Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

RAW färger - jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Hoppas att ni kunniga kan ge mig svar på detta.

Bildfilerna visas korrekt i kamerans nerladdningsprogram(FileViewer) och återges riktigt i jämförelse med verkligheten. Problemet uppstår när bilderna laddas över från kameran till datorn i RAW formatet. Då blir färgåtergivningen felaktig i jämförelse till om jag laddar över bilderna i jpeg format. I jpeg formatet återges bilderna i samma färger som visas i nerladdningsprogrammet.

Hur kan det komma sig att bilderna inte visas likadant i nerladdningsprogrammet och photoshop CS? Ska det vara såhär eller hur funkar det?

Någon som förstår min fråga och kan hjälpa mig?

Det beror på att dina inställningar i kameran, som påverkar hur en jpgbild blir i kameran, inte påverkar bilden när den öppnas i Photoshop.

När du öppnar bilden i det bildbehandlingsprogram som följde med kameran kommer inställningarna att påverka bildens utseende, men alltså inte i Photoshop.

Bra eller dåligt? Det avgör du själv...

Det är ju så att dina inställningar följer med vid sidan av själva RAW-filen. Tillverkarens eget program kan då i efterhand läsa in inställningarna och bearbeta bilden i datorn.

När du fotograferar i JPEG används inställningarna direkt i kameran för att bearbeta bilden.

Men dem inställningarna följer alltså inte med när jag flyttar över filen? Utan jag måste själv redigera bilden tills jag får önskat resultat?

Jo, de följer med (petig med ord är jag) men Photoshop struntar blankt i dem.

Bilden öppnas med en grundinställning som Photoshop/Adobe har bestämt och du får själv redigera bilden till det utseende du vill ha.

Det kan verka störigt men jag är fullt tillfreds med det arbetssättet.

Jag jobbar med Nikon och ett tag hade jag en tanke om att låta Nikon Capture öppna bilderna och spara dem som TIFF för senare redigering i Photoshop. Men jag har aldrig gjort så...

Vi måste alla finna vårt personliga arbetsflöde, för mig är det perfekt att i efterhand justera varje bild till det utseende som jag tycker passar bäst.
Självklart kan jag skapa olika inställningar i Photoshop för olika bildtyper men jag gör hellre så att jag justerar en bild och använder den inställningen för alla andra bilder i en serie.

Tack snälla för all din hjälp!

Får se vad jag bestämmer mig för. Som det varit hittills har jag inte gjort så många ändringar i RAW filerna. Men det känns ändå som ett bra sätt att förvara sina bilder på( en helt annan diskussion.
Har inte sett färgskillnaderna så tydligt på mina andra bilder. En rönnbärsbild jag tog igår blev dock helt artificiell och jag fick upp ögonen för detta "problem". Tidigare har jag inte justerat bilderna så hemskt mycket men ändå blivit oerhört nöjd med resultatet. Nu när "problemet" blivit synligt ser jag tydligt att alla mina bilder är "fel" färger i jämförelse med verkligheten. Men som tur är kan man ju själv redigera dem.

Tack än en gång =)

Ny info om inställningar

Hej Mikael, Jag heter David och är Jennys man. Jag undrar över inställningar som ni pratat om! Är det de som man kan justera i kameran så att redan när man tar en bild så kan man bestämma rfärgrymd och skärpa m.m? I vårt fall så är dessa satta till att ej påverka bilden åt något håll! så då borde det ju bli så att en RAW bild som visas i File viewer är åtminstone lite lik den i Photoshop. I fallet med rönnbären så ändrades hela Histogrammet, och bären blev helt överexponerade och bilden ändrades väldigt mycket färgmässigt.
mipert skrev:
Jo, de följer med (petig med ord är jag) men Photoshop struntar blankt i dem.

Bilden öppnas med en grundinställning som Photoshop/Adobe har bestämt och du får själv redigera bilden till det utseende du vill ha.

Det kan verka störigt men jag är fullt tillfreds med det arbetssättet.

Jag jobbar med Nikon och ett tag hade jag en tanke om att låta Nikon Capture öppna bilderna och spara dem som TIFF för senare redigering i Photoshop. Men jag har aldrig gjort så...

Vi måste alla finna vårt personliga arbetsflöde, för mig är det perfekt att i efterhand justera varje bild till det utseende som jag tycker passar bäst.
Självklart kan jag skapa olika inställningar i Photoshop för olika bildtyper men jag gör hellre så att jag justerar en bild och använder den inställningen för alla andra bilder i en serie.

Re: Ny info om inställningar

JennySandberg skrev:
Hej Mikael, Jag heter David och är Jennys man. Jag undrar över inställningar som ni pratat om! Är det de som man kan justera i kameran så att redan när man tar en bild så kan man bestämma rfärgrymd och skärpa m.m?

Hej David, jag är inte Mikael, men svarar ändå. Jag misstänker att era färginställningar är felaktiga. Vad har ni för råkonverterare? Vilken färgrymd är den inställd att konvertera bilden till? Vilken har ni i Photoshop? Får ni upp något varningsmeddelande när bilden öppnas i Photoshop?

MVH/Stefan

Photoshop CS råkonverterare är inställd på Adobe RGB. Kamerans färginställning är Adobe RGB.
och inget varningsmeddelande visas.

JennySandberg skrev:
Photoshop CS råkonverterare är inställd på Adobe RGB. Kamerans färginställning är Adobe RGB.
och inget varningsmeddelande visas.

