Annons

Ramar och passparton?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lintott

Aktiv medlem
Hej gott folk!
Herre jösses, vad det ska vara svårt att hitta BILLIGA ramar med passpartout!?
Är det någon som kan tipsa om något förutom IKEA och Clas Ohlsson?

Eller ska man inhandla dyra verktyg och skära själv men då kostar ju papper som måste vara syrat eller vad det heter?

Min fråga gäller alltså var kan vi hitta billiga ramar med passpartoer?
Detta gäller också många tavlor inte ett fåtal för då hade jag köpt var som helst eller lämnat in till inramning.

Mvh Eva

Kolla på Gallerix! De är hyfsat billiga och har mängder med ramar. De har också färdiga passepartout och skär ut måttbeställda om de inte passar.

Glömde tillägga Gallerix också, tycker inte de har så billiga priser....:(

De som gör detta själv måste väl veta om det lönar sig att tillverka själva.

Är det någon som vet varför syrafritt papper är så dyrt och varför passpartouter är så dyra och ramarna?

Kanske dags att öppna en sådan affär och hålla ner priserna så man kanske får massa kunder eller? :)

Mvh Eva

Vilken ramverkstad som helst kan skära ut passepartouter åt dig, liksom vissa Hornbach-butiker.

För några år sedan lät jag en liten ramverkstad i centrala Göteborg skära ut ett antal i varierande storlekar, det kostade inte många tior per styck.

Jo det förstår jag att vilken ramverkstad som helst gör sådant men har man många tavlor så blir det inte så billigt. Jag efterfrågade någon som vet något BILLIGT förslag.
Men det kanske inte finns för det är visst många som frågat samma sak på många ställen har jag sett.
Varför är det så dyrt????
Mvh Eva

Det kanske kostar så mycket att göra?

En passepartout är gjord av tjockt fint papper och den ska skäras ut av någon som ska vara duktig på vad de gör med en sylvass kniv som säkert slits fort. Beroende på om man kan använda det man skär bort kan jag tänka mig att spillet blir enormt.

Vill du komma billigt undan kan jag tänka mig att en skalpell eller mattkniv, en linjal och en vinkel kan vara bra investeringar, så kan du skära ut dina egna.

Har du ens ringt några ramverkstäder? Jag vill minnas att jag gav runt 20kr/st för 30x30 och 50kr för 50x50. Photax tar 50kr för en färdig 30x40. De har också kartongark om du vill skära själv, de finns hos INEX och Wahlström också.

Naturligtvis är det billigare att göra det själv men du får nog räkna med en hel del spill och tid att öva.

En måttbeställd passepartout med yttermått 40x50cm kostade mig vid förra utställningen knappt 100kr styck. Och då jag beställde över 30 st fick jag rabbatt 10 eller 15%. Tycker inte 100kr är dyrt för en syrafri ganska tjock passepartout som man får i exakt de mått man vill. Men visst kan man nöja sig med en lite tunnare med standardmått från t.ex gallerix eller photax så kommer man undan betydligt billigare.

Nej har inte ringt några ramverkstäder än, då jag först via forum tänkte få lite tips. Tror att de är dyrare också men vi ska höra oss för.
Min man är rätt duktig så jag tror han klarar av att göra egna ramar eller åtminstone till att börja med egna passpartouer men då måste man ju ha rätt utrustning för sådant.
Han har ju bara målat sedan han kom till Sverige för 2 år sedan så han är ny på den biten så vi vet inte ett jota om vart vi ska vända oss i konstvärlden.
Någonstans måste man ju börja och jag trodde detta var ett bra forum att fråga i.
Jag tackar för förslagen och går vidare från det.

Mvh Eva

Försöker hitta en 50x150 ram, dvs Panoramaformat, men verkar helt omöjligt till en vettig kostnad, dvs under 400-500 kr, någon som har tips?

/B

...Jag efterfrågade någon som vet något BILLIGT förslag.
Men det kanske inte finns för det är visst många som frågat samma sak på många ställen har jag sett.
Varför är det så dyrt????
Mvh Eva

För ett antal år sedan hade Clas Olsson en passepartoutskärare för ca 160 kr.
Jag har själv letat efter denna, men den tycks ha utgått ur sortimentet.
Jag vet att andra har använt denna med mycket gott resultat, så det finns budgetalternativ. Leta på!

/Göran

Försöker hitta en 50x150 ram, dvs Panoramaformat, men verkar helt omöjligt till en vettig kostnad, dvs under 400-500 kr, någon som har tips?

