När jag säger inställningar i kameran menar jag inte slutartid och bländare utan sådana som till exempel vitbalans, färgmättnad, skärpning och kontrast. Denna typ av inställningar appliceras på den JPEG-fil du får men inte på din RAW-fil (även om de noteras i metadatat till filen). Vid konverteringen från 10- eller 12-bitar till 8 kan man också gör lite val som konstruktör. Vilka delar av tonskalan ska vi trycka ihop, vilka skall klippas bort?
Man bör tänka på att de flesta kameror har en sk bayersensor, dvs varje pixel ser en färg. Så av dina pixels är en fjärdedel röda, en fjärdedel blå och hälften gröna. Men dessa ska interpoleras ihop så att du får ett RGB-värde från varje bildpunkt. Denna interpolering kan göras på lite olika sätt och det finns inget som är mer korrekt än något annat. Alltså kommer skillanden mellan tillverkarens programvara, dcraw, bibble, capture one, adobe camera raw och kamerans inbyggda konvertering finnas där. Ofta är den mycket subtil men ibland kan det skilja avsevärt.
Det går att få ut det data som sensorn slänger ur sig. Men det datat är för de flesta ganska ointressant just pga att det inte är interpolerat.
Tycker inte du ska oroa dig för att du från en RAW kan få lite olika JPEG. Det är nästan som att du från ett negativ kan få lite olika kopior beroende på hur du rattar på filterinställningarna och belysningen vid kopieringen i mörkrummet, bara att du har ännu fler variabler att spela med i det digitala fallet.
De program jag har för konvertering av mina RAW-filer kan göra konverteringen direkt med hjälp av metadatat i filen, dvs i pricnip få fram den JPEG som jag borde fått om jag inte skjutit RAW. Men det är ju inte det kameran "såg" utan det jag sade åt den att producera, mha de inställningar jag gjorde, när den "såg".