Vad kameran är inställd på struntar Photoshops råkonverterare i. Har ni Adobe RGB inställd i Photoshops färginställningar? Om ni inte har ändrat några inställningar där så ha ni sRGB inställda. Ändra i så fall dessa inställningar till Adobe RGB.

MVH/Stefan

JennySandberg skrev:
Ja, photoshop är inställd på Adobe RGB.

Mvh,
David

OK, då har vi tagit bort denna felkälla. Men det ska bli skillnad mellan din jpeg-bild och din råfil. Idén är ju att du ska kunna ställa in bilden så att den blir så bra som möjligt.

Vill du veta mer om hur du arbetar med råkonverterare har jag en pdf på min webbplats som beskriver just det. Gå till www.profiler.nu/kursdok.html

Stefan

Tackar för tipset om hemsidan med PDF filerna :)

Efter att ha kikat igenom lite snabbt så känner jag mig som en amatör igen. Det kommer nog att ta lite tid för mig att få till ett digitalt arbetsflöde som kommer att funka smidigt. Jag fotar ju inget proffessionellt, utan det blir mest bilder på familj och vänner samt lite landskapsbilder. Det som kommer att bli lite problem med är att få med en gråskala i första fotot vid varje tillfälle, funkar liksom inte att börja mixa med sånt när man har ungar som far omkring och inte vill vara stilla. Mitt fotograferande kanske inte passar till RAW formatet, tycker du att jag skall välja JPEG istället??

Jag tycker din frågeställning kan lätt överföras till film.
Varför plåta film när jag kan plåta polaroid, jag slipper framkalla.
Jo det är sant att framkallnings processen kan ta lite tid att lära sig men resulatet blir bra mycket bättre.
Polaroid funkar ganska bra till Passbilder, det gör JPG också, men när du plåtar landskap så är där stor skillnad på den information den innehåller.

Detta är det klassiska exemplet:
1. DSLR kamera producerar 12-bit filer (c:a 4000 skuggor i varje RGB kanal) Medium Format bakstycken är 14 eller 16 bit (16.000 eller 64.000 toner i varje kanal)
2. En JPG ör 8-bit (256 skuggor) + varierande kompression som förstör bilden.

JennySandberg skrev:
Mitt fotograferande kanske inte passar till RAW formatet, tycker du att jag skall välja JPEG istället??

Jag är också en vilsen själ i RAWhanteringen men gör tillsvidare så att jag tar både RAW+Jpeg. Jag förväntar mig att jag med träning ska kunna fixa till RAWbilderna tids nog...

Hoppas att det är ok om jag lånar tråden lite med ett liknande problem, tänkte starta en egen men tycker att frågan passar bra här.

Jag använder RAWshooter & ser till att bilderna är i AdobeRGB. Bilden ser bra ut i RS men när jag öppnar den i PS CS2 så är den mycket rödare än den var i RS. Känns inte kul att behöva fortsätta att fixa färgerna PS när det kändes optimalt efter RS.

PS är inställt i AdobeRGB. Vad kan problemet vara?

//Larsa

JennySandberg skrev:
Mitt fotograferande kanske inte passar till RAW formatet, tycker du att jag skall välja JPEG istället??

Detta med att ha med ett gråkort är ju något som underlättar om man behöver en riktigt noggrann färg. Men ofta kan man ju hitta ett grått parti i bilden att klicka på. Om inte, ställ bilden med hjälp av kamerans vitbalansering eller med råkonverterarens automatik. Om jag använder dessa funktioner gör jag ofta en finjustering i efterhand.

Jag tycker att arbeta i råformat blir än mer användbart om jag fotograferar under mindre kontrollerade former. Då behöver jag ju verkligen de justeringsmöjligheter som råformatet ger.

MVH/Stefan

.Z. skrev:
Jag använder RAWshooter & ser till att bilderna är i AdobeRGB. Bilden ser bra ut i RS men när jag öppnar den i PS CS2 så är den mycket rödare än den var i RS. Känns inte kul att behöva fortsätta att fixa färgerna PS när det kändes optimalt efter RS.

//Larsa

Med de program som jag använder för råkonvertering, Camera Raw och Capture One, har jag inte de problemen. Det jag ser i råkonverteraren är det jag får upp i Photoshop.

Om du nu har CS2, varför inte använda den inbyggda råkonverteraren som finns där. Lika gratis som Rawshooter.

Stefan

stefohl skrev:
Om du nu har CS2, varför inte använda den inbyggda råkonverteraren som finns där. Lika gratis som Rawshooter.

Stefan

Jag har läst att du tycker att den är bättre men jag har just nu en ngt slö dator & tycker att RS flyter nåt kopiöst bra. Sedan så känns den, för mig som nybörjare, lättare att hantera.

Har dock testat CS2konvertern en del men det går tungt...

//Larsa

.Z. skrev:

//Larsa

Jag hoppas verkligen jag har rätt i det här, men så här har jag fattat det:

För att det du ser på skärmen ska ha så naturliga färger som möjligt måste bilderna visas med sRGB som färgrymd oavsett vilken färgrymd de egentligen har. Många program som t ex Internet Explorer gör inte detta och färgerna ser därför konstiga ut. PhotoShop CS2 å andra sidan hanterar detta automatiskt på rätt sätt. Ska du justera en bild är det viktigt att färgerna är anpassade efter skärmen.

Kanske är det möjligt att gå förbi den funktionen i PS för den som verkligen vill, men jag vet inte hur, eller varför man skulle vilja göra det.

/Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto