Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW bilder från G9 till Iphoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pomona

Avslutat medlemskap
Jag kan inte läsa in mina raw filer från en G9 via Iphoto. Kör en minimac med OS X.5.
Bilderna går att se och importera men sen blir det ett felmeddelande och inga bilder är tillgängliga.
Behöver jag installera något för att kunna hantera RAW?
/ Henrik
Nybliven mac ägare

Hej!

Inte för att mitt inlägg är ett svar på din fråga men det är däremot någonting som du bör fundera över.

Jag personligen tycker att iphoto som rawkonverterare eller för den delen bildredigerare är rätt usel. Jag själv använder adobes camera raw för att behandla rawbilder sedan så exporterar jag jpeg och läser in dessa i iphoto. Hade jag varit som du hade jag gjort raw-konverteringarna i canons program och sen bara importerat jpeg-filen till iphoto.

Jag tycker däremot att iphoto är väldigt smidigt som bildvisningsprogram.

MVH Uffe

Tack

Bra idé.
Just nu har jag inget annat i datorn. Men som du säger kommer jag inom kort att lägga till PS.
/ Henrik

Adobe camera raw, bridge, Phase One (nyaste) borde funka.

Edit: Capture One 4, menar jag.
...och tyvärr, de har inte stöd för G9 ännu. kommer säkert snart.

ANNONS
Götaplatsens Foto