Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW till PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

sfn

Aktiv medlem
Hej
Jag har fotat med min 400D i 9 månader nu. Alltid kört i RAW och när jag velat fixa med bilderna så har jag gjort snabba justeringar i DPP och sedan konverterat till JPEG, därefter fortsatt i PS.

För ett par dagar så fick jag av en vänlig själ höra att jag inte bör göra på det här sättet, utan istället öppna RAW-filerna direkt i PS.

Men hur öppnar jag RAW i PS(5.0)? När jag försöker rakt av så står det "Det går inte att öppna F:\...........CR2 eftersom". Så ska jag öppna dem på nått annat sätt?

Sen har jag en fråga till, hur gör ni när ni förminskar era bilder så attt ni kan lägga in dem på ex fotosidan?

MVH Timo

Kan inte du eller den vänliga själen förklara varför man inte ska göra på det viset som du skrev,
jag gör så själv och jag tycker det funkar bra.
När du ska ladda upp bilder kan man använda
"spara för webben" i photshop där kan du ställa storleken precis som du vill!
om ska konvertera raw i photoshop måste du ha camera raw installerat på datorn finns tusen trådar om det i forumet.
Mvh Jonas

Det går inte. Du behöver en nyare version av Photoshop och Adobe Camera Raw (ACR). Jag tror du måste skaffa Photoshop CS2 för att få det att fungera.

Personligen gör jag som de föregående skribenterna och konverterar mina råfiler i kamerans program. Den enda skillnaden är att jag i första ledet sparar bilden som tiff och i 16 bitar.

Det berodde på att man tydligen mister en del kvalité när man gör så. Tackar för svar.

Tiff är en ickeförstörande format. Dvs det är okomprimerat. Jpeg är ett format med förstörande komprimeringen. Varje gång man sparar ett dokument så förvanskas det litet med sämre kvalitet som resultat.

Nackdelen med tiff är att det tar mycket plats. Bildfilerna blir 10-20 gånger större.

Så här

Det onödiga med att spara en extra gång i jpg kommer du förbi så här. Jobba med din bild i DPP som vanligt, överför sedan till photoshop (se bild) och arbeta färdigt. Sedan kan du ju spara i JPG (då har du ju sparat en gång mindre). Hoppas det funkar med din version av PS.

Bilagor

• dpp.jpg
    dpp.jpg
    72.1 KB · Visningar: 184
Joza skrev:
Vad är skillnaden mellan 8 och 16 i tiff, vad ska man spara i??
Ska man inte göra några ändringar i bilden i Photoshop så är det inga skillnader. Däremot om man ska dra i nivåer etcetera så kan den extra bitdjupet i en 16-bitars tiff vara väldigt användbart. Dvs antalet steg mellan svart och vitt är 256 i en 8-bitarsbild och drygt 65000 i en 16-bitarsbild.

ANNONS
Götaplatsens Foto