Annons

Rawshooter essentials?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vivica Bengtsson

Aktiv medlem
Jag köpte tidningen Digital foto och fick med det programmet på skivan,det är ett tilläggsprogram som jag installerade i datorn enligt instruktionerna som löpte samtidigt med installeringen.Jag kan inte få det till att fungera,jag klickar på ikonen och programet öppnar upp, men jag kan inte hämta några bilder för att redigera dem(det funkar bara inte).Någon som har några tips??En fråga till!Jag kör med canon 350d och undrar vilken färgrymd som är den bästa sRGB eller adobeRGB?

Vivica Bengtsson skrev:
vilken färgrymd som är den bästa sRGB eller adobeRGB?

Så länge du behöver ställa frågan spelar det ingen roll.

Bäst beror på. Ett tips om hur det kan bli. .

Jag har haft sRGB av ren slöhet och det går så bra så. De mesta av bilderna går bara till webbilder och ev någon personaltidning så det spelar mndra roll. Sen när man minst anar det ringer en redaktör för en veckotidning och ska ha en viss bild de sett som webbild, En bild jag tyckte mest var skräp dessutom men som råkar vara unik..Agghhh då har jag inte den i RGB just när man ville ha det. .

Hängslen och livrem samtidigt så blir det RBG..

Jag har plåtat i både raw+jpeg och enbart i raw också,jag får upp mapparna i vänster kolumn som vanligt(som när man använder zoombrowser ex eller digital foto...)men när jag klickar på mapparna för att öppna dem och hämta foton så händer ingenting.

Har du laddat över bilderna till en mapp på datorn? Rawshooter gör inte detta utan då får man använda något annat program.

Jag menar alltså att jag laddar ner bilderna i datorn och skapar en mapp där de ligger,sen startar jag upp raw sh.. och så ligger mapparna på vänstersidan fullt synliga (som med andra program jag har)sen när jag klickar på dem(mapparna) för att få upp thumbnails för att kunna bearbeta dem,så händer det inget.Jag avinstallerade det och installerade det om igen,men det funkar fortfarande inte.Suck!

Såvitt jag vet behöver datorn vara nätuppkopplad för att registrera programmet via nätet innan det fungerar. Du kan ladda hem senaste versionen (1.1.3) från www.pixmantec.com och prova den vägen. När du anmäler dig där får du ett mail med en länk till den nedladdningsbara filen. När du startar programmet första gången måste datorn vara uppkopplad på nätet för registrering.

Lyckat till,

Peter

Ps. Programmet är suveränt och jag tycker senaste versionen ger ännu bättre resultat.

Peter Thorén skrev:
Ps. Programmet är suveränt och jag tycker senaste versionen ger ännu bättre resultat.

Kankse lite OT, men är det bara jag som tycker att det Rawshooter gör bilden sämre än andra program? Jag har en 350D och här nedan har jag konverterat samma bild i Rawshooter (t.v.) och DPP (t.h.).

Tycker detta är lite tråkigt men jag använder Rawshooter ändå för att det är bra på så mycket annat.

Bilagor

• img_1126.jpg
    img_1126.jpg
    18.5 KB · Visningar: 433
d-play skrev:
Kankse lite OT, men är det bara jag som tycker att det Rawshooter gör bilden sämre än andra program?

Det man ska se upp med med RAWShootern är att låta den tilldela vitbalans automagiskt. Det gör den inte bra (min Nikon har rätt 10 gånger av 10 på automatisk vitbalans, RAWShooter 0 gånger av 10). Man ska också vara försiktig med skärpningen eftersom den "by default" genomför en viss skärpning vid öppnandet av filen.

jkene skrev:
Det man ska se upp med med RAWShootern är att låta den tilldela vitbalans automagiskt. Det gör den inte bra (min Nikon har rätt 10 gånger av 10 på automatisk vitbalans, RAWShooter 0 gånger av 10). Man ska också vara försiktig med skärpningen eftersom den "by default" genomför en viss skärpning vid öppnandet av filen.

Jag har märkt att programmet inte hittar rätt vitbalans så ofta, så det använder jag inte.
Jag har stängt av Apply sharpening när jag sparar ner som TIFF. Finns det något annat jag ska stänga av?

Kommer detta fixas tills den skarpa versionen? Hur mycket kommer det kosta då tror ni?

Har du uppgraderat Rawshootern till senaste varianten? Den upplever jag i varje fall som betydligt bättre än den tidigare. Desutom gör jag ingen annan bildbehandling än vitbalansering i Rawshootern, alla andra behandligar fungerar mycket bättre att göra senare i PS.