/B

50*150 är ju inte nåt standardformat så det blir nog svårt att hitta en färdig ram på hyllan. Jag ser tre alternativ:
1. Bygg ramen själv
2. Låt en rammakare bygga den
3. Bygg ramen av två köpta, en med mått 50*x och en med 150*y (kanske svårt att hitta dock)

50*150 är ju inte nåt standardformat så det blir nog svårt att hitta en färdig ram på hyllan. Jag ser tre alternativ:
1. Bygg ramen själv
2. Låt en rammakare bygga den
3. Bygg ramen av två köpta, en med mått 50*x och en med 150*y (kanske svårt att hitta dock)

Får kanske nöja mig med de 30x90 -ramar som IKEA har :-(

Men om någon sett en 50x150 -ram för under 500kr, ropa till :)

/B

Hur gick det med Ramar och Passepartout ?

En annan fundering kanske är vilka krav som finns.

Ska det vara på utställning eller säljas eller bara sitta hemma.

Är det många ramar som går åt finns det IKEA samt olika ställen på internet som säljer exempelvis:
http://www.billigaramar.se

Hur gick det med Ramar och Passepartout ?

En annan fundering kanske är vilka krav som finns.

Ska det vara på utställning eller säljas eller bara sitta hemma.

Är det många ramar som går åt finns det IKEA samt olika ställen på internet som säljer exempelvis:
http://www.billigaramar.se

Hej!
Nja det går väl inget vidare, vi letar på Blocket loppisar osv. Det är endast där man kan hitta BILLIGA ramar och ibland tillsammmans med passpartout.
Det är inte billigt någonstans i affärer webshoppar.
Min man har nu haft sin första Vernlssage och utställning och just nu har han en del hängande på ett konferenshotell. Så vi letar efter hand....:)

Mvh Eva

Jag blev glatt överraskad när jag var på GK:s i ullared. Jag hittade svarta 30x40 med passepartout för A4 för endast 60kr/styck. Såg ut som IKEA-ramar. Var visserligen 2 år sen nu men värt att komma ihåg ifall man har vägarna förbi. Passa på en riktigt solig o varm sommarvardag för då är det inte så mycket folk.

Min man är rätt duktig så jag tror han klarar av att göra egna ramar eller åtminstone till att börja med egna passpartouer men då måste man ju ha rätt utrustning för sådant.
.

Mvh Eva

Om det gäller montering av foton, varför inte prova att montera på kapafix ? Då kan man ju oxå göra monteringen i vilka proportioner som helst - se f.ö. min egen beskrivning över sådan montering i annan forumtråd (sökord i Forumet: Kapafix/Bildmontering på Kapafix)

mvh
/B

Jag frågade i ett tidigare inlägg:

-"Försöker hitta en 50x150 ram till vettigt pris, dvs Panoramaformat, men verkar helt omöjligt"

Verkar fortfarande "omöjligt", men om någon har tips, ropa till!

Hittade dock till sist nyligen en 30 x 90 ram för 250 kr (tror jag det var) hos Hornbach (som bl.a finns i Norsborg i Sthlms södra utkant)

Ramen känns hyfsad för den pengen, och får tills vidare nöja mig med den storleken till ett par av mina panormabilder.

Men, som skrivet, om någon har tips om en 50 x 150 ram till vettigt pris, ropa till!

/B

Hej Bengt m.fl.
Alla gnäller på priset men ingen säger vad som räknas som dyrt/ billigt så det blir svårt att råda.
Jag ramade ett panorama i måtten 65X125 cm (ytterkant ram).
Detta kostade ca 2700 kr utan glas. Det kändes skitdyrt med tanke på att själva ramen inte är märkvärdig. Dessutom skulle den behöva glas för bilden buktar lite.
Dyraste priset jag fick var över 5000 kr för samma bild.
Gallerix ville ha ca 600 kr för paspertoun vilket jag tyckte var billigt å andra sidan.
Nästa gång blir det hemmasnickrad ram och köpt paspertou om jag gör fler panorama.
Att köpa färdiga ramar på byggvaruhusen eller Ikea och sedan måttbeställa paspertouer fr t.ex
gallerix verkar vara bästa sättet att gå tillväga annars.
Att göra ramar själv kräver riktigt bra kap om man skall lyckas.
Sedan är det ju inte helt lätt att hitta bra ram-material heller.
Alla tipps mottages.
Mvh

Mats W

ANNONS