Har sett detta förslag tidigare i någon tråd och jag har undrat vad meningen, syftet med denna egna pool skulle vara. Inte för att jag ratar ditt förslag utan för att jag inte förstår.
Det jag inte förstår är som sagt syftet med ett "ratade-galleri". Vad kan man se/göra där som man inte kan göra i övriga bildkritikpooler?
Jag kan ha helt fel, men när jag läst en del kommentarer (inte din) så får jag uppfattningen att ett bakomliggande syfte är att många är missnöjda med att inte deras (vår...) bild antagits och att man därför vill visa hur fel jury och bedömare i Galleri FS har. Känns som att det lätt kan bli en "missnöjespool" där folk kommer att beklaga sig mer över varför bilden inte antogs än att faktiskt kommentera vad som är bra/utvecklingsbart i bilden.
Jag har en antagen bild i GFS och har blivit ratad 4-5 ggr. Jag håller inte alltid med, men jag vet ju reglerna och vet därför också att min bild kan bli ratad och att alla inte ser det jag ser. Tyvärr tror jag att många har svårt att acceptera den negativa feedback som ett ratande innebär och att man i stället för att försöka förstå detta bara förkastar andras synpunkter och försvarar sin bild.
Detta är ingen kritik mot ditt förslag utan funderingar som jag haft en tid och som jag nu lyfter upp. Kanske för att jag inte förstår nyttan av "ratade-poolen".
Själv saknar jag möjligheten att enbart med egna ord motivera varför jag ratar en bild, alltså utan att behöva ange skäl bland de valbara anledningarna. Den möjligheten finns inte idag.
Tycker det är bra om vi kan diskutera detta och att du lyft upp det till diskussion.
MVH/Arne