Bent C. skrev:
Har du uppgraderat Rawshootern till senaste varianten? Den upplever jag i varje fall som betydligt bättre än den tidigare. Desutom gör jag ingen annan bildbehandling än vitbalansering i Rawshootern, alla andra behandligar fungerar mycket bättre att göra senare i PS.

Ja, jag har version 1.1.3 build 15. Jag hade förra versionen också och jag fick en känsla av att det blev lite bättre med den nya versionen.
Det jag gillar med Rawshooter är att man kan fixa till kontraster, färgmättnad mm utan att behöva öppna varenda bild i PS. Är kanske lite lat.

Förlåt att jag lånar din tråd Vivica...

MVH / Christian

Jag gillade (kanske lika lat) även fixmöjligheterna direkt i RS. Men efter att ha jämfört bilder jag gjort m el m klart i RS med de jag bara "framkallat i RS och gjort klara i PS, anänder jag numera bara RS till "framkallningen". Det kan givetvis vara "sbs", så andra kan ha helt andra erfarenheter.

Det är ingen fara Cristian,jag har ej fått någon ordning på det ännu,era diskussioner har sått lite tvivel i mig om det är rätt version jag försöker att installera.Jag får försöka att installera från deras hemsida istället(bor ute på landet och har bara modem,suck!)

Jag vill gärna haka på Christian Sandbergs "litet OT". Jag tycker att Rawshooter är suveränt och snabbjobbat men jag kan tyvärr inte få det att låta bli att försöka skärpa mina bilder. Här finns en jämförelse mellan Nikon Capture och Rawshooter:
http://www.dokinf.com/nikon/capture_on_the_left.jpg

Som synes blir det en ljus kontur runt de mörka detaljerna. Jag föredrar att få ordna till sådant senare i processen.

Det svar jag fick från Pixmantec lämnar mig inte helt nöjd.

"The Nikon Capture is an arbitrary reference. While it is what Nikon believe that its camera can produce with its own technology, we look at a RAW file as a set of data and extract an image from it based what is possible, not what Nikon set as its standard. If Nikon could extract the detail then they might and the comparison would not be proesented as above."

Det är tydligen denna "detail extraction" som inte går att stänga av helt ens när det är önskvärt. I vissa fall kanske det är bra, men
jag skulle vilja ha full egen kontroll.

/henrik

Att göra jämförelser mellan olika RAW konverteringsprogram när man inte gjort några justering utan använt sig av default läge anser jag vara totalt ointressant. Jag vill påstå att alla konverteringsprogram idag är fantastiskt bra och det är framför allt arbetsflödena som är den stora skillnaden. Ta en bild och konvertera den i Photoshop CameraRaw, C1, DPP eller något annat och gör önskvärda justeringar så blir resultaten väldigt lika. Det handlar nog mycket om att man måste ta sig tid att lära sig vad som händer när man gör justeringar och vilka fördelar som finns att göra en del saker direkt i RAW filen och inte senare i den konverterade filen. Att bara justera vitbalansen i RAW konverteraren och sedan göra resten i PS är som att endast använda ettans växel på en Porsche! Där finns så mycket mer att hämta.

Själv gillar jag den senaste CameraRaw i PS som kan återskapa klippta kanaler förutsatt att inte alla kanalerna är klippta. Det är inget C1 kan, än i alla fall. Ett tips är att köpa boken Real World Camera Raw with Adobe Photoshop CS2. Där finns en mängd mycket intressant info om rawkonvertering i allmänhet och via PS CS2 i synnerhet.

/Jonas

jonasandersson skrev:
Det handlar nog mycket om att man måste ta sig tid att lära sig vad som händer när man gör justeringar och vilka fördelar som finns att göra en del saker direkt i RAW filen och inte senare i den konverterade filen. Att bara justera vitbalansen i RAW konverteraren och sedan göra resten i PS är som att endast använda ettans växel på en Porsche! Där finns så mycket mer att hämta.

Jag håller med dig Jonas. Att använda RAW bara för att kameran kanske ställer in fel vitbalans känns dumt. Då kan man lika gärna fota i JPEG med högsta kvalité. Nån annan fördel måste det ju finnas med RAW eftersom så många hellre lagrar 4x större filer på minneskortet.

Men jag hittar inget sätt att bli av med Rawshooterns dåliga kvalité, även när jag drar ner skärpan till minimum. Alltså tycker jag det programmet är sämre än andra på att framkalla bilder. Men arbetsflödet är ju å andra sidan otroligt bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto