Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ratade bilder till Galleri FS

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Med jämna mellanrum poppar diskussionen om Galleri FS upp. Ofta handlar det om att någon blivit besviken på att en bild inte blivit antagen. Skulle man inte kunna inrätta en särskild bildpool där den som vill kan lägga upp sina vrakade bilder?

Har sett detta förslag tidigare i någon tråd och jag har undrat vad meningen, syftet med denna egna pool skulle vara. Inte för att jag ratar ditt förslag utan för att jag inte förstår.

Det jag inte förstår är som sagt syftet med ett "ratade-galleri". Vad kan man se/göra där som man inte kan göra i övriga bildkritikpooler?

Jag kan ha helt fel, men när jag läst en del kommentarer (inte din) så får jag uppfattningen att ett bakomliggande syfte är att många är missnöjda med att inte deras (vår...) bild antagits och att man därför vill visa hur fel jury och bedömare i Galleri FS har. Känns som att det lätt kan bli en "missnöjespool" där folk kommer att beklaga sig mer över varför bilden inte antogs än att faktiskt kommentera vad som är bra/utvecklingsbart i bilden.

Jag har en antagen bild i GFS och har blivit ratad 4-5 ggr. Jag håller inte alltid med, men jag vet ju reglerna och vet därför också att min bild kan bli ratad och att alla inte ser det jag ser. Tyvärr tror jag att många har svårt att acceptera den negativa feedback som ett ratande innebär och att man i stället för att försöka förstå detta bara förkastar andras synpunkter och försvarar sin bild.

Detta är ingen kritik mot ditt förslag utan funderingar som jag haft en tid och som jag nu lyfter upp. Kanske för att jag inte förstår nyttan av "ratade-poolen".

Själv saknar jag möjligheten att enbart med egna ord motivera varför jag ratar en bild, alltså utan att behöva ange skäl bland de valbara anledningarna. Den möjligheten finns inte idag.

Tycker det är bra om vi kan diskutera detta och att du lyft upp det till diskussion.

MVH/Arne

Senast ändrad:
Har sett detta förslag tidigare i någon tråd och jag har undrat vad meningen, syftet med denna egna pool skulle vara. Inte för att jag ratar ditt förslag utan för att jag inte förstår.
Varför inte, det kan ju vara intressant att se vad som väljs bort. Galleri FS skall ju innehålla "de bästa" bilderna på Fotosidan. Men det som är "det bästa" för en del behöver ju inte vara det för andra. Och då den här juryn består av folk som själva fått med en bild där är det väl inte helt otänkbart att det utkristalliserar sig en viss stil som går hem hos densamma.

Man kan ju kalla den Galleri för de bittra eller Vi som inte fick vara med :)

Ok, som jag tolkar era svar är det alltså ett visningsgalleri utan kommentarsfunktion som föreslås. Skulle ju kunna vara funkis kanske.

Personligen tycker jag att utbudet av bilder i GFS är väldigt blandat, definitivt inte likriktat. Så av den anledningen tror jag inte det behövs. Däremot kan det ju vara intressant att se bilderna av andra anledningar, absolut. Kanske skulle ratade bilder med automatik läggas in i ett dylikt galleri?

BTW, i samband med uppstarten av detta nya galleri tycker jag också att vi skulle utlysa en tävling; Hur lång tid tar det innan den första missnöjestråden skapas med anledning av de nyratade bilderna? ;)

/Arne

Kommentarer om varför bilder blir antagna kanske skulle hjälpa de som är besvikna över att få sina bilder ratade?

De flesta bilder jag ser i Galleri FS tycker jag är jättebra, men vissa förstår jag personligen inte riktigt hur de har kommit med.
En förklaring hade då kanske hjälpt en nybörjare som mig att förstå :)

Nu tittar jag varken på fotografens namn eller bildtitel när jag bedömmer en bild, så det kanske är där det brister...

Varför inte lägga in de ratade bilderna i en forumtråd, kallad "De refuserades salong". Behövs ingen bildpool för det. Antingen länkade bilder eller bilderna direkt i tråden. Bara att sätta igång!

Varför inte lägga in de ratade bilderna i en forumtråd, kallad "De refuserades salong". Behövs ingen bildpool för det. Antingen länkade bilder eller bilderna direkt i tråden. Bara att sätta igång!

Men då är det bra om det är i "No words" så man slipper jämmerdalen.

Konon ide` tycker jag. Frågan är bara vad som krävs för att det skall bli av. Flera trådar med ideer och förslag till förändringar har tidigare debaterats. Ingen av dem, mig veterligen, har dock gett ngn förändring. Verkar som att ansvariga för denna sida helt struntar i dessa åsikter. Mitt tips är att du helt enkelt lägger upp en tråd själv och låter folk lägga in sina bilder där. För ngn pool lär vi troligen inte se röken av ändå.

kan man sedan göra en till bildpol för ratade bilder ifrån dom ratade bilderna.. och en till o en till..

kan man sedan göra en till bildpol för ratade bilder ifrån dom ratade bilderna.. och en till o en till..

Det finns ju bara ett Galleri FS och de bilder som ratas där hamnar i detta förslag automatiskt i ett nytt galleri. Bilden ska isåfall vara riktigt dålig om den inte ens får vara med i "ratade bilder"-galleriet. ;)

Lyfter min tråd igen eftersom jag fortfarande tycker att mitt förslag är bra :)

Nytt argument:

Om jag röstat ja på en i mitt tycke riktigt bra bild och bilden ändå inte kommer med i Galleriet är det väldigt svårt för mig att hitta den bilden igen, om jag t ex skulle vilja kommentera den. Om det då fanns ett "Galleri för de bittra" ;) och fotografen valde att i stället posta bilden i den poolen skulle han/hon åtminstone kunna få en kommentar av mig.

Redaktionen har hittills hållit tyst i den här tråden. Tycker ni nåt?

ANNONS
Götaplatsens Foto