Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rajala Pro Shop

TRG

Aktiv medlem
Rajala har flera stora fotoaffärer i Finland, bl.a. i Helsingfors, Åbo och Tammerfors. Deras affär i Helsingfors måste väl rimligtvis vara den största i Finland, den finns i det s.k. Sanoma-huset snett mittemot riksdagshuset.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Jag tycker de är seriösa, jag har handlat både hus, objektiv och blixt där i år och tycker att de är klart proffsiga, ligger på min lista över affärerna i stan som jag gillar.
 

matlep

Aktiv medlem
Fast dom är djävligt dåliga på att svara på mail. :) (På båda adresserna.)

Sedan kan man ju undra vad som händer med det formuläret om begagnatinbyte som man kan fylla i. Ingen respons alls därifrån. Har man ett formulär som går att fylla i på en hemsida så får man ju se till att det finns någon som svarar. Tycker iallafall jag.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Fast dom är djävligt dåliga på att svara på mail. :) (På båda adresserna.)

Sedan kan man ju undra vad som händer med det formuläret om begagnatinbyte som man kan fylla i. Ingen respons alls därifrån. Har man ett formulär som går att fylla i på en hemsida så får man ju se till att det finns någon som svarar. Tycker iallafall jag.
Skickade ett mail i förrgår i ett garantiärende då min kamera är köpt därifrån, och fick svar efter ca två timmar. Men, det var till butiken i Åbo och jag skrev på finska... ;-)

Jag har f.ö. också en bra bild av företaget. Den enda negativa feedback jag har är att det är synd att de inte tycks sälja Tamronobjektiv, och så är hemsidorna inte lika bra och välorganiserade som t.ex. Cyberphotos...
 

Leonard91

Aktiv medlem
Äntligen fick jag min blixt!
Det tog lite tid att få den skickad, men till slut kom den fram. Tipsar er om att skicka varan direkt efter beställning/betalning och skicka med kollinummer direkt också.
Det fick jag maila och fråga efter denna gången.

Sedan var det en del problem med eran hemsida, men det är väl under konstruktion nu under uppstarten antar jag.

Annars jättebra och smart med rabatten, perfekt och tackar så mycket för blixten!
 

andw

Aktiv medlem
Personalen på Rajala Pro Shop har läst forumdiskussionen om oss här på fotosidan och vill gärna försöka sära på rykten och fakta.

Vi är som ni skrivit, före detta FotoVideo. Samma butik, samma fotoentusiastiska personal, men med ny ägare. För ca ett år sedan blev vi en del av den finska kedjan Rajala Pro Shop (VD Jarmo Helminen, som ni skrev) och började då kalla oss för Fotovideo Rajala. Nu ska vi enligt både vår egen och de finska ägarnas vilja, släppa namnet FotoVideo och helt övergå till Rajala-konceptet. Utöver namnet har vi en ny hemsida, www.rajalacamera.se, och så har vi byggt om våra butiker i Stockholm och i Malmö för att även se ut som Rajalabutiker.

info@rajalacamera.se är det som kommer bli den nya mailadressen till oss, men än så länge är det fortfarande info@fotovideo.se som gäller. Telefonen går direkt till butiken så vi svarar så gott det går, men tyvärr hinns det inte alltid med då vi ofta har mycket kunder i butiken.

Kampanjpriserna vi haft den senaste tiden är för att fira det nya namnet. De priser som står på www.rajalacamera.se är de som gäller.

Vad gäller konkursrykten mm. så ligger det inte ett unns sanning i dem. Med vår finska fotojätte till pappa i ryggen är vi mer stolta och starka än någonsin.

Så till alla trogna kunder från FotoVideo-tiden som är oroliga för att våra fantastiska butiker eller personal kommer gå förlorade: ni kan vara lugna. Vi finns kvar på Herkulesgatan 11 i Stockholm och Drottninggatan 36 i Malmö.

Mvh
Personalen på Rajala Pro Shop


Hej Rajala !

Har ni några planer på att öppna butik i Göteborg med ?
 

winkelhock

Ny medlem
dom verkar vara seriösa tycker jag !

Beställde en Sony a700 där för tre veckor sedan och den hade jag hemma på mitt utlämnings ställe på 3 dagar och ändå skulle den komma från deras butik i finland sa dom och priset var nästan 3000 billigare än den billigaste affären här i sverige.

Samma sak har jag att säga om pixmania med där jag beställde ett Carl Ziess 16-80 som skickades från frankrike och jag beställde det på lördag kväll och hade det hemma på fredagen samt att det kostade 3700 kr mindre än hos CyberPhoto

och ändå betalade jag inte direkt på nått av ställena utan helt vanliga postförskott.
 

Stefan-H

Aktiv medlem
EF 100-400 från Rajala camera

Beställde en Sony a700 där för tre veckor sedan och den hade jag hemma på mitt utlämnings ställe på 3 dagar och ändå skulle den komma från deras butik i finland sa dom och priset var nästan 3000 billigare än den billigaste affären här i sverige.

Samma sak har jag att säga om pixmania med där jag beställde ett Carl Ziess 16-80 som skickades från frankrike och jag beställde det på lördag kväll och hade det hemma på fredagen samt att det kostade 3700 kr mindre än hos CyberPhoto

och ändå betalade jag inte direkt på nått av ställena utan helt vanliga postförskott.
Hej!

Ang. leverans från Rajala av EF 100-400, så har jag kontaktat Canon och fått klart att leveranstid för dena "glugg" är ca två månader, samt att inga problem finns mellan Canon och Rajala

Det är bara att vänta och se, kanske till jul då!

Hälsningar
Stefan H
 

lars2

Avslutat medlemskap
Köpte en 430 EX II till rabattpriset, de hade sålt slut i butiken (Malmö) men om man betalade så fick man den förnämliga blixten levererad när de fyllt på lagret, dvs en vecka senare.

Kan det bero på deras till en del ganska konkurrenskraftiga priser som det sprids rykten om att de inte skulle vara seriösa?
 

Leonard91

Aktiv medlem
Kan det bero på deras till en del ganska konkurrenskraftiga priser som det sprids rykten om att de inte skulle vara seriösa?
Det tror jag absolut att det kan göra. Själv var jag först ganska fundersam över om det verkligen var en seriös affär, vilket jag nu insett att det verkligen är.
 

holo

Medlem
20999 för Canon EOS 5D MkII. Hur är det möjligt? Priset får varningsklockorna att börja klämta. Men vad sjutton, jag lägger en beställning. Hämtning i butik känns ju riskfritt. Garantin står ju Canon för,
 

TRG

Aktiv medlem
Rajala är Finlands största fotoaffärskedja, och det är fråga om en anrik firma som grundats redan 1919. Här i Finland har jag inte upplevt att kedjan skulle ha särskilt låga priser, kanske de fördelaktiga erbjudandena beror på att de nu vill göra sitt varumärke känt också i Sverige.
 

mander

Aktiv medlem
Vi var några stycken som beställde en canon 100-400 den 30/9 för priset 11999 kr och måste betala samma dag. Ett mycket bra pris. Nu i tisdags den 10/11 hämtade jag hem det. Allt fungerade bra. Men du kan nog förstå att under dessa drygt 40 dagar så vandrade tankarna ibland mot Kameraexperten.
Jag lutade mig dock mot att Rajala grundades för så pass länge sedan och är kvar i samma familjs ägo.
Fler än jag har fått sitt objektiv levererat, det vet jag genom en annan tråd.
Jag kan ju inte råda någon men mitt förtroende är starkt.
Lycka till.
 

xulionation

Aktiv medlem
20999 för Canon EOS 5D MkII. Hur är det möjligt? Priset får varningsklockorna att börja klämta. Men vad sjutton, jag lägger en beställning. Hämtning i butik känns ju riskfritt. Garantin står ju Canon för,
Var på mässan idag...det var flera affärer (Scandinavian, japan photo, mm) som sålde MkII för 21 loppor (iofs där på plats) men som den bra:iga affär de är så har de även det priset på webben.

Handla lugnt.
 

Stefan-H

Aktiv medlem
Jag tillhör dom som beställde och betalade ett 100-400 objektiv den 30 september från Rajala, Jag var flera gånger rädd att företaget skulle gå omkull, framförallt när jag såg att några andra företag hade gluggen i lager, vad som lugnade mig var kontakten med Canon, att kontakta Rajala blev
man inte lugnare av. Nu efter 43 dagar det kommit.

Jag kan inte branschen, lönsamhet m.m, men att företaget är gammalt har ingen betydelse, varken i Finland eller Sverige.

Som alla andra är jag intresserad av bra priser, erbjudandet från Rajala på objektivet gick inte att stå i mot, men det blev en frustrerande affär att genomföra, jag kommer nog att försöka hålla mig till Cyperphoto så gott det går i framtiden, där fungerar allt makalöst bra.
 

tamias

Aktiv medlem
Jag kan inte branschen, lönsamhet m.m, men att företaget är gammalt har ingen betydelse, varken i Finland eller Sverige.

.
Rent statistiskt går nystartade bolag omkull betydligt oftare än företag som är äldre än 5 år. Så indirekt så har det betydelse om bolaget är gammalt eller inte.

Rajala är lite ovanliga eftersom de driver de svenska butikerna som filialer till den finska modern, inte som separata AB. Det är iofs inga konstigheter med det.

Jag handlade en Sony A350 för ett par månader sedan, det var inga problem, mycket trevlig bemötande i butiken och svar samma dag på mejlfrågor.

Lite mer info:

http://www.121.nu/onetoone/foretag/oy-osk-rajala-finland-filial-i-sverige-3CBA
 

TRG

Aktiv medlem
Jag kan inte branschen, lönsamhet m.m, men att företaget är gammalt har ingen betydelse, varken i Finland eller Sverige.
Att Rajala är ett anrikt och väletablerat familjeföretag garanterar förstås ingenting, jag ville bara framhålla att det åtminstone inte är fråga om nåt oseriöst företag. Den svenska filialen kan väl inte gå i konkurs utan att det finska moderbolaget gör det. Och här i Finland har det mig veterligen inte förekommit några som helst konkursrykten. De tycks ha en del förmånliga erbjudanden i Sverige, Canon EOS 5D MkII kostar 2300 euro i den finska nätaffären, medan det svenska priset på 21000 kronor motsvarar ca 2050 euro. Sen är det förstås beklagligt om leveranserna dröjer.
 

c5j

Aktiv medlem
En 5DmkII beställd från Rajala för det fina priset 20999,-! Tog postförskott. Hör av mig om det är en tegelsten i paketet. Vilket jag knappast tror. Kolla även på Prisjakts omdömen. De har bra omdömen och jag litar på dem.
 

Stefan-H

Aktiv medlem
Problem har alla företag mer eller mindre ständigt, det är hur man löser dessa som betyder någonting, faktum kvarstår, det var inte via kontakt med Rajala jag fick en bra information, utan från Canon, som kund påverkar det min inställning, och styr mitt framtida val.
 
ANNONS