både EF- och RF-objektiv
- Mycket bättre för video
- Elektronisk sökare är guld vid videofilmning, när du vill se hur olika inställningar ter sig i bilen, när du inte kan se vad som visas på skärmen i solljus osv.
- Vinklingsbar skärm är bra i många situationer
- snabbare serietagning är bra för sport och fågelfoto

Listan kan göras mycket längre.
Ändå Magnus, Canon brukar inte vara rädda för fler megapixlar, 32mp som kom till APS-C modellerna verkar inte vara dum precis, har du frågat Canon varför inte den blev påtänkt till R6, ni såg faktiskt detaljökningar med den. R5 skyfflar obehindrat sina 45mp, så samma kraft i R6 borde inte vara något bekymmer.
 

Bengf

Aktiv medlem
EOS R sätter skärpan mycket bra och ögonfokus fungerar utmärkt. Men det finns ändå ett aber och det är följande fokus när man ska hänga med rörliga motiv i serietagning. Det går inte att göra, sökarbilden hänger inte med utan laggar ur. Därför är R5 och R6 avgjort mycket bättre för rörliga motiv.
Ja har dock svårt att fatta även vid laggfria höga serie bilder, 20bps elektroniskt tex på en sekund !!! alltså bara en sekund, provade med min gamla A77 som till och med kunde dra iväg med 13bps vid vissa provningar, vad tusan det bara svischar till, inte han jag att se något i sökaren, har ju sett hur A9:an vid flera tester och 20bps det blir som att titta på en film eller en enda stillbild, ett ögonlock påväg att stängas kan det kanske hinna med att ta.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Med eos R fotar du flygande fågel med bägge ögonen öppna. Gammalt fotoordspråk :)

Undrar om TS har köpt ett hus ännu? Läser du fortfarande din tråd hade det varit kul att veta.
 

PMD

Aktiv medlem
Ändå Magnus, Canon brukar inte vara rädda för fler megapixlar, 32mp som kom till APS-C modellerna verkar inte vara dum precis, har du frågat Canon varför inte den blev påtänkt till R6, ni såg faktiskt detaljökningar med den. R5 skyfflar obehindrat sina 45mp, så samma kraft i R6 borde inte vara något bekymmer.
En 45Mpixel-sensor i en R6 skulle i princip göra den till en R5.
 

Bengf

Aktiv medlem
En 45Mpixel-sensor i en R6 skulle i princip göra den till en R5.
Nja... det skriver jag inte, undrade över om 32mp sensorn som finns redan, om den inte var påtänkt till R6, 45mp till R5 var nog vald för 8k förmodar jag bland annat i alla fall. väljer man 20 för att det räcker till eller för att det skall vara klarare skillnad mot R5, eller har R6 lite svagare processor så den inte klarar 32mp med samma speed. man har sett på nätet att det hade inte gjort någonting om R6 fått lite mera mp men inte så många som R5.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nja... det skriver jag inte, undrade över om 32mp sensorn som finns redan, om den inte var påtänkt till R6, 45mp till R5 var nog vald för 8k förmodar jag bland annat i alla fall. väljer man 20 för att det räcker till eller för att det skall vara klarare skillnad mot R5, eller har R6 lite svagare processor så den inte klarar 32mp med samma speed. man har sett på nätet att det hade inte gjort någonting om R6 fått lite mera mp men inte så många som R5.
Sensorn på 32 MP är APS-C, så det är inte särskilt förvånande att den inte sitter i R6.
 

Bengf

Aktiv medlem
Sensorn på 32 MP är APS-C, så det är inte särskilt förvånande att den inte sitter i R6.
Men 32mp får nog plats på R6 sensorn om man hade villat det, Canon har ju förnämligt olika Raw storlekar att välja i mellan med små förluster, Canon hade 21mp i tidiga 1DS när Nikon körde med 12mp, fast det var inte spegelfria kameror.
 

Bengf

Aktiv medlem
Fast då vore det ju inte samma sensor som du svamlar om ...
Men herre gud, så klart menar jag en småbilds sensor med 32mp, i och med att APS-C sensorer finns med 32mp redan, så går det väl att skapa en större sensor med samma pixeltal, grundkonceptet är ju förberett liksom, Froderberg själv hade ju inte sagt nej till lite mer pixlar för R6. ( men jag svamlade en del det håller jag med om )
 

afe

Aktiv medlem
Så Canon borde alltså väntat med R6 tills de hunnit designa och tillverka en sensor som inte finns?
 

Bengf

Aktiv medlem
Så Canon borde alltså väntat med R6 tills de hunnit designa och tillverka en sensor som inte finns?
Ja du driver med mig nu, vadå vänta !!!! man valde 20mp denna gång, när man nu började tillverka just den vet jag förstås inte, jag vet inte hur lång planeringen kan vara eller när man tar fram en ny sensor. Canon har tillverkat spegelfria kameror i ganska så många år nu, men med mindre sensorer då innan EOSR/RP kom, nog tror jag att Canon tagit en viss lärdom med dom kamerorna även om dom har mindre sensorer.
 
ANNONS