Annons

Raw i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Johnny fly

Aktiv medlem
Hej!

Som nybliven ägare till en Canon 20D i vilken jag kan ta bilder i RAW format. Den delen i kameran har jag hittat, men var finns RAW i min svenska version av Photoshop CS? Är det något som måste köpas eller laddas ner?

Mvh/Bengt - Åke

Först o främst vilken CS version har du?

Du får kolla på www.adobe.com och där klicka dig fram till Camera RAW. Där kan du läsa vilka versioner som stödjer Canon 20D. CS1 stödjer inte dom senaste versionerna av Camera RAW så då nåste du uppgradera till CS2 eller köra med DNG konverter som du kan ladda ner gratis. Jag har 20D men jag har CS2 så jag tankade bara hem senaste Camera RAW pluginet och så funkade allt.

Jag har hämtat en version av DNG Converter 2.4 för Canon 20D. Jag har tagit ett par bilder i RAW-format med kameran. Nu kan jag inte få över bilderna som är tagna i RAW till datorn. Vad gör/har jag gjort för fel?

Mvh/Bengt - Åke

Har du gjort följande:
Valt Browse i File-menyn, letat dig fram till katalogen där RAW-bilderna ligger och dubbelklickat på någon av dem?

Hur gör du när du ska föra över bilderna?

Om du kopplar in kameran direkt i datorn med USB-sladd måste du använda ett av Canon's egna program (tror det är EOS Capture) för att föra över RAW-bilderna. JPG-filerna kan man föra över direkt i windows.

Jag kan som 20D ägare starkt rekommendera en kortläsare till datorn för att kopiera över bilder utan speciella program. Detta har även andra fördelar. :)

-Jonne

ANNONS
Götaplatsens Foto