Annons

RAW Frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Odden

Aktiv medlem
Har börjat inse fördelarna med att fota i raw men undrar om det finns någon gräns för vad som är rimmligt att justera

Undrar också vad THM filerna är för något. Kan man ta bort dom eller behövs dom ?????

Det går att justera en hel del i ett RAW konverteringsprogram men det går inte att återskapa pixlar som saknar information. Utfrätta detaljer som inte har några pixlar kan du inte få tillbaka, likaså är det på andra sidan av skalan, men däremot finns det mycket att göra därimellan.

THM antar jag är din RAWs benämning av metadatafilerna som hänger med din RAW-fil. Om du vill slippa dom så konvertera om din RAW-fil till DNG. DNG-konverterare får du hos Adobe. Då hänger sidovagnen med och ligger inbäddad i DNG-filen.

Hälsningar

Robert

Jag skule vilja säga absolut max är ett steg, men helst inte över 2/3..Sen blir kvalitén lidande om vi tittar på underexponering. I sådana fall är det bättre att höja ISO-talet och exponera rätt.

Jeppe skrev:
Jag skule vilja säga absolut max är ett steg, men helst inte över 2/3..Sen blir kvalitén lidande om vi tittar på underexponering. I sådana fall är det bättre att höja ISO-talet och exponera rätt.

Ja, och Nej!

Om det gäller att "rädda" en förlorad bild finns det inga gränser. Jag minns ett exempel då batterierna säckade i min SB-800 och endast förblixten avfyrades. Bilden blev nästan svart! Tack vare RAW, intensivt jobb och NeatImage gick det att skapa en hygglig bild. Knappast något man ställer ut men ändå.

När det gäller, eller om otyren är framme. Raw kan rädda dej ur mörkret.

Vill du göra fina bilder finns det inget annat sätt än att exponera rätt!

/AnWi

ANNONS
Götaplatsens Foto