Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw för EOS 50D och EOS 5D MkIII

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikaW666

Ny medlem
Hallå,
Jag bytte upp mig, eller eg utökade kameraparken med en EOS 5D MkIII. Dock hade jag tänkt att ha min 50D kvar tills vidare. Plåtar mycket konserter och istället för att byta objektiv under den korta tid man har på sig, ha två kameror istället.

Så, jag behöver tips på program för efterbehandling som kan hantera Raw-filder från både EOS 50D och EOS 5D MkIII. Har Elements 7 för tillfället men det verkar som jag måste ha minst Elements 10 för att den Raw-plugin som gäller för EOS 5D MkIII ska fungera.
Men om jag kör på en nyare Elements, det är väl 11 eller 12 som gäller nu? Kommer den att hantera Raw-formatet från EOS 50D kameran också? (var inte så mellan E5-7 när jag bytte från 350D till 50D)
Eller måste jag ha två varianter, eller byta plugin beroende på från vilken kamera jag ska redigera?

Någon som har tips på annat program än Elements som skulle fungdera för båda mina kameror?

//Erika

Anledningen att du måste ha en nyare Elements för att klara RAW för 5D Mk III är för att Adobe inte vill uppdatera alla tidigare versioner när en ny kamera kommer ut. Det skulle kosta för mycket och kräva en hel del administration från deras sida. Då är det enklare att stänga ner gamla versioner för uppdatering och dessutom är det ett bra försäljningsargument för att du ska köpa en ny version.

Om du jobbar mest i RAW-hanteraren, så kanske Lightroom kan vara ett alternativ för dig. Känner du att du vill göra ytterligare några saker med bilden som bara finns i Elements, så kan du fortsätta där sedan. Eventuellt behöver du spara bilden tillfälligt och sedan öppna den i Elements.

Jag funderar själv på den lösningen när en ny RAW-hanterare kommer ut från Adobe. Jag har i dag Photoshop 6 och vill inte börja prenumerera om jag vill uppdatera. Jag hoppas då att man fortfarande kan köpa Lightroom och sedan om jag behöver så kan jag fortsätta i min gamla Photoshop CS6.

/Gunnar

Nog brukar väl nya programversioner alltid hantera "gamla" kameror så det borde ju inte vara några problem med senaste version av Elements.

Som sagt så borde din 5D vara levererat med Canons Digital Photo Pro som säkerligen hanterar RAW från båda dina kameror.

Själv använder jag Lightroom, det klarar RAW-filer från båda dina kameror.

Jättetack för alla förslag. Lightroom och PSE kan ju vara ett bra alternativ i så fall.

Konsertfoto kräver oftast inte så mycket efterredigering så Lightroom borde räcka för den typen av editering.
De tillfällen det krävs mer går det ju bra (som föreslaget) att öppna i PSE för ytterligare redigering.

ANNONS
Götaplatsens Foto