Annons

RAW och Canon D10

Produkter
(logga in för att koppla)

leiper

Ny medlem
Hej!

Håller på att testa RAW-formatet, med en Canon D10. När jag fotar RAW så inbäddas en jpg i den bilden, enligt vad jag kunnat läsa mig till. Men hur får jag fram den? Jag har testat med Canons programvaror Zoom Browser och File Wiever Utility.

I File Wiever Utility så finns det ett kommando "Extract Save JPG" men det är inaktivt! Jag har istället använt två andra kommandon "Transfer Image" och "Convert and save..." och kan i båda fallen ta fram en JPG-bild. När jag använder "Transfer Image" så skapas först en TIFF-bild som går att öppna, och den innehåller två bilder, en större och en mindre!

/Leif

Antar du menar en 10D? I en RAW finns det en "thumbnail", för att man ska kunna snabbkolla vad som finns på bilden. Men den jpegen lär inte vara något att ha från den kameran. Den gjordes bättre på senare kameror, för att se vettigare ut på deras bättre skärmar.

Den inbädade JPEG:en på 10D är samma JPEG som man skulle ha fått om man plåtade med kameran i JPEG-läge, så jag tror nog den kan vara användbar (i alla fall om man ställt in vettigt hög kvalitet på den).

Tyvärr minns jag inte på rak arm hur man får ut den med Canons egen programvara... Jag tror jag har en snutt Python-kod någonstans som fixar det, som jag kan gräva fram om någon är intresserad. :)

leiper menar inte läget där man får både RAW+JPG? Då får man väl två filer för varje foto man tar?
Men i vilket läge har du ställt in kameran? Vad står det för nåt/vilken symbol är det?

leiper menar inte läget där man får både RAW+JPG? Då får man väl två filer för varje foto man tar?
Men i vilket läge har du ställt in kameran? Vad står det för nåt/vilken symbol är det?

Jag får inte två separata filer (står dock i läge motsvarande RAW+JPG). Denna funktion har kommit senare hos Canon (sonen har en senare modell).

/Leif

Det var jag som mindes fel, har inte använt min 10D på länge :)

Se de två bilderna jag lagt med, det är från "EOS 10D software instruction manual" som jag hittade på nätet.
Där beskrivs det hur man sparar JPG-filen från RAW-filen.

Här är bilderna i större format:
http://bayimg.com/EamLIaacm
http://bayimg.com/EamLkaacM

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    27.9 KB · Visningar: 117
  • 2.jpg
    2.jpg
    28.1 KB · Visningar: 120
ANNONS
Götaplatsens Foto